×
×
جدیدترین‌‌ها

شایع‌ترین عوارض مکمل‌های بدنسازی چیست ؟

  • کد نوشته: 91528
  • بهمن 12, 1402
  • جالب است بدانید بسیاری از خانم‌های ورزشکار  از مکمل غذایی آهن و بسیاری از آقایان ورزشکار از مکمل‌های پروتیینی، کراتین و مکمل ویتامین E استفاده می‌کنند.
    شایع‌ترین عوارض مکمل‌های بدنسازی چیست ؟

    نخست نیوز، سید بهنام حسینی زهرایی کارشناس ارشد تربیت‌بدنی و ورزش_به‌صورت کلی مکمل‌های ورزشی که حاوی ترکیبات مورد تایید FDA هستند عوارض جانبی بسیار کمی دارند مانند مشکلات گوارشی یا حساسیت‌های پوستی. ولی برخی از مکمل‌های بدنسازی که حاوی ترکیبات غیرمجاز هستند می‌توانند عوارض جانبی جدی داشته باشند و مشکلاتی را برای سلامتی ورزشکار به وجود آورند.  گفته می‌شود که مصرف مکمل‌های بدنسازی به‌ویژه مکمل‌های پروتیینی و مکمل کراتین باعث آسیب کلیوی و کبدی می‌شود و یا مکمل‌های بدنسازی باعث کاهش قدرت باروری در آقایان خواهد شد.

    هیچ‌کدام از این مشکلات در مطالعات به‌صورت علمی ثابت نشده است و هیچ ارتباطی بین موارد بالا با مکمل‌های بدنسازی دیده نشده است.یکی از عوارض جانبی شایع مکمل‌های ورزشی مشکلات گوارشی نظیر دل‌درد، نفخ، دل‌پیچه و اسهال است.

    که علت بسیاری از این مشکلات گوارشی مربوط به عدم تحمل لاکتوز موجود در گینرها یا مکمل‌های پروتیین وی است. برای کاهش عوارض گوارشی ناشی از مصرف مکمل‌های بدنسازی سعی نمایید از مکمل‌هایی که لاکتوز ندارند و یا حاوی پروتیین وی ایزوله هستند استفاده نمایید .

    برخی از افراد ممکن است با مصرف مکمل کراتین دچار مشکلات گوارشی شوند برای حل این مشکل ورزشکاران حساس بهتر است دوره بارگیری را در مصرف این مکمل اجرا نکنند و روزانه تنها 5 گرم استفاده نمایند.برخی از افراد با مصرف مکمل‌های بدنسازی به‌ویژه پروتیین وی یا گینرها دچار جوش یا آکنه ناشی از مصرف مکمل بدنسازی، کهیر، تورم صورت، حنجره و زبان می‌شوند. متاسفانه یک باور غلط در میان ورزشکاران وجود دارد که اگر پس از مصرف مکمل‌های بدنسازی دچار مشکلات پوستی شوند پس مکمل کیفیت ندارد و آلوده به هورمون است درصورتی‌که در پروتیین وی فاکتورهای رشد نظیر TGF، IGF وجود دارد که با تحریک ترشح انسولین و افزایش IGF-1 آزاد در داخل بدن باعث افزایش چربی پوست شده و در افراد حساس باعث بروز جوش و آکنه می‌شود .برخی از افراد نیز به‌صورت فردی به پروتیین شیر گاو حساس هستند و با مصرف مکمل‌های حاوی پروتیین لبنی دچار حساسیت‌های پوستی می‌شوند که این افراد بهتر است از سایر منابع پروتیینی استفاده نمایند.

    نگرانی در مورد ریزش مو ناشی از مصرف مکمل‌های بدنسازی در میان آقایان ورزشکار بسیار شایع است. برخی از مکمل‌های بدنسازی نظیر پروتیین وی نه‌تنها باعث ریزش مو نمی‌شوند بلکه به تقویت فولیکول‌های مو نیز کمک کرده و رشد موها را نیز تقویت می‌کنند.اما مصرف مکمل کراتین در برخی از ورزشکاران باعث تشدید ریزش مو می‌شود. کراتین با افزایش عملکرد و توان ورزشی ورزشکار به‌صورت غیرمستقیم  باعث افزایش ترشح DHT ( دهیدروتستوسترون ) شده و در افرادی که به‌صورت ژنتیکی ریزش موی آندروژنی دارند باعث تشدید ریزش مویشان خواهد شد. توصیه می‌شود این افراد دوره بارگیری در مصرف کراتین را اجرا نکنند و دوزِ های پیایین مکمل کراتین را مصرف نمایند.

    برخی از مکمل‌های بدنسازی غیرمجاز نظیر پروهورمون ها با اختلال در ترشح هورمون‌ها باعث افزایش تشدید ریزش مو در آقایان می‌شوند.متاسفانه برخی از مکمل‌های ورزشی آلوده به ترکیبات غیرمجاز نظیر استروییدهای آنابولیک هستند بدون آنکه کوچکترین اشاره ای به وجود این ترکیبات روی لیبل محصول شده باشد. ورزشکاران با مصرف این مکمل ها به نتیجه دلخواه می‌رسند غافل از اینکه صدمات جبران‌ناپذیری به بدن خود وارد می‌کنند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *