×
×
جدیدترین‌‌ها

سرانه مصرف شیر در ایران، نصف سرانه جهانی

  • کد نوشته: 99885
  • خرداد 14, 1403
  • سخنگوی انجمن صنایع لبنی، گفت: سرانه مصرف شیر در ایران به کمتر از ۷۰ کیلوگرم می‌رسد؛ یعنی هر ایرانی در سال کمتر از ۷۰ کیلو شیر مصرف می‌کند.
    سرانه مصرف شیر در ایران، نصف سرانه جهانی

    نخست نیوز، بنابر اعلام برخی از فعالان صنعت لبنیات سرانه مصرف شیر در کشور کمتر از ۷۰ کیلو بوده و این در حالیست که سرانه مصرف شیر در دنیا بیش از ۱۵۰ کیلوگرم می‌رسد. در همین راستا دولت باید از مصرف کننده حمایت بیشتری کند که این حمایت‌ها می‌تواند در قالب یارانه برای خرید محصولات لبنی باشد.

    سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) اول ژوئن (۱۲خرداد) را به عنوان روز جهانی شیر نامگذاری کرده تا بتواند به این وسیله اهمیت و نقش این ماده غذایی مفید را بر سلامت انسان‌ها بر همگان آشکار کند.

    بنا بر گفته کارشناسان تغذیه، مصرف شیر برای کودکان ضروری بوده و این ماده مغذی برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها بسیار مفید است و از طرفی می‌تواند منبع خوبی برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن باشد. سرانه مصرف شیر در دنیا به بیش از ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلو می‌رسد که این آمار در برخی کشور‌ها تا ۲۰۰الی ۳۰۰ کیلو هم پیشروی کرده است.

    اساس گزارش انجمن صنایع لبنی مصرف لبنیات بر اساس معادل شیر در کشور از ابتدای دهه ۷۰ تا ۱۳۸۳ روند افزایشی داشته، اما از سال ۱۳۹۰ روند نزولی به خود گرفته است. یعنی با وجود روند صعودی تولید لبنیات در کشور در این بازه، اما مصرف کاهشی شده است.

    در پاسخ به چرایی این کاهش مصرف شیر و لبنیات در کشور محمدرضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی، گفت: سرانه مصرف شیر در ایران به کمتر از ۷۰ کیلوگرم می‌رسد. یعنی هر ایرانی در سال کمتر از ۷۰ کیلو شیر مصرف می‌کند. این در حالیست که سرانه مصرف شیر در کشور‌های دیگر بر اساس استاندارد‌های جهانی بیش از ۱۵۰ تا ۱۶۰کیلو است.

    وی افزود: البته در برخی کشور‌ها مانند فرانسه، آمریکا و کشور‌های اسکاندیناوی سرانه مصرف به بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلو هم می‌رسد.

    منبع فرارو

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *