×
×
جدیدترین‌‌ها

بشار اسد: با اردوغان دیدار کنم که چه شود؟

  • کد نوشته: 74157
  • مرداد 20, 1402
  • بشار اسد می‌گوید به دلیل اختلافات میان سوریه و ترکیه بر سر خروج نیروهای آنکارا از این کشور، فعلا دیدار با رجب طیب اردوغان امکان‌پذیر نیست.

    بشار اسد: با اردوغان دیدار کنم که چه شود؟

    رئیس جمهوری سوریه روز چهارشنبه در گفتگو با شبکه خبری «اسکای» که نخستین مصاحبه تلویزیونی او از زمان بازگشت این کشور به اتحادیه عرب بود، با اشاره به اینکه دیدارش با رئیس جمهوری ترکیه بی‌فایده‌ است، گفت: «هدف ما خروج ترکیه از خاک سوریه است. در حالی که هدف اردوغان مشروعیت بخشیدن به حضور اشغالگران ترک در سوریه است. بنابرین دیدار من با اردوغان نمی‌تواند انجام شود. او را ملاقات کنم که چه شود؟ با هم نوشیدنی بنوشیم؟»

    اسد در نشست سران اتحادیه عرب در جده در ماه مه، مورد استقبال گرم دیگر کشورهای عربی قرار گرفت؛ جایی که وی با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی نیز گفتگو کرد.

    اسد در پاسخ به این سوال که او از جهان عرب چه انتظاری دارد، گفت: «من نمی توانم انتظار داشته باشم، می توانم امیدوار باشم. این غیرواقعی است که انتظار داشته باشیم. امیدوارم این روابط عادی طی چند ماه آینده به نتایج اقتصادی منجر شود.»

    اقتصاد سوریه به دنبال سقوط ارزش پول آن به پایین‌ترین حد تاریخ، تشدید تحریم‌ها، فروپاشی مالی کشور همسایه یعنی لبنان و از دست دادن کنترل بر بسیاری از مناطق نفت‌خیز این کشور در شمال شرق، در وضعیت وخیمی قرار دارد.

    اسد گفت که بدتر شدن شرایط زندگی، آواره‌های سوری را که تعداد آنها به میلیون‌ها نفر می‌رسد، از بازگشت به وطن خود دلسرد کرده است.

    کشورهای عربی سوریه را تحت فشار قرار داده‌اند تا در ازای روابط نزدیک‌تر، تجارت رو به رشد مواد مخدر را مهار کند. اسد گفت که متهم کردن دولت سوریه به دست داشتن در قاچاق مواد مخدر، غیرمنطقی است و افزود که کشورش در مبارزه با مواد مخدر نفع مشترکی با دیگر کشورهای عربی دارد.

    مقامات ارشد سوری، از جمله ماهر برادر اسد در ماه‌های اخیر با موج جدیدی از تحریم‌ها از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا به دلیل دخالت ادعایی آنها در قاچاق مواد مخدر مواجه شده‌اند.

    این تحریم‌ها به مجموعه تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا علیه این کشور مشهور به «قانون سزار» اضافه شده است که سخت‌ترین و گسترده‌ترین دور تحریم‌ها علیه سوریه تاکنون تلقی می‌شود.

    اسد در بخش دیگری از این گفتگو گفت: «قانون سزار بدون شک مانعی است، اما ما به طرق متعدد توانستیم این قانون را دور بزنیم.» ا

    او افزود که سوریه در حال گفتگوهای منقطع با ایالات متحده است اما انتظار هیچ نتیجه‌ای از این گفتگوها ندارد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *