×
×
جدیدترین‌‌ها

صباح زنگنه مطرح کرد،
نتانیاهو منتظر پایان دوران دموکرات‌ها است!

  • کد نوشته: 103049
  • تیر 31, 1403
  • در شرایط تنش‌های منطقه ای، دیپلماسی ما باید هم فعال باشد و هم آگاهانه. درواقع ما باید فعالیت دیپلماتیک خود را توسعه دهیم.
    نتانیاهو منتظر پایان دوران دموکرات‌ها است!

    به گزارش نخست نیوز، حملات پهپادی اخیر حوثی‌های یمن به اسرائیل در شرایطی که جنگ در غزه به اتمام نرسیده، بازتاب‌های گسترده‌ای ایجاد کرده است.

    دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، مدعی شده پهپادی که بامداد روز جمعه، ۲۹ تیرماه در تل آویو به هدفی، اصابت کرد ساخت ایران است. وی در ادامه این ادعا تاکید کرد که به احتمال بسیار، این پهپاد از یمن به پرواز درآمده از راه دریا پرواز کرده و به تل آویو رسیده است.

    همزمان با این تحولات منطقه ای، وضعیت انتخابات آمریکا پس از ترور نافرجام بایدن و تلاش حزب دموکرات برای بهبود جایگاه خود، پیچیده‌تر شده و مشخص نیست طی ماه‌های آتی، سیاست‌های خارجی آمریکا در سایه حضور رئیس جمهور جدید، چه تغییراتی خواهد کرد. با توجه به تلاش‌های پیشین نتانیاهو برای باز کردن پای ایران به جنگ غزه، اکنون پرسش‌هایی مطرح است، از جمله این که پیامد‌های حملات پهپادی حوثی‌ها چه خواهد بود و آیا این حملات برای ایران نیز تبعاتی خواهد داشت؟ صباح زنگنه، دیپلمات و نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی به این پرسش‌ها پاسخ داده است:

    تحولات سیاسی همزمان در اسرائیل و ایالات متحده

    صباح زنگنه به فرارو گفت: «تحولاتی که اخیرا در فلسطین اشغالی و خارج از آن رخ می‌دهد و حملات حوثی ها، باعث شده که اسرائیل احساس کند اگر جنگ متوقف شود، بافت سیاسی‌اش دچار انشقاق می‌شود و احزابی که در حال حاضر، ائتلاف حاکم را تشکیل می‌دهند، هر یک به سمت هدفی که دارند خواهد رفت. عمده هدف احزاب ائتلافی، تحت فشار قرار دادن نتانیاهو و فشار در جهت استعفای او و حتی محاکمه و مجازات او است. به همین دلیل نتانیاهو بر ماندن خود بر اریکه قدرت و اعمال سیاست‌های خود اصرار بیشتری دارد. اما در منطقه اینگونه نیست که کل ملت‌ها و دولت‌ها با این تفکر همراه باشند. برخی کشور‌ها نگران تحولات رخ داده در منطقه و واکنش‌های آمریکا هستند و در نتیجه گرفتار سکوت و عدم اعتراض می‌شوند. اما برخی کشور‌ها و دولت ها، چون احساس می‌کنند، روز‌های اخر دولت نتانیاهو است، سعی می‌کنند قدم‌هایی بردارند و در نهایت عده‌ای هم به دنبال سیاست میانه روی هستند و در نتیجه وارد گفتگوی آمریکا و اسرائیل می‌شوند تا بحث «روز بعد از جنگ غزه» را شکل دهند و به دنبال ایجاد ساختار حکومتی جدید در غزه بدون حضور حماس هستند.»

    وی افزود: «درباره متحد همیشگی اسرائیل، نیز تحولاتی در راه است و در آستانه انتخابات آمریکا شاهد انواع رویه‌ها و جریان‌های جدید هستیم. وقوع ترور نافرجام ترامپ برای او نوعی مظلومیت و معصومیت ساختگی ایجاد کرد. همچنین او معاون اولی را انتخاب کرده که لحنی بسیار تند دارد؛ لحنی که یاداور جنگ‌های صلیبی است. این لحن را پیشتر در «جورج بوش پسر» دیده بودیم. این نوع لحن به سمتی است که گویی از شکل گیری یا گسترش جنگ در منطقه غزه استقبال می‌کند. همزمان، بایدن از طرف حزب دموکرات تحت فشار است که کنار بکشد، اما او همچنان بر حضور در اریکه قدرت اصرار دارد. برخی از مراکز مطالعاتی ایالات متحده، سخن از این می‌گویند که کل جامعه ایالات متحده در حال فروپاشی و ایجاد درگیری‌های داخل حزبی می‌رود.»

    ایران در قبال مسائل غزه به دیپلماسی فعال و آگاهانه تکیه کند

    نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی گفت: «با وجود همه شرایطی که توصیف شد، نتانیاهو، بر این باور است که دوران دموکرات‌ها در ایالات متحده رو به پایان است و با امدن جمهوریخواهان و به خصوص، ترامپ، می‌توان مدت باقی مانده از جنگ را به نحوی با تاخیر مواجه کند و از نتیجه روشنی مثل تخلیه نیرو‌های نظامی از غزه جلوگیری کند. همه این‌ها در شرایطی است که همچنان در منطقه نیرو‌های مختلفی حامی مردم غزه هستند و اجازه نخواهند داد تجاوزات اسرائیل به غزه ادامه دار شود و در نتیجه شاهد حمله یمنی‌ها به اسرائیل بودیم. اسرائیل انواع ساز و کار‌های دفاعی را استفاده کرده و از گنبد آهنین تا ساخت و ساز‌های حفاظت هوایی را استفاده کرده است، اما باز هم یمنی‌ها با روش خاص خود، این سیستم‌ها را دور زده اند.»

    وی افزود: «در شرایط تنش‌های منطقه ای، دیپلماسی ما باید هم فعال باشد و هم آگاهانه. درواقع ما باید فعالیت دیپلماتیک خود را توسعه دهیم. در حال حاضر، شرایط منطقه و جهان به نفع اسرائیل جمع بندی نمی‌شود. اخیرا در دادگاه لاهه، علاوه بر محکومیت حمله به غزه و درخواست مواخذه و محاکمه جنایتکاران جنگی، اعلام شده است که اسرائیل باید تمامی مناطق اشغالی بعد از سال ۱۹۶۷ را تخلیه کرده و به فلسطینی‌ها پس دهد. تعدادی از کشور‌های اروپایی هم اعلام کرده اند که دولت فلسطین را به رسمیت می‌شناسند و سفارت‌ها را باز خواهند کرد؛ بنابراین شرایط به سمتی است که در ابعاد بین المللی و در حوزه روابط کشور‌ها با اسرائیل، شاهد تغییراتی هستیم. به همین دلیل، دولت آقای پزشکیان باید عملکردی دیپلماتیک و هوشمندانه نسبت به تحولات نشان داده و تصمیم درستی اتخاذ کند.»

    منبع فرارو

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *