×
×
جدیدترین‌‌ها

صادرات محصولات کشاورزی در خراسان شمالی در بن‌بست زیرساخت‌ها

  • کد نوشته: 103547
  • مرداد 6, 1403
  • خراسان شمالی یکی از استان‌های مرزی در کشور است که با کشور ترکمنستان بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد و می‌تواند به عنوان یک مزیت اقتصادی برای مردم این استان به شمار آید.
    صادرات محصولات کشاورزی در خراسان شمالی در بن‌بست زیرساخت‌ها

    به گزارش نخست نیوز،

    کشاورزی در استان خراسان شمالی از رونق زیادی برخوردار است بطوریکه بیش از ۳۱ درصد از اشتغال مردم این استان در این حوزه فعال هستند در این استان ۳۱ نوع محصول باغبانی و ۵۹ نوع محصول زراعی و همچنین محصولات دامی همچون گوشت قرمز و سفید، عسل، پیله ابریشم و … تولید می‌شود.

    زعفران و پسته از جمله محصولات کشاورزی با مزیت اقتصادی بالا است که در این استان تولید می‌شود اما با این وجود خراسان شمالی در صادرات محصولات کشاورزی جایگاه چندانی ندارد و محصولات چندانی از این استان صادر نمی‌شود که عوامل مختلفی در بروز این مشکل تاثیرگذار هستند.

    دولت درصد رفع تعهدات ارزی را برای کشاورزان کمتر کند

    فریدون ناصری یکی از صادر کنندگان زعفران در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: خراسان شمالی سومین استان تولیدکننده زعفران در کشور است، اما برای صادرات زعفران از این استان با مشکلاتی مواجه هستیم که یکی از آن‌ها این است که این استان فاقد آزمایشگاه برای مباحث استاندارد آن هستیم و مجبور هستیم تا نمونه‌ها را به مشهد بفرستیم، این امر زمان صادرات محصول را طولانی می‌کند.

    وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی صادرکنندگان محصولات کشاورزی، برون سپاری ارزی است و دولت باید در این زمینه تسهیلاتی را برای کشاورزان درنظر گیرد، می‌گوید: به عنوان مثال دولت می‌تواند برای اینکه صادرات محصولات کشاورزی در این استان و کشور رونق بیشتری بگیرد، درصد رفع تعهدات ارزی را از کشاورزان کمتر بگیرد.

    ناصری اضافه می‌کند: مثلا صادرکنندگان باید حداقل ۹۰ درصد ارزش گمرک صادراتی را به دولت بازگردانند، دولت این رقم را به ۶۰ درصد برساند.

    وی با اشاره به اینکه عمده بازار هدف برای صادرات زعفران خراسان شمالی هند و جزیره موریس است، ادامه می‌دهد: این کشورها تعهد ارزی را انجام نمی‌دهند چراکه به ازای صادراتی که انجام می‌شود می‌خواهند غلاف وانیل را نیز از ماداگاسکار وارد کنیم.

    این صادرکننده محصول کشاورزی در خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه قاچاق زعفران به کشور افغانستان یکی از مشکلات اساسی این محصول در سه استان خراسان بوده است، گفت: زعفران به صورت قاچاق از کشورمان خارج، به افغانستان ارسال و سپس به نام زعفران افغانستان به سایر کشورها صادر می‌شد.

    به گفته وی در کشور افغانستان حدود ۴۰ تن زعفران تولید می‌شد، اما مابقی صادرات صورت گرفته از این کشور مربوط به زعفران‌های ایران بوده که به صورت قاچاق به آن کشور ارسال می‌شد.

    ناصری ادامه می‌دهد: اما از سال گذشته افغانستان ورود زعفران ایران به کشورش را ممنوع کرده که این امر اقدام بسیار خوبی برای ما است چراکه تا سال گذشته تاجر افغانی و هندی هنگام برداشت محصول به سه استان خراسان سفر سپس محصول را با قیمت خیلی کمی از کشاورز خرید می‌کردند اما دیگر این امر صورت نمی‌گیرد و یا خیلی کم شده و خود کشاورز محصول خود را با قیمت بالاتری به فروش می‌رساند.

    منبع ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *