×
×
جدیدترین‌‌ها

سواد مالی چیست و چگونه آن را تقویت کنیم؟

  • کد نوشته: 90427
  • دی 29, 1402
  • همه ما به باسواد بودن اهمیت بسیاری می‌دهیم اما یکی از زمینه‌هایی که نسبت به آن توجه چندانی نشان نمی‌دهیم، سواد مالی است.
    سواد مالی چیست و چگونه آن را تقویت کنیم؟

    نخست نیوز، معین امامی_یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی که اگر در یادگیری آن بکوشیم می‌تواند وضعیت اقتصادی ما را دگرگون کند. کسب این مهارت و پرورش آن در زندگی امروز ما بیش‌ازپیش اهمیت یافته است. در دورانی که معادلات اقتصادی روز‌به‌روز پیچیده‌تر می‌شوند و هزینه‌های زندگی بالاتر می‌رود، دانش مالی به شما کمک می‌کند که بر مشکلات خود فائق آیید، بیشتر پس‌انداز کنید و در سرمایه‌گذاری‌هایتان موفق‌تر عمل کنید.

    به‌طورکلی می‌توان سواد مالی را دانش و مهارت مدیریت پول دانست.

    این مهارت شامل توانایی درک درست از انتخاب‌های مالی، برنامه‌ریزی برای آینده، خرج کردن عاقلانه پول، آمادگی برای مواجهه با بحران‌های مالی (مانند از دست دادن شغل یا ورشکستگی) و پس‌انداز صحیح می‌شود. پیش‌نیاز همه این مهارت‌ها، استقلال مالی یا حرکت در مسیر دستیابی به آن است.

    ‍سواد در زمینه مالی مولفه‌های مختلفی دارد و می‌توان آن را از ابعاد مختلف بررسی کرد اما به‌صورت کلی بر ۵ اصل اساسی استوار است:

    1. کسب درآمد .2 پس‌انداز و سرمایه‌گذاری 3. مدیریت بدهی‌ها 4. برنامه‌ریزی‌ و مدیریت مخارج 5. حفظ دارایی‌ها

    برای افزایش سواد مالی از کجا شروع کنیم؟  ۵ مهارت مهم

    سواد ناکافی در این زمینه می‌تواند پیامد‌های نامطلوبی مانند انباشته شدن بدهی‌های ناپایدار، تصمیم‌گیری‌های مالی نادرست و کاهش رفاه مالی را به همراه داشته باشد. این مهارت علاوه بر آنکه زمینه را برای تصمیم‌گیری‌های مالی آگاهانه فراهم می‌کند، موجب پس‌انداز، مدیریت بهتر بدهی‌ها و آسودگی خاطر فرد ازلحاظ مسایل مالی نیز می‌شود. باوجوداین بی‌سوادی مالی، بسیار رایج است و فردی که از مسایل مالی اطلاعات کافی نداشته باشد، درست مانند انسان کم‌اطلاعی است که هرکسی توانایی فریب ‌دادن او را دارد. در نقطه مقابل نیز افرادی که سواد و اطلاعات خوبی دارند، کمتر از کلاهبرداری‌های مالی متضرر می‌شوند.

    1. با بودجه‌بندی شروع کنید .

    بودجه‌بندی درآمد و مخارج، اولین گامی است که درنهایت به بهبود وضعیت مالی شما منجر خواهد شد. ثبت مخارج و درآمدها و برنامه‌ریزی مالی به معنای بودجه‌بندی است. برای بودجه‌بندی شما باید مخارج و درآمدهای خود را به شرح زیر ثبت کنید:

    درآمدها (دریافتی ماهانه خود، چک‌ها، کمک‌هزینه‌ها و…) – مخارج ثابت (اجاره خانه، اقساط وام و…) – مخارج متغیر (خریدها، مسافرت‌ها، هزینه‌های درمانی و…) – پس‌انداز

    ۲. آموزش ببینید.

    در مسیر افزایش سواد مالی، مثل یادگیری هر مهارت دیگری، نیازمند استفاده از منابع آموزشی و تجارب دیگران هستید. در این راه شما می‌توانید از دوره‌های آموزشی و مشاوره اقتصادی کمک بگیرید. همچنین، از مطالعه کتاب‌ها، مقالات و مجلات مرتبط با مدیریت پول، هوش مالی و سرمایه‌گذاری غافل نشوید. مقاله هوش مالی و راهکارهای افزایش آن می‌تواند اطلاعات شمارا افزایش دهد.

    ۳ . بدهی‌های خود را مدیریت کنید.

    تقریباً همه ما با اقساط وام‌های بانکی دست‌به‌گریبان هستیم. نکته مهم این است که نباید در پرداخت‌ بدهی‌ها و اقساط تعلل کنید. در پرداخت صورت‌حساب‌ها و بدهی‌ها نظم داشته باشید تا هم به‌موقع از شرشان خلاص شوید و هم از پرداخت جریمه و دیرکرد اجتناب کنید.

    ۴.  سرمایه‌گذاری را یاد بگیرید.

    یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید برای پیشرفت اقتصادی انجام بدهید، سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذاری باعث می‌شود پول شما به‌جای آنکه صرفاً در یک حساب بانکی انباشته شود و ارزش‌افزوده‌ای برای شما نداشته باشد، در یک فعالیت اقتصادی به کار گرفته شود و پول بیشتری برای شما به ارمغان بیاورد. سرمایه‌گذاری ممکن است در ابتدا برای شما مبهم، گنگ و حتی کمی ترسناک باشد. بنابراین بهتر است در ابتدای راه بامطالعه و مشورت، با اصول سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک آشنا شوید و با ارتقا سواد مالی خود در این حوزه، اقدام به سرمایه‌گذاری کنید.

    ۵. پس‌انداز کنید هرچند قطره‌قطره!

    حتماً شما هم می‌دانید که قطره‌قطره جمع گردد وانگهی دریا شود! پس از پس‌انداز کردن غافل نشوید، هرچند که میزان آن خیلی کم باشد. بهترین کار این است که وقتی بودجه‌بندی را انجام دادید، در اولین قدم مبلغی که می‌خواهید در این ماه پس‌انداز کنید را از کل بودجه خود کسر کنید و کنار بگذارید.  بر اساس درآمد و مخارج خود، چیزی حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد درآمدتان را پس‌انداز کنید. بهتر است این مبلغ را به یک حساب بانکی جداگانه منتقل کنید و صرفاً در مواقع ضروری از آن استفاده کنید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *