×
×
جدیدترین‌‌ها

مدیریت مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی اعلام کرد،
نگاه به آب در بخش کشاورزی باید نگاه در سطح ملی باشد

  • کد نوشته: 100580
  • خرداد 27, 1403
  • دکتر مسعود نجفی روز چهارشنبه در نشست خبری در حاشیه رویداد «فن آب» با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی در جمع خبرنگاران با اشاره به ایجاد نخستین دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی در سال ۱۴۰۱ پس از مدت کوتاهی از گذشت نخستین سفر هیات دولت سیزدهم به خراسان رضوی افزود: از زمان تاسیس این دهکده تاکنون ۷۵ شرکت فناور و دانش‌بنیان در آن مستقر شده‌اند و به تولید محصولات فناورانه مشغول هستند.
    نگاه به آب در بخش کشاورزی باید نگاه در سطح ملی باشد

     نخست نیوز، علی ارباب _وی ادامه داد: هم اکنون از مجموع ۹ هزار و ۹۳۰ شرکت دانش‌بنیان فعال در کل کشور، ۶ درصد در حوزه کشاورزی فعال هستند، در حالی‌که این سهم در سال ۱۴۰۱ معادل ۴.۳ درصد بوده است.
    رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی بیان کرد: در دو سال گذشته رشد قابل توجهی در حوزه دانش بنیان‌های کشاورزی رخ داده است، اما به دلیل سختی کار در حوزه کشاورزی و وجود متغیرهای غیر قابل پیش بینی از جمله تغییرات اقلیمی، کار و فعالیت سخت‌تر است.
    وی موضوع آب در بخش کشاورزی را بسیار مهم و اساسی دانست و افزود: نگاه به موضوع آب در این حوزه باید نگاه در سطح ملی باشد، چراکه مسئله آب در تمام دنیا بسیار جدی و مورد توجه است و بخش کشاورزی به عنوان بزرگترین مصرف کننده آب در کشور باید مدیریت شود.
    نجفی افزود: سیاست مرکز تحقیقات کشاورزی افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی و کمک به بخش دولتی و خصوصی به صورت توام از طریق نفوذ و رسوخ دانش در عرصه‌های مختلف کشاورزی است.
    لزوم بهره وری در مصرف آب کشاورزی
    وی گفت: در اوایل دهه ۶۰ میزان آب قابل دسترس در بخش کشاورزی استان هشت میلیارد متر مکعب بوده است که با مصرف این میزان آب حدود یک و نیم میلیون تن محصول تولید می‌شد، اما در پایان سال ۱۴۰۱ میزان آب قابل مصرف در بخش کشاورزی چهار میلیارد متر مکعب بود که با این میزان، تولیدات بخش کشاورزی حدود هفت و نیم میلیون تن ثبت شده است.
    رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی افزود: این میزان تولید نشان از برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های مختلف در حوزه آب را دارد.
    وی بیان کرد: در سال ۱۴۲۰ نزدیک به ۹ و نیم میلیون تن محصول کشاورزی در خراسان رضوی نیاز است، در حالی که میزان آب در دسترس بخش کشاورزی استان سه و نیم میلیون متر مکعب خواهد بود، بنابراین باید در جهت افزایش بهره‌وری اقدام کرد.
    نجفی افزود: بنا به دلایلی مانند شور شدن خاک نمی توان سطح زیر کشت محصولات را بالا برد، بنابراین باید در جهت افزایش عملکرد و بهره وری گام برداشت.
    رییس مرکز تحقیقات کشاورزی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی رویداد فن آب از مرداد ماه پارسال کلید خورد، گفت: این رویداد از ۱۲ اسفند ماه با پذیرش ۸۷ ایده به دبیرخانه وارد مرحله اجرایی شد.
    وی بیان کرد: از مجموع ایده های رسیده تعداد ۲۷ ایده انتخاب و در مرحله دوم داوری به صورت حضوری، در نهایت ۹ ایده برای ارایه شفاهی انتخاب شد و ۱۴ ایده نیز به شکل پوستر ارایه گردیده است.
    نجفی افزود: امروز در قالب برگزاری این رویداد با حضور سرمایه گذاران، ایده های برتر انتخاب و به مرحله تولید انبوه می‌رسد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *