×
×
جدیدترین‌‌ها

تربیت تسهیل‌گر در حوزه جمعیت و فرزندآوری

  • کد نوشته: 103083
  • تیر 31, 1403
  •  یکی از کانون‌هایی که مساله جمعیت و فرزندآوری را به عنوان یکی تاکیدات ولی امر مسلمین به عنوان یک راهبرد اصلی در دستور کار خود قرار داده کانون فرهنگی هنری شهید روحی مشهد است.
    تربیت تسهیل‌گر در حوزه جمعیت و فرزندآوری
     به گزارش نخست نیوز علی اکبر روحی، مدیر کانون فرهنگی شهید روحی گفت : از سال ۱۳۸۷ فعالیت های حوزه خانواده را آغاز و با توجه به لزوم تبیین تخصصی این مساله ابتدا به افزایش بار علمی جامعه هدف با بهره‌گیری از کتاب را در دستور کار قرار دادیم. این عمل هم باعث ترویج کتاب و کتابخوانی و هم تبیین مساله جمعیت شد؛ یعنی با یک تیر دو نشان زدیم. به همین منظور اولین حوزه عملیاتی را با برگزاری مسابقات کتابخوانی برای آشنایی خانواده ها با مقوله جمعیت شروع کردیم.
    از جمله مسابقه بزرگ کتابخوانی داستان هایی از زندگانی حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه(س) را برگزار کردیم. مسابقه فرهنگی هنری پیمانه سال ۸۸ با موضوع اصلاح الگوی مصرف در خانواده؛ مسابقه کتابخوانی هنر تنظیم دخل و خرج خانه (مباحثی پیراموان اقتصاد خانواد در سال ۹۰)؛ مسابقه بزرگ کتابخوانی آن مرد سال ۹۲؛ مسابقه بزرگ کتابخوانی سبک زندگی امام رضا علیه السلام سال ۹۵؛ مسابقه کتابخوانی خیر کثیر که برش های از زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها بود در سال ۹۵ و بیش از ۱۰ مسابقه ملی کتابخوانی دیگر در این ۱۸ سال در حوزه خانواده و جمعیت انجام گردیده از جمله برنامه‌ها مهم کانون است.
      وی با اشاره به فعالیت‌ها و پویش‌ها و نشست‌های کتابخوانی متعدد دیگری هم که در این حوزه انجام شده تاکید کرد: با توجه به وجود مراجع علمی و کتاب‌های تخصصی در این حوزه مساله خوانش کتاب را هم در دستور کار گذاشتیم ،خوانش کتاب کابوس سالمندی با حضور نویسنده اثر از تهران حجت الاسلام شفیعی؛ خوانش کتاب مجوزی برای قتل(سقط جنین) با حضور نویسنده اثر سرکار خانم عاشوری؛ خوانش کتاب مامان بابا من غول نیستم با حضور نویسنده اثر از قم حجت الاسلام وافی و …از جمله برنامه های اجرا شده است.    مدیر کانون شهید روحی اضافه کرد: در حال حاضر در سال ۱۴۰۳ هم ۲ پویش ملی در حوزه جوانی جمعیت با موضوع پویش ملی کتابخوانی حسنه ماندگار از کتاب کابوس سالمندی نوشته استاد شفیعی و پویش ملی کتابخوانی مادر پروازی از کتاب مادر پروازی بروی سایت مرکز مجازی مسابقات کتابخوانی www.mketab.ir در حال برگزاری می باشد.
    تربیت تسهیلگر جوانی جمعیت در خصوص ترویج فرزند آوری     روحی، بنیاد کرامت رضوی را سنگر دیگری برای حرکت در مسیر اجرای دستور ولی امر دانست وافزود: علاوه بر کانون یکی از جاهایی که بنده افتخار دارم این مسئله جمعیت را پیگیری کنم؛ آستان مقدس رضوی است. یکی از برنامه های ما برگزاری دوره‌های آموزشی تربیت تسهیلگر جوانی جمعیت “تربیت مربی” است ،این دوره که اخیرا هم در حال برگزاری‌می باشد از دوره های توانمندسازی است که برای فعالان فرهنگی و دغدغه‌مندان تبلیغی و دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه و دانشگاهیان در سراسر کشور با محوریت آشنایی با مبانی علمی مباحث جمعیتی و در ادامه گفتمان مسئله جمعیت و کمک به فراگیری دغدغه جوانی جمعیت در کل کشور برگزار می‌شود.
      وی در خصوص سرفصل‌های این دوره تصریح کرد: موضوعات مختلفی ازجمله جریان‌شناسی، ضرورت و اهمیت مسئله جمعیت، تاریخچه سیر و تحولات جمعیتی در ایران، موهبت فرزندآوری، خوانش قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تبیین جایگاه مادر و ارزش فرزندآوری، مبحث اسقاط جنین، روانشناسی تک فرزندی، فرزندآوری، سلامت، تربیت، طب سنتی، ایرانی و باروری و فنون تسهیل‌گری در این دوره مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.   دوحی در خصوص دیگر برنامه‌های این دبیرخانه خاطر نشان کرد : از جمله برنامه‌های آتی دبیرخانه کارگروه جوانی جمعیت بنیاد کرامت در سطح کشور شامل تفاهم صورت گرفته با وزارت آموزش و پرورش در خصوص برگزاری دوره تربیت تسهیل گر جوانی جمعیت ویژه ۶۰ هزار از فرهنگیان عزیز سراسر کشور و همچنین برگزاری دوره تخصصی تربیت مشاور منصرف از سقط ویژه ۱۴۰۰ نفر از خادمیاران مشاوره مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی و برگزاری دوره ایران جوان ویژه شبکه بهداشت نیشابور و شهرستان فیروزه و شهرستان زبرخان و دوره تبیینی ویژه همکاران در آستان قدس رضوی خواهد بود.   تشکیل شبکه ملی تسهیل‌گر جوانی جمعیت وی همچنین تصریح کرد: دوره مقدماتی پویش ملی و دوره آموزشی حسنه ماندگار با هدف تشکیل شبکه ملی تسهیل‌گر جوانی جمعیت طی بهار ۱۴۰۳ با محوریت کانون های خدمت رضوی در سراسر کشور برگزار شد.   دبیر کارگروه جوانی جمعیت بنیاد کرامت رضوی با بیان اینکه این کارگروه از تیرماه ۱۴۰۲ آغاز به کار نموده است؛ عنوان کرد: ثبت نام شرکت در این پویش اسفند ماه سال ۱۴۰۲ انجام و بیش از ۴ هزار نفر برای شرکت در این دوره اعلام آمادگی کردند.
    مطابق برنامه ریزی انجام شده این دوره به مدت ۸ ساعت کلاس آموزشی در همه استان های کشور و ۳ شهرستان کاشان، دامغان و رفسنجان با حضور اساتید برجسته به صورت حضوری و با مشارکت بنیاد ملی خانواده برگزار شد.   روحی در ادامه با اشاره به آمار و ارقام شرکت کنندگان در این دوره ادامه داد: ۷۵ درصد شرکت کنندگان در این دوره را بانوان و ۲۵ درصد آقایان تشکیل می دادند و بیشترین شرکت کنندگان نیز در خراسان رضوی، کرمان،سمنان، کهگیلویه و بویراحمد و تهران بودند. تحصیلات شرکت کنندگان در این دوره آموزشی شامل ۱۱۴۲ نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا، ۱۵۵۵ نفر دارای مدرک کارشناسی یا سطح دو حوزه و ۱۳۰۳ نفر نیز دارای مدرک کاردانی و سطح یک حوزه بودند. بیش از ۷۲ درصد از شرکت کنندگان از اعضای شبکه خادمیاری در استان های کشور بوده و ۳۰ درصد افراد حاضر در دوره نیز دارای سه فرزند به بالا بودند. در پایان دوره مقدماتی شرکت کنندگان در آزمون برخط شرکت کرده و افرادی که موفق به کسب نمره ۵۰ به بالا شدند در دوره تکمیلی که مرداد و شهریور امسال به صورت مجازی برگزار می شود؛ شرکت خواهند کرد.   مدیرکانون فرهنگی شهید روحی تاکید داشت : این افراد از مهرماه فعالیت‌های مختلفی در حوزه ترویج فرزند آوری و تسهیل فرزندآوری از جمله روش‌های اقناع سازی، شرکت در جلسات تبیینی، شرکت در نمایشگاه‌ها و غرفه‌ها، مشاوره سقط جنین، تهیه جهیزیه برای زوجین که در دوران عقد باردار شدند و اقدامات رسانه ای در حوزه جوانی جمعیت خواهند داشت.
    سیده بهجت موسوی مقدم

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *