×
×
جدیدترین‌‌ها

وقتی لثه ها ملتهب می شوند!

  • کد نوشته: 92655
  • بهمن 30, 1402
  • اگر شما هم از آن دست افرادی هستید که تا وقتی دچار مشکلات دهان و دندان نشده باشید به مطب دندانپزشک سری نمی زنید، حتما این مطلب را بخوانید و خود را از دردسرهای احتمالی التهاب لثه نجات دهید!
    وقتی لثه ها ملتهب می شوند!

    نخست نیوز، آزاده جلالوند – شاید شما از آن دست افرادی باشید که به پیشگیری قبل از درمان اعتقادی نداشته و برای چکاپ های مختلف دوره ای اهمیتی قائل نشوید! اما این موضوع واقعا مهم است و گاهی می توانید با مراجعه زود هنگام به پزشک از بروز فاجعه های جبران ناپذیری جلوگیری کنید. یکی از بیماری هایی که اغلب عواقب آن را دست کم می گیریم التهاب لثه ها است که حتی می تواند منجر به بیماری های قلبی و ریوی نیز شود! به همین منظور برای شناخت بیشتر این بیماری و دردسرهای آن به سراغ دکتر پوریا جانفروز زاده – دندانپزشک، رفتیم تا شاید بتوانیم از مشکلات بعدی ابتلا به التهاب لثه ها جلوگیری کنیم.

    زنگ هشدارهای التهاب لثه!

    برای اینکه بفهمید آیا دچار التهاب لثه شده اید یا خیر، باید به وجود این نشانه توجه کنید! اول اینکه میزان شدت التهاب لثه ها می توانند با یکدیگر فرق داشته باشند، ولی در کل با دیدن التهاب و پررنگتر شدن لثه ها و همچنین متورم شدن آنها، می توانید به راحتی تشخیص دهید که به بیماری التهاب لثه دچار شده اید. علاوه بر این اگر هنگام مسواک زدن وکشیدن نخ دندان، در لثه های شما خونریزی ایجاد می شود، باید برای بررسی های بیشتر حتما به دندانپزشکی مراجعه کنید. در بیماری التهاب لثه باید به این نکته نیز اشاره کنیم که وقتی لثه ها فرم طبیعی خودشان را از دست می دهند، رفته رفته از دندانها حالت جداشدگی پیدا می کنند و حتی ممکن است بین لثه و دندان ها چرک ایجاد شود. علاوه بر این موارد ممکن است التهاب لثه باعث حالت دفرمه شدن دندانها نیز شود.

    افرادی که در خطر التهاب لثه هستند!

    حتما تا حالا حدس زده اید که یکی از علت های بوجود آمدن التهاب لثه می تواند چه چیزی باشد! اولین مورد موثر در این بیماری می تواند استفاده نکردن از مسواک و توجه نکردن به بهداشت فردی باشد. بعد از آن منظم نبودن و کجی دندان ها امکان پاکسازی دقیق آنها را به فرد نمی دهد و همین مسئله می تواند باعث جرم دندان ها شده و احتمال ابتلا به التهاب لثه را افزایش دهد. از دیگر دلایلی که می تواند التهاب لثه ها را بیشتر کند، کم شدن بزاق دهان، یا کمبود ترشح بزاق است که در بعضی افراد به صورت همیشگی وجود دارد. همچنین کسانی که مشکلات تنفسی دارند و با دهان باز نفس می کشند، می توانند از کاندیدهای ابتلا به این بیماری باشند. علاوه بر آن یائسگی، بارداری و بلوغ نیز در بدن تغییرات هورمونی را ایجاد می کند که می تواند در ابتلا به التهاب لثه نقش داشته باشند. در این بین باید به مواردی همچون داشتن استرس، دیابت، استفاده بیش از حدد قندها، مصرف مشروبات الکلی، تغذیه نا صحیح، کشیدن سیگار و قلیان نیز تاکید کرد و از تاثیرات سوء آنها بر ایجاد التهابات لثه غافل نشد.

    بیماری قلبی در کمین مبتلایان التهاب لثه!

    حال اگر هنوز قانع نشده اید و حاضر نیستید برای معاینه های دوره ای و درمان التهابات لثه های خود اقدامی کنید، باید بدانید که با طولانی تر شدن التهاب لثه در درازمدت و وجود جرم های دندانی که از بجا ماندن مواد خوراکی در بین دهان ها پدید آمده اند، کم کم این التهاب ها بیشتر شده و به بافت و استخوان های مجاور نیز کشیده می شوند، که در نهایت پیوره را ایجاد می کنند. بهتر است بدانید که با عدم درمان التهاب لثه می توانید دچار پیووره، لق شدگی دندان ها، دردسرهای جراحی و بازسازی استخوان فک، و بدتر از همه ورود عفونت و باکتری های لثه که از طریق جریان خون به قلب و کلیه ها راه یافته و می تواند باعث ابتلا به بیماری های قلبی و کلیوی نیز شود، و حتی زندگی فرد را به خطر بیندازد. لازم به ذکر است جرم دندان ها که قبلا به آنها اشاره شد، حتی به وسیله مسواک زدن نیز از بین نمی روند و برای برطرف کردن آنها باید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید تا در آینده نزدیک از خونریزی لثه ها و لق شدگی دندان های خود جلوگیری کنید.

    درمان التهاب لثه فراموش نشود!

    تاکنون باید متوجه اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان و بررسی های دوره ای که توسط داندانپزشکان صورت می گیرد، شده باشید؛ پس با یک جستجوی ساده در مرورگرهای اینترنتی، طریقه درست مسواک زدن و روش استفاده از نخ دندان را یاد بگیرید و یا از پزشک خود بخواهید که آن را به شما و کودکانتان آموزش دهد. با رعایت این نکات شما و فرزندانتان می توانید از التهابات لثه های خود جلوگیری کنید. و در آخر نیز باید به این نکته اشاره کنیم که اگر دچار جرم های دندانی شده اید حتما به دنداپزشک مراجعه کنید تا از بروز پیووره و عوارض بعدی آن مصون بمانید. همچنین برای تسکین مقطعی التهاب لثه های خود می توانید تا قبل از مراجعه فوری به دندانپزشک از آب نمک رقیق کمک گرفته و آن در دهان خود چراخانده و خارج کنید. در آخر نیز با ملایمت لثه های خود را ماساژ دهید تا آرام تر شوند و رفتن به دندانپزشکی را به تاخیر نیندازید!

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *