×
×
جدیدترین‌‌ها

گرمای هوا،
گندمکارانی که حالشان خوش نیست

  • کد نوشته: 103519
  • مرداد 6, 1403
  • این روزها فصل برداشت گندم است، کشاورزانی که ماه‌ها تلاش کرده و اکنون دسترنج خود را برداشت می‌کنند، کسانی که تنها درآمدشان وابسته به این شغل است.
    گندمکارانی که حالشان خوش نیست

    به گزارش نخست نیوز، گندم از جمله محصولات اساسی است، محصولی که بیشترین استفاده را در میان مردم داشته و جزو محصولات استراتژیک به شمار می‌رود.

    در گرمای هوا که هر کس مشغول کسب درآمد برای گذران زندگی است، کشاورزان گندمکار در برق آفتاب مشغول برداشت گندم هستند، کسانی که محصولشان نقش مهمی در سفره مردم دارد. کشاورزانی که ماه‌ها تلاش کرده و این روزها دسترنج خود را درو می‌کنند، تنها درآمدشان از طریق کشاورزی می‌گذرد، بنابراین نباید با درو شدن محصول، مشکلاتشان نادیده گرفته شود.

    مشکلات گندمکاران

    عباسیان، یکی از کشاورزان گندمکار گفت: مشکلی که کشاورزان گندمکار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند بحث نهاده‌ها و قیمت تمام شده حدود ۲۳ هزار تومانی برای کشاورز است، این در حالیست که قیمت تضمینی خرید گندم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

    این کشاورز بیان کرد: در کنار این مشکلات تحویل گندم به اداره غله است که برای کیفیت گندم بهانه‌های مختلف می‌تراشند، به یاد دارم یک سال گندم خارجی کشت کردم، گندمی که عملکرد بالایی داشت اما اداره غله از تحویل گندم برداشت شده خودداری کرد.

    عباسیان ادامه داد: زمینی که گندم کشت می‌کنم میانگین پنج تن در هکتار است که با در نظر گرفتن دستمزد و اجاره کمباین‌ها مقرون به صرفه نیست.

    وی بیان کرد: قطعی برق معضل بزرگی برای کشاورز است، بسیاری از گندم‌های ما به همین دلیل از بین رفت، یعنی زمان آبیاری برق قطع می‌شد و دوره آبیاری ما اگر هفت روزه بود به ۱۰ روز می‌رسید.

    این کشاورز در مورد پرداخت مطالبات، تصریح کرد: سال گذشته کمی دیر مطالبات گندمکاران پرداخت شد امیدواریم امسال به موقع پرداخت شود.

    عباسیان در ادامه گفت: مسئولان تلاش خود را می‌کنند گرچه مشکلات بسیار زیاد است، زیرا گندم محصولی است که با ارگان‌های مختلف در ارتباط بوده به همین دلیل همکاری لازم با جهاد کشاورزی انجام نمی‌شود، اکنون اداره غله بهانه‌های مختلف برای تحویل گندم می‌آورد.

    پرداخت دیرهنگام مطالبات

    مرادی، دیگر کشاورز گندمکار گفت: با درنظر گرفتن هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت، کشت گندم صرفه‌ای ندارد.

    این کشاورز بیان کرد: هزینه‌ها بسیار بالاست، منتها کشاورز مجبور است که به کشت گندم روی آورد، چون کمبود آب وجود دارد، وگرنه هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت بالاست اما شغل یک کشاورز تنها کشاورزی است و از این طریق زندگی خود را می‌گذراند.

    مرادی با اشاره به کشت گندم از رقم پیشگام، گفت: برداشت گندم در هر هکتار و در مزارع مختلف، متفاوت است، در مزرعه ما برداشت حدوداً پنج تن در هکتار است، اما برخی مزارع وضعیت بهتری داشته و عملکرد بالاتری دارند.

    این کشاورز افزود: مطالبات گندم پرداخت می‌شود اما دیر، البته مسئولان امر کمک می‌کنند، منتها در مجموع صرفه‌ای ندارد.

    مرادی بیان کرد: خدمات کشت بسیار بالاست مثلا هزینه هر جریب ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است، مخصوصاً امسال که آفتی به نام پاخوره گندم به مزارع خسارت وارد کرد که باتوجه به گران بودن سموم، مجبور به استفاده بودیم.

    این کشاورز تاکید کرد: اگر هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت درنظر گرفته شود، باتوجه به قیمت خرید تضمینی برای ما صرفه‌ای ندارد، چون یک سال همه تلاش و سرمایه را صرف این محصول می‌کنیم که با این قیمت به صرفه‌ نیست.

    وی بحث کمبود آب و توزیع نکردن به موقع کود را از دیگر مشکلات بیان کرد و گفت: شرکت خدمات حمایتی کود و سم را تامین می‌کند اما توزیع آن زمان‌بر است و مقدار کمی در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد، در حقیقت قیمت سم و کود بالاست، مثلا هزینه گوگرد برای هر هکتار گندم تقریبا یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

    مطالبات گندمکاران به صورت متمرکز پرداخت می‌شود

    یزدان یگانگی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه خرید تضمینی گندم در چهارمحال و بختیاری از اوایل تیرماه آغاز شد، اظهار کرد: هم اکنون بالغ‌ بر ۱۶ هزار تن گندم در ۲۰ مرکز خرید از کشاورزان خریداری شده است.

    وی با بیان اینکه مطالبات کشاورزان به صورت متمرکز پرداخت می‌شود، گفت: سامانه‌هایی که اطلاعات کشاورزان در آن‌ها ثبت می‌شود، مطالبات کشاورزان را به صورت متمرکز و در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت می‌کنند چراکه بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد مطالبات کشاورزان سایر استان‌ها پرداخت شده است، در حالی که فصل خرید تضمینی گندم در چهارمحال و بختیاری اخیراً آغاز شده و همین موجب علت تاخیر مطالبات گندمکاران است.

    وی عنوان کرد: از تمام کشاورزانی که گواهی تایید در سامانه بهره‌مندی دارند و توسط سازمان جهاد کشاورزی تایید شده‌اند، گندم به ازای هر کیلوگرم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورز خریداری می‌شود.

    چندی پیش روح‌الله سعیدی، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: برداشت گندم از سطح ۶۰ هزار هکتار از اراضی استان که شامل ۲۰ هزار هکتار گندم آبی و ۴۰هزار هکتار گندم دیم است شروع شده است و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۰۰ هزارتن گندم در استان تولید شود.

    سعیدی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار گندم دیم که تحت پوشش طرح جهش دیم در دیم‌زارها بوده است ۴۰۰ کیلوگرم گندم برداشت شود، ادامه داد: این مقدار نسبت به سال گذشته ۲۵۰ کیلوگرم افزایش تولید در هر هکتار را نشان می‌دهد و گندم آبی از هر هکتار ۴۷۰۰ کیلوگرم برداشت می‌شود.

    وی عنوان کرد: ارقامی که در اراضی دیم کشت می‌شوند شامل هما، صدرا، باران، واران، ریژا و سرداری و ارقام آبی هم شامل پیشتاز، حیدری و میهن است.

    منبع ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *