×
×
جدیدترین‌‌ها

قصه تکراری، صندلی بازی مربیان پایه ها

  • کد نوشته: 83536
  • آبان 9, 1402
  • به یاد خاطره و گفته های مرحوم علی ابوطالب افتادم، می گفت ، اوفارل و رایکوف را باید معماران فوتبال مدرن در دهه ۵۰ نامید و حاصل فعالیت‌های انها در چند دوره سبب حضور تیم ملی ایران با سرمربیگری حشمت مهاجرانی، که کمک اول اوفارل بود درجام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین شد

    قصه تکراری، صندلی بازی مربیان پایه ها

    نخست نیوز:مهرشاد عنبری_اوفارل و رایکوف در فوتبال جام تخت جمشید سرمربیان تیمهای بزرگ بودند ، و پی بردند که بازیکنان ان دهه به لحاظ تاکتیک پذیری بسیار ضعیف و قادر به اجرای سیستم های متداول فوتبال مدرن نیستند و پیشنهادهایی از سوی این دومربی به مدیران باشگاهها رسید که بعد از تجزیه و تحلیل با کارشناسان آن عصر و تبادل نظر با کامبیز آتابای ، مقرر شد این دو مربی در تیمهای پایه به مدت چند فصل فعالیت کنند و این اتفاق مهم در ان دهه رخ داد و حاصل آن پرورش بازیکنانی همانند : روشن ، پروین ، قاسمپور ، دانایی فرد ، اسکندریان ، نظری ، حجازی ، مودت ، کازرانی و… بودند و ان دوره را می توان رنسانس فوتبال ایران نامید.
    تیم ملی ایران با بیشترین اموزش دیدگان مکتب این مربیان بزرگ، سالها در ارکان تیمهای بزرگ و ملی ایران خوش درخشیده و افتخار افرینی کردند .
    مسیری است که فوتبال ایران ۴۵ سال گذشته انرا بخوبی تجربه کرده و به موفقیتهای چشمگیری دست یافتند و بتدریج به محاق رفته و پرداختن به آنها در این دوران زیاده گویی بیش نیست .
    امروزه به دلیل عدم توانایی بسیاری از مربیان پایه ها در انتقال علوم و فنون فوتبال مدرن به لحاظ تئوری و اجرا، نا توان ظاهر شدند و نتیجه عملکرد انان در مسابقات داخلی و پایه های ملی کاملا مشهود است و در یک نظریه منطقی باید همه مربیان پایه ها را براساس داشته های علوم ورزش ، روانشناسی ، شناخت چهارچوب اموزش فوتبال و سایر موارد مرتبط به اموزش ارنج کرد و براساس وزن ومعیارهای یاد شده به رده های مختلف معرفی و انجام وظیفه نمایند .
    در یک محاسبه و حضور فیزیکی و مشاهده عینی تعدادی از کارشناسان این امر در هنگام تمرینات و مسابقات تیمهای مختلف به خیلی از واقعیتها و دستآوردها پی خواهند برد، اگرچه بارها در مطبوعات و حتی نشستهای خبری صدا وسیما به این موضوع پرداخت شده اما هیچکدام انها پیگیری و کاربردی نشده . وطرح انها در زمین و آسمان معلق مانده .
    در دیدار اسیا ویژن تهران و لیگ کشوری به اولین تاکتیکی که از سوی بعضی به اصطلاح مربیان نتیجه گرا مواجه میشوم بازی مستقیم بوده و پلان علمی برای رسیدن به منطقه حریف از خطوط دفاعی دیده نمی شود این نکته یک شِمای کلی از محوریت فنی مربیان حاضر فوتبال پایه های کشور ماست و این شیوه ها در فوتبال پایه ها به وفور دیده میشود و چه بسا مربیانی با شاخص های علمی و مدرن ظاهر شدند اما بعلت عدم نتایج آنی و شتابزدگی مدیران در کسب نتایج از دور کنار گذارده شدند.
    موضوعیت و اهمیت این مهم در اعلان نتایج تیمها در برد (تابلو اعلانات ) باشگاههاست که چشم نواز مدیران می شود و با نگاه گذرا و لبخند معنی دار، امید به پیروزی در دیدارهای بعدی را دنبال میکنند و انچه اهمیت دارد سه امتیاز بازیها ست .
    همان بازیکنان در صورت ورود به رده بزرگسالان با مشکلات عدیده ای مواجه شده و قابلیتهای لازم را برای نمایش یک فوتبال مدرن و کلاسیک را ندارند در نتیجه با خارج شدن از دایره فوتبال ، فضا را برای ماندگاری بازیکنان مسن باز می نمایند.
    نتیجه این رفتارهای مطالعه نشده یعنی عدم توجه به پایه ها ست، که سبب ناکامی تیمهای ملی در تورنمنت های بین المللی است.
    بعضی از مدیران باشگاهها تیمهای بزرگسالان را ویترین قرار داده و اهمیتی برای پایه ها قائل نبوده و یا بعبارتی با انها باری به هر جهت رفتار میکنند که مصداق عبارت فوق در فوتبال پایه کشور فراوان دیده میشود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *