×
×
جدیدترین‌‌ها

در واکنش به قصد «بایدن» برای به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه؛
آمریکا باید از یک اشتباه تاریخی پرهیز کند

  • کد نوشته: 5174
  • اردیبهشت 4, 1400
  • معاون رئیس جمهور آذربایجان از دولت ایالات متحده خواست تا از ارتکاب به یک اشتباه تاریخی پرهیز کند.
    آمریکا باید از یک اشتباه تاریخی پرهیز کند

    به گزارش نخست نیوز به نقل از دیلی صباح، در میانه انتشار اخباری دال بر قصد «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای به رسمیت شناختن «نسل کشی ارامنه» در جریان جنگ جهانی دوم، «حکمت حاجی اف» معاون رئیس جمهور جمهوری آذربایجان روز جمعه از ایالات متحده خواست تا از ارتکاب به این اشتباه تاریخی پرهیز کند.

    حاجی اف در گفتگو با رسانه‌های جمهوری آذربایجان گفت که دولت باکو همواره با طرح‌ها برای به رسمیت شناختن این «ادعای جعلی ارامنه» مخالفت کرده است.

    به گفته این مقام جمهوری آذربایجان، به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه «تاریخ را از واقعیات محروم خواهد کرد و اینکه این موضوع باید توسط مورخان و نه سیاستمداران تحلیل و موشکافی شود».

    وی در ادامه افزود: «در صورت به رسمیت شناختن این ادعاها، جمهوری آذربایجان به شدت آن را رد خواهد کرد».

    حاجی اف همچنین تأکید کرد: «همانطور که رئیس جمهور الهام علی اف بیان کرد، هر گامی علیه ترکیه گامی علیه جمهوری آذربایجان خواهد بود».

    گفتنی است، «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده شامگاه جمعه در گفتگوی تلفنی با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود اعلام کرد که قصد دارد کشتار دسته جمعی ارامنه ساکن در امپراتوری عثمانی در خلال جنگ جهانی دوم را به منزله یک «نسل کشی» به رسمیت بشناسد.

    در همین ارتباط، جولینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در گفتگو با خبرنگاران بدون اشاره به جزئیات بیشتر اعلام کرد که در مورد بحث نسل کشی در ارامنه، «فردا (شنبه) یک اعلامیه صادر خواهد شد».

    بدین ترتیب، بایدن نخستین رئیس جمهور آمریکا است که کشتار ۱.۵ میلیون ارمنی در خلال جنگ جهانی دوم (۱۹۱۷-۱۹۱۵) در امپراتوری عثمانی را به منزله نسل کشی به رسمیت می‌شناسد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *