×
×
جدیدترین‌‌ها

نخستین رایزنی تلفنی وزیر خارجه روسیه با هاکان فیدان

  • کد نوشته: 69220
  • خرداد 26, 1402
  • سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد، وزیر امور خارجه روسیه و وزیر خارجه جدید ترکیه در نخستین تماس تلفنی‌شان که 9 ژوئن (19 خرداد) برگزار شد، درباره طیفی از موضوعات مربوط به منافع مشترک تبادل نظر کردند.

    نخستین رایزنی تلفنی وزیر خارجه روسیه با هاکان فیدان

    به گزارش نخست نیوز ، به نقل از خبرگزاری آناتولی، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دولتی نووستی گفت، مسکو برای ارتباط با شرکای ترکیه‌ای خود آماده است.

    وی درباره احتمال دیداری میان هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه و سرگئی لاوروف، همتای روسی‌اش گفت، اگر درباره چنین نشستی توافقی حاصل شود حتما اطلاع رسانی خواهد کرد.

    زاخارووا افزود: همان طور که می‌دانید نخستین تماس تلفنی میان دیپلمات‌های ارشد روسیه و ترکیه برگزار شد. بخش‌های خاصی از دستور کار ما از جمله حل مشکلات مربوط به ابتکارعمل غلات دریای سیاه، عادی‌سازی روابط ترکیه با همسایگان نزدیکش همچون ارمنستان و سوریه، و مبارزه با تهدید تروریستی در منطقه پیش‌تر مشخص شده بودند.

    وی ادامه داد: طیف وسیعی از موضوعات مربوط به منافع مشترک، پویایی پرانرژی گفت‌وگوهای روسیه-ترکیه را هم در قالب دوجانبه و هم در پلتفورم‌های بین‌المللی از طریق وزارت خارجه و دیگر وزارتخانه‌ها از جمله بلوک اقتصادی و سرویس‌های امنیتی تعیین می‌کنند.

    زاخارووا تصریح کرد: نتایج خوب در زمینه عادی‌سازی روابط ترکیه-سوریه که برای ثبات منطقه نیر بسیار حائز اهمیت است، حاصل شده است. ما مذاکرات سوریه-ترکیه را عنصری مهم در ثبات منطقه و فاکتوری در حل جامع اوضاع سوریه می‌دانیم.

    جنگ روسیه-اوکراین

    زاخارووا در بخش دیگری از این مصاحبه به امتناع اوکراین از سازماندهی تحقیقاتی بین‌المللی درباره انفجار سد کاخوفکا اشاره کرد و گفت: اگرچه چنین موضوعاتی خارج از صلاحیت دیوان کیفری بین‌المللی است اما کی‌یف فورا خواستار مداخله این دیوان در این موضوع شد چرا که این دیوان ابزاری است برای راه‌اندازی یک جنگ ترکیبی علیه روسیه.

    این سخنگو درباره احتمال تمدید توافق غلات پس از انفجار خط لوله آمونیاک تولیاتی-اودسا در منطقه خارکیف گفت، احیای ذخایر کود از طریق این زیرساخت یکی از نکات کلیدی این توافق است.

    وی افزود، پس از تحقیقات و مشخص شدن مقصر این انفجار، مالک باید به دنبال دریافت غرامت باشد.

    زاخارووا همچنین اعلام کرد، روسیه همچنان اوکراین را به استفاده احتمالی از یک “بمب کثیف”، بمبی که حاوی مواد اتمی است، متهم می‌کند.

    وی همچنین تصمیم برای تامین مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین را زیر سوال برد و خاطرنشان کرد که استفاده از این نوع خمپاره‌ها خاکی را که کی‌یف در آن غلات کشت می‌کند و سپس آنها را به کشورهای اروپایی ارسال می‌کند، آلوده خواهد کرد.

    منبع : ایسنا isna.ir/xdP3YQ

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *