×
×
جدیدترین‌‌ها

وقتی آتشفشانی درون معده فوران می کند!

  • کد نوشته: 69316
  • خرداد 28, 1402
  • اگر شما هم طرفدار غذاهای چرب و خوشمزه هستید، حتما درست بعد از یک دورهمی خانوادگی و خوردن غذایی مفصل، در قسمت بالای معده خود احساس سنگینی و سوزش را تجربه کرده اید. به این مشکل ریفلاکس یا بازگشت اسیده معده به مری گفته می شود.

    وقتی آتشفشانی درون معده فوران می کند!

    آزاده جلالوند – در همین رابطه «دکتر سید امیرمنصور رضادوست» فوق تخصص گوارش و کبد، مطالب مفیدی را درباره ریفلاکس در اختیار ما قرار داده که در این مطلب می خوانید.
    شناسایی ریفلاکس
    نخست نیوز : یکی از شایع ترین بیملاری های دستگاه گوارش ریفلاکس است. همانطور که از اسمش پیداست این بیماری مربوط به بازگشت اسید معده به سمت بالا و مری است. ممکن است که فکر کنید که فقط افراد مسن دچار ریفلاکس می شوند اما کاملا در اشتباه هستید، چون این مورد مشکلی بسیار شایع است و همه افراد فارغ از هر سن و جنسیتی به آن گرفتار می شوند. شاید بپرسید که از کجا متوجه بشویم که ریفلاکس داریم و یا فقط یک بار دچار عوارض پرخوری شده ایم. البته نباید ناگفته نماند که پرخوری نباید تبدیل به یک عادت همیشگی شود! افرادی که به ریفلاکس مبتلا هستند اغلب از بالا آمدن ماده ای اسیدی به سمت گلو و دهان ابراز ناراحتی می کنند. که بیشتر این ماده از تکه های جامد مواد غذایی خورده شده به همراه اسید معده است که همزمان با بالا آمدن آنها، سوزش بدی را در ناحیه مری و گلو به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این موارد، سوزشی در قسمت پشت قفسه سینه احساس می شود که بعضی وقت ها با مشکلات قلبی اشتباه گرفته می شود. از دیگر مواردی که بیماران آن را عنوان کرده اند، گرفتگی مزمن صدا، گرفتگی و اسپاسم در مسیر تنفسی که همانند تنگی نفس در آسم خود را نشان می دهد. اگر شما هم این علایم را دارید یعنی دچار ریفلاکس شده اید. در اینجا باید به نکته حائز اهمیتی نیز اشاره کنیم، از آنجایی که درد در قفسه سینه در سنین بالا می تواند مربوط به بیماری های قلبی و عروقی باشد، بهتر است قبل از مراجعه به پزشک متخصص گوارش ابتدا به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید تا احتمال مشکلات قلبی رد شود.
    لباس تنگ و عرق نعنا دشمنان معده!
    اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که برای مشکلات معده خود وعزیزانتان از عرق نعنا استفاده می کنید، به هیچ عنوان چنین کاری را ادامه ندهید؛ حتی آدامس نعنایی هم در این دسته قرار می گیرد. با این کار نه تنها مشکل معده شما حل نشده بلکه بدتر نیز می شود. در اینجا یک نکته جالب توجه درباره آدامسهای غیر نعنایی وجود دارد، آنها می تواند با ترشح بزاق دهان به بهبود ریفلاکس شما کمک کند. در ادامه باید خاطر نشان کرد که تمام نوشیدنی ها و خوراکی هایی که در آنها از عرق نعنا و مشتقات آن استفاده می شوند، دشمن معده هستند و باعث تشدید ریفلاکس می شوند. بجز این پوشیدن لباس های تنگ می تواند به مری و معده شما فشار وارد کرده و در افراد مبتلا به ریفلاکس، باعث بازگشت اسید معده به مری شود. نباید این موضوع را فراموش کرد که چلاقی می تواند ریفلاکس معده را افزایش دهد و حتی خود اضافه وزن نیز احتمال بازگشت اسید معده به مری را افزایش می دهد، پس در اولین فرصت حتما برای کاهش وزن اقدام و به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید.
    اضطراب و افسردگی بلایای معده سوز!
    اضطراب، استرس و افسردگی از آن دست بیماریهای هستند که نه تنها بر روی روح و روان افراد تاثیر می گذارند بلکه برای قسمت های دیگر بدن نیز مشکل آفرین خواهند شد. در این بین دستگاه گوارش از مواردی که تحت استرس و افسردگی دچار ریفلاکس شدیدتر خواهد شد. همچنین درمان این گونه افراد سخت تر خواهد بود و اختلالاتی را در درمان ایجاد می کنند. علاوه بر این برخی از داروها نیز می توانند باعث افزایش بازگشت اسید معده به مری شوند. پس فراموش نکنید که حتما پزشک معالج خود را در جریان همه بیماری های قبلی و قرصهایی که مصرف می کنید، قرار دهید. باید همین جا به این نکته اشاره کرد که پزشک برای شناسایی این بیماری علاوه بر شرح حال دقیقی که از بیمار می گیرد، در برخی موارد از آندوسکوپی نیز استفاده می کند. اما این مورد اولین راه برای تشخیص بیماری نیست و این باور اشتباه است که هر کسی که برای ریفلاکس به پزشک مراجعه می کند باید حتما آندوسکوپی شود. خیلی ها بخاطر هزینه های این روش تشخیصی، درمان را به عقب می اندازند و هر چه این مدت طولانی تر شود درمان سخت تر می شود. پس حتما این مورد را از یاد نبرید و درمانتان را پشت گوش نیاندازید!
    چگونه به خودمان کمک کنیم؟
    تمامی مواردی که تا کنون به آنها اشاره شد نحوه شناسایی و درمان ریفلاکس توسط پزشک بود، اما باید بدانید که در درمان ریفلاکس این ما هستیم که مهمترین نقش را در بهبودی خود ایفا می کنیم. در واقع این روش زندگی ما است که بدنمان را به سمت ریفلاکس و بازگشت اسید معده به سمت مری سوق می دهد. عادت های غذایی بدی که داریم، استفاده از برخی داروها، کشیدن سیگار، به موقع نخوردن وعده های غذایی مخصوصا غذا خوردن در ساعات پایانی شب و قبل از خواب از عوامل مهمی هستند که معمولا به آنها توجه نداریم و همه اینها ریفلاکس ما را بیشتر می کنند. به یاد داشته باشید ۳ ساعت قبل خواب هرگز نباید چیزی خورده شود. البته خود غذا را هم نباید فراموش کرد، مثلا نان هایی که در تهیه آنها از جوش شیرین استفاده شده است یا فست فود ها و غذاهایی که بسیار چرب هستند، سیر و پیاز، انواع مرکبات، ادویه های تند مانند فلفل، سس سفید و قرمز، گزینه های مناسبی برای افرادی که ریفلاکس دارند، نیستند. حتی قهوه، چای و چای عطری، شکلات، لواشک و تنقلات ترش، ترشیجات ومحصولات فرآوری شده که حاوی افزودنی های بسیاری هستند، در این دسته قرار می گیرند. پس می بینید که پرهیز غذایی چه نقش موثری در روند درمانی ما ایفا می کند. در انتها باید تنها به یک نکته اشاره کرد؛ فراموش نکنید که هنگامی که به رختخواب می‌ روید حتما به صورتی دراز بکشید که سرتان بالاتر از بدن شما قرار گیرد و در حدود ۱۵ تا ۲۰سانتی متر از سطح زمین ارتفاع داشته باشد. این کار باعث جلوگیری از بازگشت اسید معده به داخل مری می شود. پس با رعایت نکات یاد شده و مراجعه زود هنگام به پزشک متخصص، می توانید از تشدید ریفلاکس پیشگیری و به درمان درست خود بپردازید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *