×
×
جدیدترین‌‌ها

هشت گام دولت سیزدهم ،
تکمیل کمربند بیمارستانی تهران

  • کد نوشته: 88521
  • دی 8, 1402
  • دولت سیزدهم در دو سال و نیم گذشته پنج بیمارستان را در استان تهران وارد مدار خدمت رسانی کرده است و انتظار می رود با تکمیل سه بیمارستان باقیمانده در تهران، ورامین و پاکدشت کمربند سفید بیمارستانی در پرجمعیت‌ترین استان کشور تکمیل شود.
    تکمیل کمربند بیمارستانی تهران

    نخست نیوز، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام حوزه بهداشت و درمان از سوی دولت سیزدهم به عنوان یک اولویت ویژه مورد توجه قرار گرفته و روند اجرای این طرح‌ها در ۲ سال اخیر شتاب قابل توجهی یافته که با بهره برداری از طرح‌های در دست اجرا، اقدامات دولت در این زمینه برای جامعه ملموس‌تر می‌شود.

    از ۱۵۰ هزار تخت موجود در بیمارستان‌های کشور، بیش از ۱۰ درصد آن یعنی ۱۶ هزار تخت در دولت سیزدهم انجام شده است و هفت هزار تخت جدید بیمارستانی نیز تا پایان سال جاری در کشور راه اندازی می‌شود که در مجموع تا پایان امسال به عدد ۲۲ هزار تخت بیمارستانی در دولت خواهد رسید؛ برنامه دولت ساخت و تکمیل ۴۰۰ بیمارستان در کشور است که تا پایان سال آینده تعداد قابل‌توجهی از این بیمارستان‌ها بهره‌برداری شود.

    اکنون ۷۹ پروژه مهم درمانی در کشور در حال ساخت است که بیمارستانهای ۳۲ تا ۵۰۰ تختخوابی را در بر می گیرد؛ البته در دولت مردمی، بین ۸ تا ۱۰ بیمارستان یک هزار تختخوابی در دست ساخت است که طرح های مطالعاتی و حتی عملیات اجرایی برخی از آنها انجام شده و یا در حال انجام است.

    بررسی ها نشان می‌دهد که عملیات اجرایی ساخت این کلان بیمارستان‌ها در برخی شهرها مانند تبریز، اردبیل و مازندران آغاز شده و در تهران، شیراز، همدان و خوزستان، بیمارستان‌های یک هزار تختخوابی پیش بینی شده است.

    چرا تهران بیمارستان جدید نیاز دارد؟

    در این میان ساخت بیمارستان در استان تهران از اهمیت بالایی برخوردار است؛ تهران به عنوان پایتخت سیاسی کشور، قطب نظام بهداشتی و سلامت، از دیرباز محل مراجعه بیماران از اقصی نقاط کشور و حتی گردشگران سلامت بوده و در کنار آن جمعیت ۱۵ میلیونی ساکن آن که تهران را به پرجمعیت ترین استان کشور تبدیل کرده است، تقاضا برای افزایش و ارتقای خدمات سلامت و زیرساخت های نظام درمانی را افزایش داده است.

    از این رو برطرف کردن کمبود تخت های بیمارستانی در استان تهران با توجه به اینکه دارای انبوه جمعیت بوده و بیشترین مهاجرپذیری را در کشور دارد، از سوی دولت مردمی مورد توجه قرار گرفته است؛ اکنون سرانه تخت بیمارستانی استان تهران به ۸۵ مورد برای هر هزار نفر است که این شاخص با افزایش ظرفیت در مراکز درمانی، به ۱۲۰ تخت برای هر هزار نفر خواهد رسید.

     

    تهران چند تخت بیمارستانی دارد؟

    اگرچه سرانه تخت بیمارستانی در تهران از بسیاری از استانهای دیگر بهتر است اما همانطور که گفته شد، مهاجرپذیری و تبدیل شدن این استان به قطب سلامت و درمان سبب شده تا همچنان نیازمند افزایش ظرفیت های بیمارستانی در این استان باشیم.

    بر اساس آمار تا پایان سال ۱۳۹۵، تعداد ۱۴۲ بیمارستان با ۲۴ هزار و ۵۳۵ تخت فعال در شهر تهران وجود داشته است؛ بیمارستان‌های خصوصی (۴۴ درصد) و بیمارستان‌های دانشگاهی (۳۰ درصد) بیشترین و بیمارستان‌های شرکت نفت (۰.۷ درصد) و بیمارستان‌های بنیاد شهید (۱.۴ درصد) کم‌ترین بیمارستان‌های شهر تهران را تشکیل داده‌اند.

    از کل تخت‌های بیمارستانی موجود در شهر تهران، بیمارستان‌های دانشگاهی (۴۵ درصد) بیشترین تخت فعال را در اختیار دارند.

    در دو دهه اخیر از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۵ حدود ۳۶ بیمارستان به بیمارستان‌های تهران و حدود پنج هزار و ۳۱۱ تخت (۲۲ درصد) به تخت‌های بیمارستانی شهر تهران اضافه شده است.

    حدود نیمی از بیمارستان‌های شهر تهران بیش از ۴۰ سال قدمت دارند. بیمارستان‌های سینا (۱۴۴ سال)، روان‌پزشکی رازی (۱۰۵ سال)، ۵۰۲ ارتش (۹۴ سال) قدیمی‌ترین بیمارستان‌های شهر تهران هستند.

    بر اساس بررسی‌های انجام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهران، به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، ۱.۶ بیمارستان و به ازای هر هزار نفر جمعیت، ۲.۸ تخت بیمارستانی در شهر تهران وجود دارد. بنابر بررسی‌ها شهر تهران از لحاظ تعداد تخت بیمارستانی به جمعیت، نسبت به میانگین این شاخص در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی و جهان، از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

    علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این زمینه معتقد است: علاوه بر فرسودگی ۵۰ بیمارستان در شهر تهران، سه هزار و ۲۰۰ هکتار از کالبد پایتخت هم فرسوده است که مراکز بهداشتی و درمانی در این محدوده قرار گرفتند.

    به گفته وی، از مجموع ۱۵۵ هزار تخت بیمارستانی، ۸۵ درصد آنها مستهلک و قدمت بالا دارند، با توجه به اینکه تهران روی پنج گسل قرار گرفته ۷۰ درصد بیمارستان‌های پایتخت قدمت بالای ۴۰ سال دارند که با توجه به موقعیت جغرافیایی و جمعیت نیاز به نوسازی دارند.

    زالی تصریح کرد: در ۲ سال اخیر، فرایند ساخت‌وساز بیمارستانی در کشور چالاک بوده و شاهد افتتاح مراکز درمانی در نقاط مختلف کشور هستیم و زیرساخت‌ها به جلو می‌رود.

    به گفته وی، توسعه تخت‌های بیمارستانی در کنار توجه به زیرساخت‌های بهداشتی انجام می‌شود و در دانشگاه‌های علوم پزشکی ساخت مراکز درمانی همگام با احداث مراکز بهداشتی پیش می‌رود و حاکی از تفکر منطقی و راهبری در نظام سلامت است.

    هشت گام دولت سیزدهم برای تکمیل کمربند بیمارستانی تهرانعدالت در توزیع تخت‌های بیمارستانی رعایت نشده است

    با این وجود طبق ارزیابی انجام شده، در بین مناطق شهری تهران، عدالت در توزیع تخت‌های بیمارستانی رعایت نشده است به طوری که مناطق ۶، ۱۲ و ۳، بیشترین بیمارستان و مناطق ۱۹، ۲۱ و ۱۵ کم‌ترین بیمارستان به ازای جمعیت را دارند. همچنین مناطق ۶، ۱۲ و ۳ بیشترین و مناطق ۱۹، ۸ و ۱۵ کم‌ترین تعداد تخت‌های بیمارستانی را به ازای جمعیت دارند.

    منطقه شش تهران حدود ۲۳ درصد بیمارستان‌ها و ۲۴ درصد تخت‌های بیمارستان شهر تهران را به خود اختصاص داده، در حالی که ۲.۹ درصد از جمعیت شهر تهران را دارا است؛ طبق آمار حدود نیمی از بیمارستان‌های شهر تهران در مناطق یک، سه، ۶ و ۱۲ قرار دارند.

    همین امر سبب شده تا در طراحی و جانمایی بیمارستان‌ها در استان تهران هم بر تقویت ظرفیت بیمارستانی و توزیع مناسب آنها تاکید شود و هم ساخت بیمارستان ها در شهرستان های استان تهران از جمله شهریار، اسلامشهر، ورامین و پاکدشت پیگیری شود تا شاهد سرریز بیماران از مناطق حومه ای پایتخت به تهران نباشیم.

    بر این اساس در دو سال و نیم گذشته چندین طرح بیمارستانی مدرن در استان تهران به بهره برداری رسید که از جمله می توان به بیمارستان ۹۰۰ تختخوابی شهدای تجریش، کلان بیمارستان هزار تختخوابی حضرت مهدی(عج)، بیمارستان کودکان حکیم و مراکز درمانی شهریار اشاره کرد.

    علاوه بر این قرار است ۲۶ بیمارستان دیگر نیز تکمیل، تجهیز و مورد بهره برداری قرار گیرد به طوری که بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تکمیل کمربند سفید بیمارستانی در شهرهای اقماری اطراف تهران خبر داده و گفته است: در ۴ ماه گذشته ۲ هزار تخت بیمارستانی به مراکز درمانی کلانشهر تهران افزوده شده است.

    وی افزود: در دولت مردمی در چهار ماه ۲ هزار تخت بیمارستانی و دو کلان بیمارستان در تهران راه‌اندازی شده و در مجموع ۱۶ هزار تخت بیمارستانی جدید در کشور به بهره‌برداری رسیده و کمربند سفید بیمارستانی در شهرهای اقماری تهران فردیس، ورامین، پاکدست، اسلامشهر و ملارد ایجاد شده و در حال توسعه است.

    هشت گام دولت سیزدهم برای تکمیل کمربند بیمارستانی تهرانساخت یک بیمارستان چقدر هزینه دارد؟

    در کل نظام سلامت با احتساب بخش خصوصی، خیریه و دولتی حدود ۱۵۰ هزار تخت بیمارستانی فعال است و در دوسال گذشته بیش از ۱۵ هزار تخت بیمارستانی راه اندازی شده است اما هزینه ساخت و تجهیز یک تخت بیمارستانی برای دولت چقدر تمام می شود.

    معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت هزینه ساخت و تجهیز یک تخت بیمارستانی را حدود ۵ میلیارد تومان برآورد کرده و در این باره می گوید: برای راه اندازی یک بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی، حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برای ساخت و تجهیز هزینه می شود.

    رحیمی سیاست دولت سیزدهم را اتمام پروژه‌های نیمه تمام دانست و با اعلام اینکه وزارت بهداشت یکی از دستگاه هایی است که بیشترین تعداد پروژه نیمه تمام را دارد، توضیح داد: منابع مورد نیاز برای تکمیل طرح های بیمارستانی از محل سفرهای استانی رییس جمهور، بخشی از منابع یک درصد مالیات بر ارزش افزوده، منابع اختصاصی منارت بهداشت و همچنین بودجه سنواتی تامین می شود.

    با این اوصاف دولت سیزدهم تاکنون ۷۵ هزار میلیارد تومان در زمینه زیرساخت‌های حوزه سلامت هزینه کرده است و انتظار می رود تا پایان سال ۳۵ هزار میلیارد تومان دیگر نیز هزینه کند تا به رکورد راه اندازی ۲۲ هزار تخت بیمارستانی دست یابد.

    منبع ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *