×
×
جدیدترین‌‌ها

نگاهی علمی تر به خواص و مضرات انار!

  • کد نوشته: 85306
  • آبان 30, 1402
  • اگر میخواهید همه چیز را درباره انار که یکی از میوه های بسیار خوشمزه فصل پاییز است بدانید، مطلب زیر را حتما بخوانید. با این روش به مواد غذایی با دید بهتر و علمی تری نگاه خواهید کرد.
    نگاهی علمی تر به خواص و مضرات انار!

    نخست نیوز آزاده جلالوند: انار از آن دست میوه های محبوب پاییزی است که با نزدیکتر شدن شب یلدا طرفداران زیادی خواهد داشت، اما با نگاهی دقیقتر به همین میوه ترش و دلپذیر می توان فهمید که خوردن افراطی آن می تواند برای برخی از افراد خطر آفرین باشد. از طرفی برخی از میوه ها آنقدر خواص بسیار زیادی دارند که حتی یک دهم آنها را نمی دانیم. انار و دانه هایش از آن دست میوه هایی است که باید بیشتر به آن توجه کنیم و از خوردن آن غافل نشویم. برای آشنایی با این میوه بهشتی و مزیا و معایب آن به سراغ «دکتر وحید جهانمیری نژاد، پزشک خانواده» رفتیم تا درباره انار بیشتر بدانیم.

    هرچه از خواص انار بگوییم، کم است!

    همه ما از خوردن انار و شبهای یلدا خاطرات بسیار خوشی داریم. آن شبهایی که دور کرسی مادربزرگ جمع می شدیم و دانه های براق انار را در کاسه های کوچک آبی با لذت هر چه تمام می خوردیم و می خندیدیم. اما هیچ وقت به این فکر نمی کردیم که انار می تواند دارای مواد بسیار مفیدی به غیر از ویتامین سی (C) باشد! در انار کامل و تازه مواد معدنی و ویتامین های قابل توجهی مثل 16 میلی گرم ویتامین سی (C) و 107.2 میکروگرم فولات وجود دارد. یک انار تقریبا متوسط با وزن حدودا 280 گرمی دارای 234 کیلوکالری انرژی است. بله درست متوجه شدید، یک عدد از این میوه می تواند مقدار تقریبا قابل توجهی از کالری روزانه (2000 کیلوکالری) ما را در بر بگیرد. اما خیلی ها بدون توجه به این موضوع مقدار زیادی از این میوه را میل می کنند! این به این خاطر است که در این مقدار انار 52.7 گرم کربوهیدرات، 4.7 گرم پروتئین، 38.6 گرم شکر و حتی 3.3 گرم چربی وجود دارد! درست است که مقدار سدیم (8.4 میلی گرم) و چربی انار کم است، اما مصرف بی رویه آن در یک وعده غذایی می تواند مقدار کالری دریافتی شما را بالا ببرد.

    صد دانه تندرستی سپید!

    انار را می توان به انواع غذا اضافه کرد و از آنجایی که ما ایرانی ها عاشق انار هستیم غذاهای زیادی داریم که در آنها مستقیما از دانه، رب و آب انار استفاده می کنیم. اما بعضی از ما علاقه چندانی به خوردن قسمت سفید رنگ انار نداریم و پس از جویدن دانه ها آنها را از دهانمان خارج می کنیم، مخصوصا بچه های کوچکتر که کمتر حوصله جویدن دانه های سفت انار را دارند. اما باید بدانید که خوردن دانه های یک انار متوسط به صورت کامل، سرشار از 666 میلی گرم پتاسیم، 33.8 میلی گرم منیزیم، 0.8 میلی گرم آهن و 11.3 گرم فیبر و 46.2 گرم ویتامین کا (K) است. علاوه بر این، دانه های یاقوتی رنگ انار دارای مس، فسفر و کلسیم نیز هستند و همچنین از آنتی اکسیدانهایی مانند کورستین و آنتوسیانین نیز برخوردار است. پس سعی کنید حتما همه دانه انار را به صورت کامل میل بفرمایید حتی اگر این کار سخت باشد و فراموش نشود که حتما آنها را باید خوب بجوید! با این کار فیبر قابل توجهی را وارد بدن کرده و همین موضوع به افزایش سیری و سلامت گوارش کمک می کند. اما اینجا یک نکته خیلی مهم وجود دارد، اگر دانه های انار را بیش از حد مصرف کنید در موارد نادری ممکن است باعث انسداد روده ها شوند، و این خطر در افراد مبتلا به یبوست مزمن نیز می تواند بیشتر باشد!

    از آبمیوه فروشی ممد اناری تا قوطی آبمیوه ها!

    تا اینجای مطلب باید متوجه شده باشید که خوردن انار یا نوشیدن آب آن می تواند فواید بسیار زیادی برای سلامتی افراد داشته باشد. اما خیلی از ما چه از زمانهای دور و نزدیک، وقتی از کنار یک آبمیوه فروشی با چراغ های قرمز رنگ رد می شویم، نمی توانیم جلوی خودمان را بگیریم و حتما یک لیوان بزرگ آب انار ترش سفارش می دهیم. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، باید بدانید که حتی با نوشیدن آب انار نیز همچنان می توانید از ویتامین کا ( K)، فولات و مقداری مس موجود در انار بهره ببرد. اما متاسفانه به طور تقریبی آب انار کارخانه ای هیچ میزانی از ویتامین سی(C) را نخواهد داشت. همچنین این نوع آبمیوه های بسته بندی، پر از قند اضافه و مواد نگهدارنده هستند، پس مطمئن شوید که آب انار طبیعی و تازه می نوشید. در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که برخی از تحقیقات نشان داده است که نوشیدن حدود یک فنجان از آب انار می‌تواند به کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک کمک کند. برای همین نوشیدن آب انار می تواند برای افراد مبتلا به فشار خون بالا و یا افرادی که در معرض ابتلا به این بیماری هستند و همچنین بیماری‌های قلبی و عروقی مفید باشد. در انتها به خاطر داشته باشید، برخی از داروها می توانند با آب انار تداخل داشته باشند. برای نمونه داروهایی که برای کلسترول بالا تجویز می شوند (مانند استاتین) نباید با آب انار مصرف شوند. همچنین بخاطر خاصیت کاهش فشار خون انار، نباید آن را با داروهای کاهنده فشار خون استفاده کنید. علاوه بر این مصرف انار با داروی وارفارین نیز در دسته تداخلات دارویی با مواد غذایی قرار می گیرد‌. می توان گفت میوه انار نیز تقریبا مثل گریپ فروت است و تاثیرات مشابهی را بر روی بدن ایجاد می کند، پس همان ممنوعیت های دارویی شامل انار نیز خواهد شود. پس اگر دارو مصرف می کنید حتما قبل از میل کردن انار این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید و از او مشورت بگیرید.

    برچسب ها انار

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *