×
×
جدیدترین‌‌ها

معاونت پرورشی و فرهنگی اداره خراسان رضوی مطرح کرد،
روخوانی قرآن کریم بیشترین تقاضای دانش‌آموزان در اوقات فراغت

  • کد نوشته: 100815
  • خرداد 30, 1403
  • معاونت پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: سال گذشته بیشترین تقاضای دانش‌آموزانی که در کشور و استان در کلاس‌های اوقات فراغت ثبت نام کردند برای روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم، بعد رشته فوتبال آن هم با اختلاف زیاد و بعد سایر رشته‌ها بود.
    روخوانی قرآن کریم بیشترین تقاضای دانش‌آموزان در اوقات فراغت

    نخست نیوز،

    علی مهدوی‌خواه در گفت‌وگو با نخست ، در خصوص طرح اوقات فراغت تابستانی آموزش و پرورش اظهار کرد:  آموزش و پرورش براساس رسالتی که در موضوعات مختلف فرهنگی دارد، خود را نسبت به غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان مسئول می‌‎داند.

    وی افزود: درست است متولی موضوع اوقات فراغت در کشور وزارت وزرش و جوانان و در استان نیز اداره کل ورزش و جوانان است اما آموزش و پرورش مخاطب نوجوان را در اختیار دارد، نیازهای آن‌ها را می‌شناسد و موارد تربیتی آن‌ها را بیش از سایر دستگاه‌ها درک می‌کند. طبق روال هر سال در آستانه تابستان نسبت به برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت دانش‌آموزی اقدام کردیم و امسال نیز برنامه اوقات فراغت داریم.

    مهدوی‌خواه ادامه داد: با توجه به تجربیات سال‌های گذشته امسال به این نتیجه رسیدیم که باید زودتر با این موضوع مواجه شویم، بنابراین از اردیبهشت‌ماه تحرکات را شروع کردیم. اتفاقی که هر سال رخ می‌‎داد و امسال سعی کردیم آن را رفع کنیم این بود که زودتر موضوع اوقات فراغت را تعیین تکلیف و از ابتدای اردیبهشت‌ماه جلسات هماهنگی و برنامه‌ریزی را شروع کردیم.

    معاونت پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه براساس تجربه و نقد اجرای اوقات فراغت در سال‌های گذشته چند چالش را استخراج کردیم و تمرکز خود را بر حل آن‌ها گذاشتیم، عنوان کرد: یکی از موضوعات دیر اقدام کردن و چالش دوم این بود که مدیران مدارس خود را نسبت به اوقات فراغت و غنی‌سازی دانش‌آموزان زیر مجموعه‌شان مسئول بدانند و بی‌تفاوت نباشد. امسال سازمان‌یافته‌تر و با تمرکز و تاکید بیشتری این کار را انجام دادیم.

    وی بیان کرد: چالش بعدی که امسال تلاش کردیم آن را مرتفع کنیم، تصمیم‌گیری برای کلاس‌ها و رشته‌هایی بود که دانش‌آموزان باید شرکت کنند. براساس تحلیل سال گذشته از میزان اقبال دانش‌آموزان نسبت به رشته‌های مختلف، امسال تعیین رشته‌ها و ایجاد آن‌ها را به صورت هدفمند و دقیق‌تر در دستور کار قرار دادیم.

    مهدوی‌خواه اضافه کرد: سال گذشته بیشترین تقاضای دانش‌آموزانی که در کشور و استان در کلاس‌های اوقات فراغت ثبت نام کردند برای روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم، بعد رشته فوتبال آن هم با اختلاف زیاد و بعد سایر رشته‌ها بود. با توجه به این نتیجه‌گیری باید جانمایی رشته‌ها را متناسب با نیاز مخاطبان انجام می‌دادیم. شاید در اذهان عموم رشته‌هایی که عناوین جدید، جذاب، مدرن و به روزی دارند در ذهن متولیان جا داشته باشد، در حالی که اقبال عمومی به سمت روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم است.

    معاونت پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی خاطرنشان کرد: قالب دانش‌آموزانی که در کلاس‌های اوقات فراغت ثبت نام می‌کردند، دوره ابتدایی بودند و ۶۵ درصد دختران بودند، بنابراین باید کلاس‌ها از نظر تنوع رشته و مربی تناسب لازم را داشته باشد.

    وی با اشاره به اینکه چالش بعدی که سال گذشته آن را حل کردیم، در خصوص سامانه ثبت نام بود، تصریح کرد: ما سال گذشته سامانه واحدی برای ثبت نام کلاس‌های اوقات فراغت اعلام کردیم که امسال نیز ادامه دارد. دانش‌آموزان می‌توانند با ورود به پنجره یکپارچه سامانه my.medu.ir در بخش نورینو نسبت به رویت کلاس‌های اوقات فراغت و ثبت نام اقدام کنند.

    مهدوی‌خواه گفت: چالش بعدی ما در خصوص نظارت بوده که به واسطه فقدان نظارت لازم نتوانستیم کیفیت مناسب را داشته باشیم و وضعیت دقیقی از اجرای کمی و کیفی اوقات فراغت استخراج کنیم، به همین دلیل امسال تمرکز کردیم که موضوع اوقات فراغت و نظارت بر کلاس‌ها را به صورت جدی‌تری دنبال کنیم، بنابراین از ظرفیت همکاران به ویژه بازنشستگان استفاده کردیم تا ناظران و کمک ما شوند. تیم‌های نظارتی را آماده کردیم که در حال بازدید از پایگاه‌های اوقات فراغت هستند. امسال همچنین این ظرفیت ایجاد شده که گروه‌های مردمی علاقه‌مند و توانمند به ما کمک کنند.

    معاونت پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: تاکنون حدود ۴۰۰ پایگاه تایید شده در استان داریم که پیش‌بینی می‌کنیم به عدد ۸۰۰ پایگاه برسد. این پایگاه‌ها در ۷۰ مرکز دارالقرآن، ۹۰ کانون فرهنگی تربیتی، ۲۰ اردوگاه، سالن‌های ورزشی پژوهش‌سراها و مدارس اقماری است. هدف‌گذاری ما این است که بین ۲۰ تا ۳۰ درصد دانش‌آموزان تحت پوشش قرار گیرند.

    منبع ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *