×
×
جدیدترین‌‌ها

مدیر عامل اتحادیه شرکت‌های قطارشهری کشور اعلام کرد،
آخرین خبرها از احداث ۳۷خط متروی کلانشهرهای کشور

  • کد نوشته: 100793
  • خرداد 30, 1403
  • مدیر عامل اتحادیه شرکت‌های قطارشهری کشور با بیان اینکه در حال حاضر ۳۵۸ کیلومتر از ۹۷۰ کیلومتر مصوب شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با ۲۵۷ ایستگاه مترو در ۱۳ خط به بهره‌برداری رسیده است، گفت:‌ این ۱۳ خط مترویی شامل متروی شهرهای تهران، مشهد، شیراز، تبریز و اصفهان است.
    آخرین خبرها از احداث ۳۷خط متروی کلانشهرهای کشور

    نخست نیوز،

    اردشیر احمدزاده در گفت‌وگو با نخست، با اشاره به اقدامات اتحادیه شرکت‌های قطارشهری کشور و ارتباط و همکاری این اتحادیه با ۱۱ عضو متشکل از متروی تهران، قطارشهری‌های مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان، کرج، اهواز، قم، اسلامشهر، کرمانشاه و شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، بیان کرد: طبق مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور قرار است تا در افق طرح‌های ریلی کشور معادل ۹۷۰ کیلومتر با ۳۷ خطوط ریلی به بهره‌برداری برسد.

    بهره‌برداری از ۱۳ خط مترویی در ۵ کلانشهر

     

    مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های قطارشهری کشور ۱۳ خط متروی بهره‌برداری شده را به تفکیک اعلام کرد و با اشاره به اینکه هفت خط از این ۱۳ خط مترو در تهران، دو خط مترو در مشهد، دو خط در شیراز، یک خط در اصفهان و یک خط مترو در تبریز در حال بهره‌برداری است، ادامه داد: خطوط متروی شهرهای اهواز، کرج، قم، اسلامشهر و کرمانشاه هنوز به بهره‌برداری نرسیده و در حال احداث هستند.

    ۲۷۱ کیلومتر خط مترو به ۳۵۸ خط در حال بهره‌برداری اضافه می‌شود

    وی با یادآوری اینکه قرار است حدود ۲۷۱ کیلومتر خط مترو به ۳۵۸ خط در حال بهره‌برداری اضافه شود، تصریح کرد: بخشی از این خطوط در تهران و بخشی در خطوط متروهای مشهد، تبریز، شیراز، کرج، قم، اسلامشهر، اهواز و کرمانشاه هستند.

    به گفته مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های قطارشهری کشور در افق طرح سامانه حمل و نقل ریلی شهری قرار است شهرهای تهران به ۱۱ خط، مشهد چهار خط، اصفهان سه خط، کرج یک خط، اهواز چهار خط، شیراز شش خط، تبریز چهار خط، قم دو خط، کرمانشاه یک خط و اسلامشهر نیز به یک خط برسند، اظهار کرد: در مجموع خطوط بهره‌برداری شده ۳۷ خط خواهد بود.

    آخرین خبرها از بهره‌برداری و احداث خطوط متروی کلانشهرهای کشور

    از ۱۱ خط مصوب برای تهران هفت خط بهره‌برداری شده

    احمدزاده با اشاره به اینکه از ۱۱ خط مصوب برای تهران هفت خط بهره‌برداری شده و مابقی در حال مطالعه و تجهیز کارگاهی است، تصریح کرد: خط اسلامشهر در حال احداث بوده و ادامه خط ۳ متروی تهران و متروی آزادگان به اسلامشهر می‌رسد و فقط در ادامه خط سه متروی تهران در حال احداث است.

    مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های قطارشهری کشور در مورد چهار خط در نظر گرفته شده برای مشهد نیز اضافه کرد: خط یک متروی مشهد در حال مسافرگیری بوده و به بهره‌برداری رسیده است. خط دو متروی مشهد نیز در حال بهره‌برداری و تکمیل نواقص آن است. یک خط در حال احداث و خط چهارم متروی مشهد نیز در حال مطالعه است.

    احمدزاده از شش خط متروی شیراز نیز یک خط و فاز اول خط دو آن را در حال بهره‌برداری اعلام کرد و ادامه داد: بقیه خطوط مورد تصویب برای شیراز در حال مطالعه هستند.

    مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های قطارشهری کشور خطوط در نظر گرفته شده برای تبریز را چهار خط عنوان کرد و با بیان این‌که یک خط از این چهار خط در حال تکمیل و بهره‌برداری است، یادآور شد: خط دو متروی تبریز در حال احداث و دو خط باقی‌مانده هم در حال مطالعه هستند.

    وی از سه خط مصوب متروی اصفهان یک خط آن را در حال تکمیل، دو خط را در حال احداث و خط سه متروی اصفهان را در حال مطالعه اعلام کرد و گفت: متروی کرج نیز یک خط دارد که فاز اول خط یک متروی کرج در حال بهره‌برداری و تکمیل است.

    احمدزاده درباره متروی قم نیز با بیان این‌که این مترو دو خط دارد، اظهار کرد: خط یک متروی قم در حال احداث و خط دوم آن در حال مطالعه است.

    به گفته مدیرعامل شرکت‌های قطارشهری کشور متروی کرمانشاه که دارای یک خط است در حال احداث بوده و برای متروی اسلامشهر نیز یک خط در نظر گرفته شده که در حال احداث است. برای متروی اهواز نیز چهار خط مترو مصوب شده است که یک خط آن در حال احداث و مابقی خطوط متروی اهواز در حال مطالعه است.

    برای احداث هر کیلومتر مترو ۴۵ تا ۶۵ میلیون دلار هزینه نیاز است

    وی با اشاره به اینکه طبق قانون ۵۰ درصد اعتبار مورد نیاز قطارهای شهری‌ برعهده دولت و ۵۰ درصد برعهده شهرداری‌هاست، تصریح کرد: متأسفانه شهرداری‌ها توان تأمین ۵۰ درصد خود را هم ندارند و پروژه‌ها بسیار هزینه‌بر است، به طوری که برای احداث هر کیلومتر مترو ۴۵ تا ۶۵ میلیون دلار هزینه نیاز است.

    احمدزاده مشکل کمبود واگن‌های مترو و اورهال واگن‌ها را از دیگر مشکلات شهرهای دارای مترو عنوان کرد و گفت: شهرها برای احداث خطوط متروی مصوب خود نیاز به حمایت مالی دولت‌ها دارند.

    منبع ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *