×
×
جدیدترین‌‌ها

مدیریت دانش است یا هنر؟

  • کد نوشته: 100886
  • تیر 1, 1403
  • مدیریت به روزگاری برمی‌گردد تا مردمی که گروهی کار می‌کردند نخستین بار کوشیدند تا به هدف‌های گروهی دست یابند. زمانی که بشر به زندگی اجتماعی روی آورد، اندیشه مدیریت را نیز در زندگی خود وارد کرد، واقعا باید گفت که در ابتدا انسان‌ها درباره مدیریت چقدر می‌دانند؟ دانش مدیریت تا چه حد علمی است و آیا مدیریت علم است یا هنر؟ بخشی از مدیریت را می‌توان از طریق مدیریت آموزش فراگرفت و بخشی دیگر را ضمن کار باید آموخت درواقع بخشی را که با آموزش فراگرفته می‌شود علم مدیریت است .
    مدیریت دانش است یا هنر؟

    نخست نیوز، سید معین امامی میبدی _و بخشی را که موجب به کار بستن اندوخته‌ها در شرایط گوناگون می‌شود هنر مدیریت می‌نامند. به‌عبارتی‌دیگر سخن علم، دانستن است و هنر توانستن. بنابراین به جرات می‌توان گفت که اندیشه مدیریت از بدو زندگی اجتماعی انسان‌ها وجود داشته است، می‌توان دریافت که اندیشه مدیریت در زندگی همه انسان‌ها واردشده است و نقش مهمی را بازی می‌کند. پس ضروری است که با تعریف مدیریت و سیر تحول اندیشه مدیریت آشنا شویم.

    تعریف علم مدیریت

    هنر انجام دادن کارها به‌وسیله دیگران

    فرآیند برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، هدایت و نظارت

    مدیریت دانش است یا هنر؟

    مدیریت در عمل یک هنر است، آگاهی و شناخت سامان‌یافته درباره مدیریت، دانش است. مدیریت، مانند همه کارهای دیگر چون پزشکی، مهندسی، حسابداری یا حتی بازی ، هنر است، دانش فنی است، انجام دادن کارها در پرتو واقعیت‌هایی است که از درون موقعیت پدید می‌آیند. بااین‌همه، مدیران با به‌کارگیری آگاهی سازمان‌یافته درباره مدیریت می‌توانند بهتر کار کنند، و همین آگاهی سازمان‌یافته، ابتدایی یا پیشرفته، دقیق یا غیردقیق، به میزان سازمان‌یافتگی و روشنی و تناسب خود، دانشی را پدید می‌‌‌‌‌آورد. ازاین‌رو مدیریت به‌عنوان یک عمل، هنر به شمارمی‌آید،آگاهی سازمان‌یافته‌ای را که زیر ساز عمل مدیران است می‌توان به نام دانش شناخت.

    مدیریت هنر است

    مدیریت در کلام ساده افزودن بر کارایی پرسنل در مقایسه بازمانی است که شما حضور ندارید. تحقق این امر مستلزم برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت و نظارت صحیح از سوی شماست و توفیق در فرایند مذکور ممکن نیست مگر با آگاهی از هدف، شناخت ابزار بالقوه، تعیین کاستی‌ها و ارایه تدابیر لازم جهت فراهم آوردن آن کاستی‌ها.

    پس می‌توان گفت که حتما باید مدیریت یک هنر باشد.اما هنر چیست؟ هنر خلاقیتی است که از زاعقه ی همه‌ی انسان‌ها بیرون نمی‌ریزد. هنر طرحی از اندیشه یک هنرمند است که حتی باوجود موضوع یکسان و حتی باوجود ابزار و امکانات یکسان بازهم هنرپردازی هنرمندان باهم متفاوت می‌باشد.در هنر سطح شعور افراد نسبت به هم تاثیر گزار است در هنر سطح فرهنگ افراد تاثیر گزار است در هنر انسان‌ها به نتایج متفاوتی می‌رسند که در علم کاملا برعکس این نظریه می‌باشد.

     

     

     

     

    برچسب ها مدیریت دانش

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *