×
×
جدیدترین‌‌ها

ارتباط چای و میوه با سنگ کلیه!

  • کد نوشته: 82340
  • مهر 29, 1402
  • اکثر افرادی که اسم سنگ کلیه به گوش آنها خورده است حتما می دانند که برخی از خوراکی ها می توانند، سنگ ساز بودن کلیه ها را تشدید کنند. اما کمتر کسی به نقش نوشیدنی ها و میوه ها فکر کرده است

    ارتباط چای و میوه با سنگ کلیه!

    نخست نیوز : آزاده جلالوند _«دکتر سیمین وحیدی» دارای بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری در این باره مطالب مفیدی را با ما در میان گذاشته است که در مطب زیر می خوانید.

    بیشتر مردم فکر می کنند که با نوشیدن چایی می توانیم نیاز بدن به مایعات را تامین کرده و آن را جای گزین نوشیدن آب کنیم. اما خیلی از ما ایرانی ها در نوشیدن چای زیاده روی می کنیم، غافل از این که همین چای دوست داشتنی و جذاب ما می تواند سلامت کلیه های ما را به مخاطره بیندازد؛ و علاقه بیش از حد ما به چای، می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود. به خاطر داشته باشید افرادی هم  که قبلا سنگ کلیه نداشته اند، از این قاعده مستثنی نیستند و باید به این نکته توجه کافی را داشته باشند. این موضوع بخاطر وجود اگزالات در چای بوجود می آید. با تجمع اگزالات در کلیه ها، به مرور زمان چای باعث سنگ کلیه اگزالاتی خواهد شد.

    کدام بهتر است چای یا قهوه؟!

    همانطور که قبلا اشاره شد چای از آن دست نوشیدنی هایی است که باید درباره مصرف آن کمی بیشتر احتیاط کرد. هر چه چایی که می نوشیم سیاه تر باشد، این بدان معنی است که حاوی اگزالات بیشتری است. مخصوصا چای هایی که در هنگام دم کردن آن برگ های چای در قوری یا فلاسک، مدت زمان بیشتری را می مانند. در این روش از دم کردن، چای رنگ سیاه تری پیدا می کنند و می توانند سلامت کلیه ها را مورد تهدید قرار دهد. شاید به این فکر کنید که بجای چای از قهوه های فوری استفاده کنید، اما خبر بد بعدی این است که این نوع قهوه ها هم حاوی اگزالات بالایی هستند و باید در نوشیدن آنها نیز دقت کنید. سوالی که اینجا پیش می آید این است که پس باید چه کار کرد و آیا راه حلی برای بهبود این شرایط وجود دارد؟!

    دوستداران کلیه و طرفدارن چای حتما بخوانند!

    این مثل یک کابوس است که به یک ایرانی بگویید با نوشیدن چای، سنگ کلیه می گیرید و باید بیشتر دقت کنید. خیلی از افراد اگر قبل از کار کردن، چای یا قهوه خود را دریافت نکنند، نمی توانند تمرکز کافی مورد نیاز را داشته باشند. حال برای اینکه به صورت همزمان هم کلیه های سالم داشته باشیم و بتوانیم از چای نیز استفاده کنیم، باید چه کاری انجام دهیم؟! خبر خوب اینکه با رعایت کردن نکاتی می توانید این مشکل را به حداقل برسانید. اگزالات زمانی ایجاد می شود که ما هنگام دم کردن برگهای خشک چای، مدت زمان زیادتری را صرف جوشاند آنها می کنیم. این بدان معنی است که هرچه برگ ها چای را بیشتر در قوری رها کرده و بجوشانید اگزالات بیشتری را در لیوان خود خواهید داشت. پس برای جلوگیری از این کار باید تفاله های چای را پس از دم کشیدن، فورا از قوری خارج کنید!

    بفرمایید چای بهبود یافته!

    بد نیست که در همین جا به یک نکته مهم اشاره کنیم، هر چقدر که چای سیاه می تواند کلیه ها را با سنگ کلیه مواجه کند، از طرف دیگر نوشیدن چای سبز درست خاصیت معکوس آن را دارد. با نوشیدن چای سبز حتی می توانید سنگ سازی کلیه ها را کاهش دهید. اما اگر باز هم قانع نشده اید و از طرفداران نوشیدن چای سبز نیستید می توانید برای بالا بردن خواص و کیفیت چای سیاه و کم کردن اگزالات آن، یک ترفد عالی را به کار ببرید. برای این کار کافی است از میوه های تازه ای که دوست دارید در قوری چای خود بیندازید. البته ناگفته نماند که این کار را باید مانند درست کردن دم نوش ها همزمان با دم کردن چای سیاه انجام دهید و از همان ابتدا میوه ها را به قوری اضافه کنید.

    چای میوه ای معجزه گر!

    خیلی از ما وقتی اسم چای میوه ای به میان می آید به فکر چای خوشمزه آلبالو می افتیم. البته ما این نوشیدنی را بیشتر با نام دمنوش آلبالو می شناسیم و این چای از جوشاندن میوه آلبالو در کم آب بدست می آید. اما وقتی ما حرف از اضافه کردن میوه به چای را مطرح می کنیم، دقیقا منظورمان این است که انواع میوه را در داخل قوری چای سیاه بیندازید. میوه هایی نظیر آلبالو، گلابی و حتی هلو هم می تواند بر اساس ذائقه شما در چای اضافه شوند. در تهیه این نوع چای میوه ای اصلا خود را محدود نکرده و حس چشایی خود را شگفت زده و از هر میوه ای که دوست دارید استفاده کنید. اما این موضوع را بخاطر داشته باشید که بهتر است از میوه های تازه در چای خود استفاده کنید، تا بتوانید از خواص ویتامین های موجود در میوه ها بیشتر بهرمند شوید. این را هم فراموش نکنید که ممکن است در اکثر میوه های خشک بازاری از مواد نگهدارنده استفاده کنند و نوع میوه ها نمی تواند کیفیت چای را بخوبی بهبود ببخشد. حتی اگر به فکر این افتاده اید که خودتان درخانه میوه های خشک را تهیه کنید، باید بدانید این میوه ها حاوی نصف ویتامین سی (C) موجود در میوه تازه خواهند بود. برای نکته آخر نیز باید به این نکته اشاره کنیم که هدف ما از اضافه کردن میوه تازه در چای سیاه، استفاده از ویتامین سی (C) و سیترات موجود در میوه ها است، با این کار تاثیرات اگزالات کاهش می یابد و خواص چای نیز بالا خواهد رفت.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *