×
×
جدیدترین‌‌ها

دعوای دولت و مجلس سر وزیر کشور بالا گرفت؛ «استیضاح» طبل توخالی یا مشت آهنین؟

  • کد نوشته: 73018
  • مرداد 11, 1402
  • روزنامه دولت طرح استیضاح وزیر کشور را طبل تو خالی توصیف کرد اما خانه ملت در گفتگو با نمایندگان، استیضاح را بر اساس وظایف مجلس پیگیری کرد.

    دعوای دولت و مجلس سر وزیر کشور بالا گرفت؛ «استیضاح» طبل توخالی یا مشت آهنین؟

    به گزارش نخست نیوز ،درگیری و اختلافات میان برخی از نمایندگان مجلس و وزارت کشور با صدور بخشنامه‌ای از سوی محمدرضا غلامرضا معاون سیاسی وزیر کشور به معاونین سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری‌ها و روسای ستاد انتخابات کشور در روز‌های پایانی خردادماه سال جاری کلید خورد.

    در این بخشنامه از فرمانداران، بخشداران و معاونین فرماندار ضمن تداوم پیشبرد امور شهرستان در حوزه‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، توسعه‌ای و … خواسته شده تا در روابط با نمایندگان محترم مجلس، در دوره باقی‌مانده تا انتخابات، برای پیشگیری از هرگونه سوء‌برداشت، نسبت به عدم همراهی و معیت نماینده محترم شهرستان در حوزه انتخابیه در موضوعات و جلسات شائبه‌دار و حساسیت و دقت لازم را داشته باشند.این بخشنامه موجی از انتقادات و اعتراضات نمایندگان مجلس را برانگیخت.

    برخی از نمایندگان در قالب گفتگو با اصحاب رسانه، انتشار توئیت و همچنین تذکرات پیاپی در صحن علنی مجلس خواستار برکناری معاون وزیر کشور یا اعلام وصول طرح استیضاح وزیر کشور – که گفته شده بیش از ۱۵۰ نماینده آن را امضا کرده اند- شدند.

    دامنه هیاهوها و انتقادات آن چنان بالا گرفت که سردار احمد وحیدی به مجلس رفت و در یک جلسه غیرعلنی با نمایندگان به گفتگو نشست.

    احمد نادری عضو هیئت رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران در توصیف این نشست از انتقادات و گلایه شدید اکثریت نمایندگان مجلس در جلسه غیرعلنی از محمدرضا غلامرضا معاون سیاسی وزیر کشور خبر داد و گفت:وزیر کشور وعده داد تا درباره معاون سیاسی خود تصمیمی بگیرد و اقدامی انجام دهد که مورد رضایت مجلس و دولت باشد.
    درهمین حال قالیباف رئیس مجلس تلاش می‌کند که موج انتقادات را تا حدودی مدیریت کند.

    اما علی رغم تلاش قالیباف رئیس مجلس برای مدیریت اعتراضات و انتقادات نمایندگان و همچنین اظهارنظرهای متعدد وزیر کشور، انتقادات همچنان ادامه دارد.

    همچنان که مجتبی رضا خواه، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در توئیتی با هشدار درباره این که معاون وزیر کشور در حال تدارک توهین و حمله به نمایندگان مجلس است، نوشت: رفتار غیر اخلاقی و ناشیانه معاون سیاسی وزارت کشور برخلاف توصیه رهبری مبنی بر همدلی سه قوه است و مسلما تحمل نخواهد شد.

    اما امروز روزنامه دولتی ایران در یادداشتی به استمرار انتقادات و اعتراضات علیه وزیر کشور واکنش نشان داد. این روزنامه ادعای استیضاح مجلس را یک طبل توخالی توصیف کرد و نوشت: نظرات فراتر از اختیارات نمایندگی اگر نگوییم که در تضاد جدی با توصیه‌های صریح رهبر معظم انقلاب پیرامون رابطه دولت و مجلس است، قطعاً در تعارض جدی با اختیارات و وظایف نمایندگی است.

    به نوشته این روزنامه، این موضع‌گیری‌های مداخله‌جویانه در حالی است که نمایندگان برای پیگیری خواست و نظرات خود در قبال عملکرد وزارتخانه‌ها از ابزار‌های قانونی تذکر، سؤال، استیضاح و تحقیق و تفحص برخوردارند.

    روزنامه ایران نوشت: نمایندگانی که با بهانه‌جویی از بخشنامه صیانت از سلامت انتخابات به دنبال اعمال فشار برای تغییر رئیس ستاد انتخابات کشور و معاون سیاسی وزارت کشور هستند در اقلیت قرار دارند، ترجیح داده‌اند از ابزار استیضاح و رسانه قوه مقننه به مثابه یک تهدید استفاده کنند. چه اینکه با خبر‌هایی که نشان می‌دهد حتی تعداد قابل توجهی از امضاکنندگان، امضای خود را پس گرفته‌اند و اتفاقاً در موضع انتقاد از رویه همکاران خود قرار دارند؛ مشخص است که استیضاح وزیر کشور خاصیتی بیش از یک تهدید توخالی در جهت دخالت در عزل و نصب معاون وزیر با اهداف انتخاباتی را نداشته است.

    البته این روزنامه درحالی از انصراف قابل توجه نمایندگان از استیضاح وزیر کشور خبر داده که به تازگی احمدحسین فلاحی از امضاکنندگان استیضاح وزیر کشور است- در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت گفت: با توجه به ضعف عملکرد واضح مدیریت در استان‌ها خصوصاً استان همدان اواخر اردیبهشت ماه نامه استیضاح وزیر کشور را امضا کردم که قریب دوماه قبل از موضوع «بخشنامه معاون سیاسی وزیر» بوده و با این مسئله مرتبط نیست، لذا با توجه به وضعیت حاکم در استان که در نهایت مردم متضرر می‌شوند و عزمی برای تغییر شرایط دیده نمی‌شود، لازم است رئیس محترم مجلس استیضاح وزیر را پس از بررسی در کمیسیون اعلام وصول کند.

    نماینده مردم شریف همدان و فامنین افزود: امضای استیضاح وزیر کشور به دلایل متعدد، مسائل مهم و کلان از جمله نحوه انتخاب، انتصاب و نظارت بر فعالیت مدیران ارشد دولت در استان ها و شهرهای کشور است و متاسفانه با جوسازی‌های رسانه‌ای، مطالبه از وی به موضوع بخشنامه اخیر معاون سیاسی وزیر کشور تقلیل یافت که امری نادرست است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *