×
×
جدیدترین‌‌ها

معاون سلامت آسایشگاه کهریزک مطرح کرد،
10 میلیون سالمند در کشور داریم اما هیچ برنامه ای برایشان نداریم

  • کد نوشته: 100560
  • خرداد 26, 1403
  • دکتر فریبرز بختیاری گفت: افتخار می کنیم 20 سال عمر افراد را بعد از انقلاب طولانی کردیم، اما این طول عمر، طول عمر موفقی نیست چرا که وقتی افراد را بازنشسته می کنیم مخصوصاً بازنشستگی هایی زودتر از موعد، با 50 سال یا حتی با سختی کار 40سال بازنشسته می شوند، این افراد فقط بازنشسته می شوند و هیچ برنامه ای برای بازنشستگی خود ندارند. ما فقط طول عمر را اضافه کرده ایم عرض عمر افراد تغییر نکرده است.
    10 میلیون سالمند در کشور داریم اما هیچ برنامه ای برایشان نداریم

    نخست نیوز،

    دکتر فریبرز بختیاری، معاون سلامت آسایشگاه کهریزک گفت: مشکل اصلی سالمندان امروز ما عدم نگاه مسئولین به نیاز سالمندان است. هم اکنون حدود 10 میلیون سالمند داریم که بر اساس ضرایب مختلف 10 تا 30 درصد از این افراد،نیازمند خدمات مختلف هستند و ما هیچ برنامه ی در حال اجرا و موفق و فراگیری برای موضوع سالمندان کشور نداریم. برای این تعداد حدودا 2میلیون پرستار در حوزه سالمندی به طور مجزا نیازمندیم.

    این پزشک طب سالمندی گفت: اگر بخواهیم یک تعریف از سلامت داشته باشیم که جنبه های درمانی جسمی، روحی، اقتصادی، اجتماعی و  فرهنگی مسائل مختلف را در آن نگاه کنیم، متوجه می شویم که اختلال در هر کدام از آنها ، موجب اختلال در سلامت سالمند می شود. برای رفع این اختلالات در زندگی سالمندان، ارگان های مختلف، بیمه ها ،کمیته امداد، کادر بهداشت و درمانی هیچ برنامه مشخص و موفقی سالمندان ندارند.

    بختیاری مشکل اساسی را در این می داند که همه مسئولان می گویند ما در آینده دچار مشکل سالمندی خواهیم شد در صورتی که ما سالهاست دچار مشکل سالمندی هستیم و هیچ ربطی به جمعیت دهه ششصت نخواهد داشت.

    وی ادامه داد: در حال حاضر افرادی هستندکه برای سالمندان خود توان مالی استخدام پرستار را ندارند. این مسئله دارای الگو های متعددی در کل جهان است.  مملکتی که از کف چاه های نفتی که دارد تا آسمان، کشور ثروت مندی است چرا الان بحث مالیات ها سنگین مطرح می شود ولی مسئله بیمه سالمندی را برای افراد حل نکرده است. در کشورهای دیگر، از خود افراد و یا از فرزندانشان مقادیری بیمه کسر می شود که در دوره سالمندی، جزئیات یا کلیات خدمات مورد نیاز را سرویس بدهند. این بیمه به عنوان منبع خدماتی برای افراد در زمان سالمندی می شود. میتواند شامل استحمام سالمند دوبار در هفته و یا خدمات تغذیه و گذراندن ساعاتی پیش آنهاتا خدمات درمانی و توانبخشی و هر نیازی که سالمند نیاز دارد باشد.

    بختیاری تاکید دارد در ایران باید پرستارانی با آموزش های لازم دوره های پرستاری برای سالمندان تربیت شوند.

    ایران باید به سمت سالمندی سالم حرکت کند نه سالمندی فرتوت

    بختیاری میگوید: سالمندی در سال های آینده متفاوت خواهد بود. در حال حاضر افتخار می کنیم 20 سال عمر افراد را بعد از انقلاب طولانی کردیم، و الان به حدود74  سال رسیده است. اما این طول عمر، طول عمر موفقی نیست چرا که وقتی افراد را بازنشسته می کنیم مخصوصاً بازنشستگی هایی زودتر از موعد، با 50 سال یا حتی با سختی کار 40سال بازنشسته می شوند، این افراد فقط بازنشسته می شوند و هیچ برنامه ای برای بازنشستگی خود ندارند. ما فقط طول عمر را اضافه کرده ایم عرض عمر افراد تغییر نکرده است.در کشورهای اروپایی مثلاً در فرانسه سن بازنشستگی به70 سال و یا آلمان به 67 سالگی رسیده است اما همزمان با برنامه ریزی های بسیار موفق همراه است.

    بختیاری گفت: ایران باید به سمت سالمندی سالم حرکت کند نه سالمندی فرتوت. باید طب سالمندی در ایران پا بگیرد. نگاه به بیماری سالمندان از پیشگیری باید شکل بگیرد.

    بختیاری گفت: برنامه های جهانی برای سالمندی، توجه است. در تمام دنیا با نگاهی منسجم و فراگیر به سالمندی نگاه می کنند و برنامه های منظم و دقیقی هم دارند. در حال حاضر جمعیتی از افراد دهه شصتی ایران سرکار هستند و کشور در دست این افراد هدایت می شود که خیلی از همین افراد در جایگاه مدیریت های سازمان های مختلفی قراردارند که باید خودشان به بررسی معضل و مشکلات دهه شصتی ها بپردازند. تا زمانی که مدیا مخصوصاً صداو سیما، به حوزه سالمندی نفوذ پیدا نکند، در حوزه سالمندی هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.این نگاه ها و برنامه سازی ها ایجاد حساسیت هایی خواهد کرد.

    منبع رکنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *