×
×
جدیدترین‌‌ها

ناگفته های حیاتی درباره سینوزیت!

  • کد نوشته: 90490
  • دی 30, 1402
  • محال است که با سرد شدن هوا و قرار گرفتن در مقابل بادهای سرد، کسی وجود داشته باشد که سردرد نگرفته باشد و همه درباره سینوزیت به او هشدار نداده باشند! اما آیا همه ما دچار سینوزیت هستیم؟! اگر شما هم به دنبال اطلاعات دقیقتری درباره سینوزیت هستید، بدون تردید خواندن مطلب زیر را از دست ندهید!
    ناگفته های حیاتی درباره سینوزیت!

     نخست نیوز، آزاده جلالوند: با شنیدن اسم سینوزیت به یاد سردردهای شدیدی می افتیم که هر کاری می کنیم درد آن خوب نمی شود و حتی با گذشت زمان این درد بیشتر شده و با احساس سنگینی سر و سرگیجه نیز همراه می شود! اما با دیدن این علایم ما مبتلا به سینوزیت شده ایم و به جز خوردن مسکن نباید کاری کنیم؟! آیا درمانی برای این مشکل وجود ندارد؟ برای اینکه جواب این سوالات را به صورت درست و اصولی بدانید و از شر سینوزیت خود خلاص شوید «دکتر اصغر عزیزی» متخصص گوش و حلق و بینی، موارد بسیار مفیدی را در اختیار ما قرار داده است که در مطلب زیر می خوانید.

    سینوزیت فصلی یا غیر فصلی؟!

    شاید شما هم تا قبل از خواندن این مطب فکر کنید که سینوزیت یک بیماری فصلی است و چون اغلب ما در فصل سرما با سردردهای بدی مواجه می شویم، چنین تصویری در ذهنمان نقش بسته است. اما این موضوع حقیقت ندارد و سینوزیت به فصل سرما محدود نمی شود. فقط به خاطر اینکه در فصل سرما ویروسها فعالتر هستند و بدنمان ضعیفتر شده و مقاومت آن کم می شود، ما بیشتر به سینوزیت دچار می شویم. حال برای اینکه با سینوزیت و علتهای بوجود آمدن آن بهتر آشنا شوید، باید به سینوس ها و نحوه کارکرد آنها اشاره کنیم. سینوسهای ما در قسمت جمجمه در صورتمان قرار دارند. سینوسها حفره هایی هستند که درون آنها فقط پر از هوا است و اگر عفونت و التهاب در آنها ایجاد شود، به آن سینوزیت می گویند. البته علتهای بسیاری برای مبتلا شدن به سینوزیت وجود دارد، مثلا برخی فکر می کنند که اگر سرماخوردگی بگیرند حتما به سینوزیت هم دچار می شوند، اما در واقعیت همه سرماخوردگی ها نمی توانند به سینوزیت ختم شوند. برای ابتلا به سینوزیت باید مقاومت بدن پایینی داشته باشد. یکی از عواملی که باعث پایین آمدن ایمنی و مقاومت بدن می شود، داروهای شیمی درمانی هستند که باعث کاندید شدن افراد برای سینوزیت و ابتلا به این بیماری می شود. علاوه بر این وجود انحراف در تیغه میانی بینی، پولیپهای بینی، آلرژی ها، حساسیتها و غیره، می توانند فرد را به سینوزیت مبتلا کنند.

    ارتباط هوای آلوده با سینوزیت!

    ممکن است باور نکنید اما متاسفانه ارتباط تنگاتنگی بین آلودگی هوا و سینوزیت وجود دارد! ما در زمان تنفس با فرو دادن هوا مقدار زیادی اکسیژن را با فشار به داخل ششها خود وارد می کنیم؛ اما با این کار آلاینده های بسیاری را نیز وارد سیستم تنفسی خود خواهیم کرد! همین موضوع باعث می شود که افراد ساکن در شهرهای بزرگ به سینوزیت حاد یا مزمن دچار شوند. ناگفته نماند که بجز مسئله آلودگی هوا استفاده نکردن از مایعات نیز می تواند باعث مبتلا شدن به سینوزیت شود. ننوشیدن آب کافی دلیلی بر غلیظ شدن بزاق و ترشحات سینوسی است و با همین مورد سر و کله سینوزیت نیز پیدا می شود!

    با سینوزیت چه کار کنیم؟!

    احتمالا با دانستن دلایل بروز سینوزیت بسیار کنجکاو شده اید که حالا راه چاره آن چیست؟! یکی از راه های مناسب برای بهتر کردن هوای محیط اطراف ما، استفاده از دستگاه بخور آب است. این وسیله باعث می شود که مکانیسم تنفس ما بهتر شده و عوارض آلودگی هوا را کاهش دهد. همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم با فعالتر شدن ویروسها احتمال ابتلا به سینوزیت هم بالا می رود؛ خیلی از افراد برای جلوگیری از این موضوع اقدام به سوزاندن اسپند و حتی عنبرالنساء می کنند که چنین کارهایی نه تنها مفید نیستند بلکه مشکلات تنفسی بیشتری را ایجاد می کنند. پس، از چنین کارهایی اجتناب کنید چون ایجاد هر گونه دود و قرار گرفتن در معرض آن، باعث بدتر شدن شرایط می شود. بهترین کار در چنین شرایطی استفاده از سرم های شست و شو دهنده بینی است که می توانید این نوع سرمهای مخصوص را از داروخانه ها تهیه کنید.

    با سینوزیت چکار نکنیم؟!

    کسانی که مبتلا به سینوزیت هستند ممکن است با سختی هایی در همین زمینه مواجه شوند و کیفیت زندگی آنها کمتر از افراد دیگر در جامعه شود. برای همین حتما این مشکل را جدی گرفته و برای درمان آن اقدام کنید. این موضوع را در نظر داشته باشید که خوددرمانی ها می توانند شرایط شما را بدتر کنند. لازم به ذکر است برخی از افراد اقدام به مصرف خودسرانه آنتی بیوتیکها می کنند که چنین شرایطی باعث قوی تر شدن باکتری ها می شود و این کار به نفع بیمار نیز نخواهد بود. این امکان وجود دارد که شما دچار سینوزیت حاد شده باشید و بدون پیگیری اقدامات درمانی، مشکل شما برطرف شود اما باید در نظر داشته باشید که شناسایی علامتهای انواع سینوزیت حاد و مزمن باید توسط دکتر متخصص گوش و حلق و بینی صورت گیرد. پزشک معالج با معاینه و انجام سی تی اسکن به شناسایی قطعی سینوزیت می پردازد. به خاطر داشته باشید در مواردی که نیاز به تجویز دارو باشد، استفاده به موقع داروها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید دوره درمان به طور کامل انجام شود. تنها زمانی می توان اطمینان حاصل کرد سینوزیت حاد ما درمان شده است که در پایان طول درمان، دوباره سی تی اسکن انجام شود. اما در سینوزیت مزمن قضیه کمی متفاوت خواهد بود و طول درمان این نوع سینوزت شاید تا یک ماه نیز به طول انجامد. در سینوزیت مزمن اگر عوامل ایجاد کننده آن را از بین نبریم، با گذشت زمان بیماری دوباره به سراغمان می آید و ما را درگیر خودش می کند. پس فراموش نکنید پیش از هر اقدامی حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

    برچسب ها سینوزیت

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *