×
×
جدیدترین‌‌ها

این خودروها کمترین مصرف بنزین را دارند

  • کد نوشته: 76840
  • شهریور 11, 1402
  • مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به بیان توضیحاتی درباره شدت مصرف بنزین و میزان تولید این فرآورده در کشور پرداخت.

    این خودروها کمترین مصرف بنزین را دارند

    نخست نیوز: جلیل سالاری معاون وزیر و مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در برنامه تلویزیونی گفت: شرکت پلی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی روزانه ۷۴۰ میلیون لیتر نفت خام و فرآورده را در کشور توزیع و جابه‌جا می‌کند. در بخش هواپیمایی روزانه ۴ تا ۵ میلیون لیتر بنزین و ۶۵ میلیون لیتر نفت گاز توزیع می‌شود در حالی که روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر تولید بنزین در کشور است.

    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران خاطرنشان کرد: در تمام حوزه‌های بنزین‌سازی و تولید کاتالیست از شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرده‌ایم. ۸۵ تا ۹۰ درصد تجهیزات در داخل کشور تولید می‌شود و این دانش را به حوزه فراسرزمینی منتقل کرده‌ایم.
    سالاری افزود: در کشور ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود که ۷۴ میلیون لیتر آن استاندارد یورو ۴ را دارد. در اصفهان ۱۱۶ میلیون لیتر نفت گاز دارای استاندارد یورو ۵ را تولید کردیم. تجهیزات تولیدی شرکت‌های دانش‌بنیان ما جایگزین تولیدات شرکت‌های امریکایی شده است. نگاه جلوگیری از خام فروشی را هم فراروی خود قرار دادیم و زنجیره ارزش را نیز توسعه داده‌ایم.

    وی در ادامه بیان کرد: مصرف سوخت ما حتی در خودروهای صفر هم کاهش نیافته و روند مصرف افزایشی است. بعد از کرونا رشد مصرف بنزین ۱۶ درصد افزایش داشته است. بهینه‌سازی مصرف باید اولویت اصلی ما باشد.

    معاون وزیر نفت ادامه داد: خودروهای خارجی صدی ۴ و خودروهای داخلی صدی ۱۰ مصرف بنزینشان است. امروزه در حوزه حمل‌ونقل ۵۸ هزار میلیارد قیمت بنزین و نفت و گاز مصرفی آنها است. یک میلیون خودروی سنگین روزانه ۶۳ میلیون لیتر مصرف نفت و گاز دارند. ۱۰ تا ۱۲ میلیون لیتر نفت گاز روزانه قاچاق می‌شود.

    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران توضیح داد: سال ۹۹ کلاً ۲۷ میلیارد در سال، در سال ۱۴۰۰ کلاً ۳۲ میلیارد، در سال ۱۴۰۱ مجموعاً ۳۸ میلیارد رسید و پیش‌بینی ما این است که در امسال مصرف بنزین به ۴۲ میلیارد تا پایان سال می‌رسد. یعنی رشد ۱۳ درصدی در مصرف بنزین داریم. یعنی ۹ بار باید مخازن خود را خالی و پر کنیم تا این نیاز را تأمین کنیم.

    سالاری ادامه داد: در حوزه پالایشگاه‌های فراسرزمینی تیم دانش‌بنیان ما تجهیزات مورد نیاز آنها را تولید و تأمین کردند. ۱.۶ دهم میلیون قلم کالا را به کشورهای دیگر منتقل کردیم و محصولات ۵ تا ۶ هزار مجموعه سازنده را بررسی و از آنها استفاده کردیم.

    وی افزود: میزان خرابی کارت خوان‌های جایگاه سوخت را از ابتدای دولت که ۳۰ درصد بوده به ۳ الی ۴ درصد رسانده‌ایم که با تکیه بر شرکت‌های دانش‌بنیان محقق شده است.

    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: در حوزه زیر ساخت گاز مایع را به سبد صادرات اضافه کردیم و صادرات دریایی گاز مایع را شروع کردیم و روزانه ۲ میلیون لیتر گاز مایع را به این وسیله صادر می‌کنیم. بخش عمده‌ای از سوخت را با ناوگان حمل‌ونقل می‌کنیم و برای اجتناب از آن این شیوه حمل‌ونقل برنامه گسترش خطوط انتقال گاز هزار و ۵۰۰ کیلومتری را داریم.

    سالاری افزود: در ۲۰۰ جایگاه طرح کهاب را اجرا کردیم و جایگاه‌های جدید هم باید این طرح را اجرا کنند تا به آنها مجوز بدهیم. از شرکت‌های دانش‌بنیان هم استفاده کردیم تا بازیافت بخارات بنزین جایگاه‌ها را انجام دهند.
    معاون وزیر نفت بیان کرد: کارت هوشمند سوخت زیر یک ماه به‌دست مردم می‌رسد. ۱.۴ دهم میلیون لیتر سهمیه سوخت ۶۰ لیتری را به خودروها می‌دهیم، حدود ۳.۴ دهم میلیون لیتر ۱۵۰ لیتر سهمیه بنزین آزاد است یعنی در مجموع ۴.۸ دهم میلیون لیتر در ماه معادل ۱۵۹ میلیون لیتر در روز روی کارت سوخت هوشمند مردم قرار می‌گیرد.
    منبع:تیتر کوتاه

    برچسب ها گاز ماشین میلیون

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *