×
×
جدیدترین‌‌ها

اولین واکنش تهران به ادعای تخلیه نفت ایران در آمریکا

  • کد نوشته: 75414
  • مرداد 30, 1402
  • سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به احتمال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نشست گفت: هیچ برنامه‌ای برای انجام مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و یا جای دیگری وجود ندارد.

    اولین واکنش تهران به ادعای تخلیه نفت ایران در آمریکا

    ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در نشست خبری خود با خبرنگاران، با اشاره به پشت سر گذاشتن ۲۸ مردادماه گفت: حدود ۷۰ سال از کودتای آمریکایی و انگلیسی ۲۸ مرداد علیه دولت ملی در ایران می‌گذرد و مصاحبه اخیر وزیر خارجه اسبق انگلیس در مصاحبه با گاردین در این ارتباط قابل توجه بود.
    وی در پاسخ به سوالی درباره روند کنونی تبادل زندانیان و آزادسازی پول های ایران در کره جنوبی و اینکه این روند چه میزان طول خواهد کشید، گفت که بازه زمانی مشخص شده در این ارتباط از سوی مقامات ذیربط حداکثر تا سقف دو ماه در نظر گرفته شده بود و در این مسیر توافق شکل گرفت.

    سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه روند اجرایی در مسیر توافق در حال پیشرفت است، خاطر نشان کرد: برخی از گمانه‌زنی‌های مطرح شده در ارتباط با این موضوع محلی از اعتبار ندارد و ما به روند کار توجه می‌کنیم.

    وی ادامه داد: خوشبین هستیم که در بازه زمانی مشخص شده روند انتقال پول‌های ایران انجام شود و براساس اطلاعی که داریم مبتنی بر توافق انجام شده، کار در روند خوبی در حال انجام است.

    کنعانی درباره آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در دیگر کشورها تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در احقاق حقوق ملت ایران کوتاهی نکرده و نخواهد کرد و با جدیت این مسیر را ادامه می‌دهد.

    وی با اشاره به احتمال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نشست گفت: هیچ برنامه‌ای برای انجام مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و یا جای دیگری وجود ندارد.

    به گفته وی، مذاکرات غیر مستقیمی بین ایران و آمریکا صرفا در چارچوب مذاکرات تعریف شده، انجام شده است. این مذاکرات در ارتباط با تبادل زندانیان و رفع انسداد دارایی‌های ایران و انجام مذاکرات رفع تحریم‌ها بوده است.

    کنعانی تاکید کرد: علاوه بر آزادی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، روند انتقال بخش دیگری از دارایی‌های ایران در عراق نیز به تدریج شروع شده است و بخشی از آن نیز منتقل شده است.

    سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به دیدار امیرعبداللهیان با ولیعهد عربستان و احتمال رایزنی درباره حضور نیروهای نظامی آمریکا در خلیج فارس، تصریح کرد: گفت‌وگوهای مفصل، متنوع و همچنین سازنده و مثبتی با مقامات عربستان از جمله آقای محمد بن سلمان داشتیم.

    وی ادامه داد: دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس روشن است. ما این حضور را مخل ثبات در منطقه می‌دانیم و معتقدیم که کشورهای منطقه می‌توانند در ارتباط با ایجاد امنیت در منطقه همکاری‌های مشترکی داشته باشند و ما بر امنیت درون زا تاکید داریم.

    کنعانی با اشاره به خبرها درباره کاهش آب دریای خزر گفت: بر اساس آنچه که کارشناسان تاکید می‌کنند موضوع کاهش سطح آب دریای خزر یک پدیده ناشی از تغییر اقلیمی، گرمایش زمین و کاهش ورودی آب رودخانه‌های منتهی به دریای خزر است.

    وی افزود: این موضوع مورد اهتمام ماست و در چارچوب گروه کاری مقامات عالی رتبه کشورهای حاشیه خزر مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در این نشست که قرار است به زودی برگزار شود یکی از مسائل مورد بحث این موضوع خواهد بود. این وضعیت و دلایل آن مورد بررسی قرار می‌گیرد تا در ارتباط با آن چاره اندیشی شود.

    کنعانی در واکنش به تخلیه محموله نفتی توقیف شده ایران در تگزاس آمریکا گفت: من نیز چنین خبری را در رسانه‌ها مشاهده کردم. اطلاعات تایید شده‌ای در این ارتباط در اختیار ندارم و از سوی دولت آمریکا نیز موضعی را در ارتباط با این خبر شاهد نبودیم. بنابراین در حال حاضر نمی‌توانم در این ارتباط اظهار نظر کنم.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *