×
×
جدیدترین‌‌ها

شرحی برحدیث ولایت
زمان مقابله با انگیزه های موهوم تفرقه فرارسیده

  • کد نوشته: 44992
  • تیر 20, 1401
  • امّت اسلامی که اکنون نمونه‌ی کوچک آن در مراسم نمادین حج دیده میشود، باید با همه‌ی وجود، به مقابله برخیزد؛ یعنی از سویی یاد خدا، کار برای خدا، تدبّر در کلام خدا، اعتماد به وعده‌های خدا را در ذهنیّت همگانی خویش تقویت کند، و از سویی بر انگیزه‌‌های تفرّق و اختلاف فائق آید.( مقام معظم رهبری 14/4/1401)
    زمان مقابله با انگیزه های موهوم تفرقه فرارسیده

    نخست نیوز : چراعوامل و انگیزه های تفرقه موهوم اند؟
    مقام معظم رهبری برای دومین بار دریکسال گذشته به موهوم بودن انگیزه های و علل تفرقه و اختلاف دربین مسلمانان و پیروان اهل بیت علیهم السلام اجمعین اشاره کرده اند
    بار اول در مراسم تنفیذ حکم ریست جمهوری سیزدهم و اینبار در مراسم حج ابراهیمی .
    درمراسم تنفیذ ریاست جمهوری فرمودند: دولت باید مظهر وفاق باشد. بعضی از این تغایرهای موهومی را که در بین مردم وجود دارد، بایستی با نگاه وفاق‌آمیز و نگاه ملاطفت به عموم مردم این توهّمات را تضعیف کرد. حالا ممکن است این نگاه‌ها، این اختلاف نظرها بکلّی از بین نرود لکن بایستی از تأثیرگذاری آنها در حرکت جامعه جلوگیری کرد. ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    , واین باردربیانیه پایانی مراسم برائت از مشرکین این موضوع مورد تاکید معظم له اینگونه مورد توجه قرار گرفت که :
    دشمنان ملّتهای مسلمان در تاریخ اخیر وحدت را با گسترش و شدّت بخشیدن به انگیزه‌های موهوم تفرقه مانند زبان و رنگ و نژاد و جغرافیا به چالش میکشند.14/4/1401
    حقیر حدود یکسال قبل نسبت به تغایر های موهوم داخلی که عامل اختلافات سیاسی در درون جامعه است شرحی تقدیم کردم . اینک دراین مجال به تغایر های موهوم در جوامع اسلامی که عامل اختلافات و عدم انسجام و همبستگی مسلمانان شده است می پردازیم .
    نگاه قرآن به تغایر های موجود درامت اسلامی
    یا ایهاالناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و ئجعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقاکم ان الله علیم خبیر
    ( آیه 13 سوره حجرات ) ای مردم ما شما را از یک مرد و یک زن آفریدیم بنابر این هیچ تیره و قبیله ای در آفرینش بر دیگری برتری ندارد . ما شمارا بصورت تیره های گوناگون و قبیله های مختلف قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید نه آنکه به نژادپرستی روی آورید و به نژاد و تیره خود افتخار کنید و هرملتی خود را از دیگر ملتها گرامی تر بداند . به یقین گرامی ترین شما نزد خدا با تقوا ترین شماست خداست که معیار برتری انسان هارا معین میکند چرا که او به حقایق امور دانا و گاه است .
    پس براساس این آموزه قرآنی تفاوتهای : زبان – رنگ –نژاد- وجغرافیای سکونت دلیلی بر اختلاف و تفرقه دربین مسلمانان نباید باشد .
    عرب و عجم ؛ سیاه و سفید و زرد؛ عرب زبان و فارسی زبان وانگلیسی زبان و فرانسه زبان و سرلیک زبان و.. با هم تفاوتی ندارند
    مسلمان قاره آسیا با آفریقا و آمریکا و اروپا و… تفاوتی ندارد چون اسلام برای طرفداران خود مرزی نمیشناسد .
    پس شاخصهای زبان و رنگ و نژاد و محل سکونت جغرافیایی مسلمانان صرفا وسیله ای برای شناسائی آنها ست
    کسانی تعصبات زبانی ورنگی و نژادی و ملیتی را وسیله ای برای تفرقه و جدائی و اختلاف قرار میدهند اینان مسلمان نیستند یا اسلام را درست نشناخته اند .بنابراین اختلافات فوق موهوم و بی اساس است :
    زیرامسلمانان با هرزبان و رنگ و نژادو ملیتی یک امت واحده هستند که :
    1-پیامبر شان یکی است (محمد بن عبدالله ص)
    2-قرآن و برنامه زندگی شان یکی است . (قرآن کریم )
    3-درآرمانها و مناسک و حلال و حرام مشترکند .( نماز – روزه –حج – زکات –امربه معروف و نهی از منکر –و…)
    در کنار این ئقاط اشتراک که میتواند زمینه وحدت و انسجام امت اسلامی باشد شرایط زیر هم پدید آمده است .
    • اوّلاًجهان اسلام بیدار شده است : امروز نخبگان و بسیاری از توده‌های مردم در کشورهای اسلامی به ثروت عظیم معرفتی و معنوی خود توجّه یافته و به اهمّیّت و ارزش آن پی برده‌اند. امروز دیگر لیبرالیسم و کمونیسم به عنوان مهمترین ارمغان تمدّن غرب، جلوه‌گریِ صد سال پیش و پنجاه سال پیش را ندارد. آبروی دموکراسیِ پول‌محورِ غربی با علامت سؤالهای جدّی روبه‌رو است و متفکّران غربی اعتراف میکنند که به سرگردانی معرفتی و عملی دچارند. در دنیای اسلام، جوانان، اندیشمندان، مردان علم و دین با مشاهده‌ی این وضعیّت، به دیدگاهی نو درباره‌ی ثروت معرفتی خود و نیز به خطوط سیاسی رایج در کشورهای خود دست می‌یابند .. و این همان بیداری اسلامی است که همواره از آن یاد میکنیم.
    • ثانیا پدید آمدن مقاومت اسلامی در منطقه است . این خودآگاهی اسلامی، پدیده‌ای شگرف و معجز‌آسا در قلب دنیای اسلام آفریده است که قدرتهای استکباری در برابر آن بشدّت دچار مشکلند. نام این پدیده «مقاومت» و حقیقت آن، بُروز قدرت ایمان و جهاد و توکّل است. این پدیده همان است که درباره‌ی نمونه‌ای از آن در صدر اسلام، این آیه‌ی شریفه نازل شد: اَلَّذینَ قالَ لَهُمُ النّاسُ اِنَّ النّاسَ قَد جَمَعوا لَکُم فَاخشَوهُم فَزادَهُم ایمانًا وَ قالوا حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَکیلُ* فَانقَلَبوا بِنِعمَهٍ مِنَ اللهِ وَ فَضلٍ لَم یَمسَسهُم سوءٌ وَ اتَّبَعوا رِضوانَ اللهِ وَ اللهُ ذو فَضلٍ عَظیم.(۲) صحنه‌ی فلسطین یکی از جلوه‌گاه‌های این پدیده‌ی شگفت‌انگیز است که توانسته رژیم طغیانگر صهیونیست را از حالت تهاجمی و عربده‌کشی به وضعیّت دفاع و انفعال بکشاند و مشکلات سیاسی و امنیّتی و اقتصادی آشکار کنونی را بر آن تحمیل کند. نمونه‌های درخشان دیگر مقاومت را میتوان در لبنان و عراق و یمن و برخی نقاط دیگر بوضوح مشاهده کرد.
    • ثالثا ، استقرار نظام و الگوی موفق جمهوری اسلامی :در کنار این همه، امروز دنیا شاهد یک الگوی موفّق و یک نمونه‌ی سرافراز از قدرت و حاکمیّت سیاسی اسلام در ایران اسلامی است. ثبات و استقلال و پیشرفت و عزّت جمهوری اسلامی، حادثه‌ای بس عظیم و پُرمعنی و جذّاب است که میتواند اندیشه و احساس هر مسلمان بیدار را به خود جلب کند. ناتوانیها و عملکرد‌های بعضاً خطای ما کارگزاران این نظام که دستیابی کامل به همه‌ی برکات حکومت اسلامی را به تأخیر انداخته، هرگز نتوانسته است پایه‌های مستحکم و گامهای استواری را که نشئتگرفته از اصول اساسی این نظام است متزلزل سازد و پیشرفت مادّی و معنوی را متوقّف کند. در صدر فهرست این اصول اساسی، حاکمیّت اسلام در قانونگذاری و اجرا، تکیه بر آراء مردمی در مهمترین مسائل مدیریّتی کشور، استقلال سیاسی کامل، و عدم تمایل به قدرتهای ستمگر قرار گرفته است؛
    • رابعا: وجود جوانان پرانگیزه وبانشاط درامت اسلام : جهان اسلام مملوّ از جوانان پُرانگیزه و بانشاط است. بزرگترین سرمایه برای ساختن آینده، امید و اعتماد به نفْس است که امروز در جهان اسلام بویژه در کشورهای این منطقه موج میزند .. همه وظیفه داریم این سرمایه را حفظ کنیم و افزایش دهیم.

    همین اصول است که میتواند محلّ اجماع ملّتها و دولتهای مسلمان قرار گیرد و امّت اسلامی را در جهت‌گیریها و همکاریها یکپارچه و متّحد سازد.
    اینها زمینه‌‌ها و عواملی است که اوضاع مساعد کنونی دنیای اسلام را برای حرکت یکپارچه و متّحد فراهم آورده است. دولتهای مسلمان، و نخبگان دینی و علمی، و روشنفکران مستقل، و جوانان حقیقت‌جو بیش از همه باید به بهره‌گیری از این زمینه‌های مساعد بیندیشند.
    شرط تحقق وحدت :
    1-از کید دشمن یک لحظه نباید غفلت ورزید؛
    2-از غرور و غفلت بپرهیزیم
    3- بر تلاش و هشیاری خود بیفزاییم ..
    4-در همه حال، با توجّه و تضرّع از خدای قادر و حکیم کمک بخواهیم. حضور در مراسم و مناسک حج، فرصت بزرگی است برای توکّل و تضرّع، و نیز برای تفکّر و تصمیم.
    راهبرد وحدت و اتحاد جهان اسلام از دیدگاه مقام معظم رهبری
    1- »مراد ما از وحدت دنیای اسالم، عدم تنازع است: »والتنازعوا فتفشلوا«، تنازع نباشد، اختالف نباشد« )مقام معظم رهبری، 30/5/1385« .)
    2-وحدت به معنای تکیه بر مشترکات است. ما مشترکات زیادی داریم؛ میان مسلمانان، مشترکات بیش از موارد اختالفی است و روی مشترکات باید تکیه کنند« )مقام معظم رهبری: 29/10/1392« .)
    3-مراد ما از وحدت اسلامی، یکی شدن عقاید و مذاهب اسلامی نیست« )مقام معظم رهبری، 30/5/1385« .)
    4-معنای اتّحاد بین ملتهای اسلامی، این است که در مسائل مربوطه به جهان اسلام، همسو حرکت کنند، به یکدیگر کمک نمایند و در داخل این ملتها، سرمایه های خودشان را علیه یکدیگر به کار نبرند« )مقام معظم رهبری، 24/5/1374.

    5-.توجه به این مسئله که ایجاد وحدت امر پیچیدهای است اتّحاد بین ملتهای اسلامی، با اختالف مذاهب میسازد، با اختلاف شیوه های زندگی و آداب زندگی میسازد، با اختالف فقه ها میسازد« )مقام معظم .)1374/5/24 ،رهبری
    6- جهت اتحاد باید به سمت اهداف باشد. »هدف ِ استقلال سیاسی، هدف استقرار مردم ِ سالاری دینی، هدف پیاده کردن حکم الهی در جوامع اسلامی است ،اسلامی که دعوت به آزادی میکند، اسلامی که انسان ّ ها را دعوت به عزت و شرف میکند؛ این امروز تکلیف است، این وظیفه است« )مقام معظم رهبری، 29/10/1392
    7-اقدام برای رسیدن به اتحاد، باید جمعی باشد. »قرآن میفرماید: »واعتصموا بحبل الله ّجمیعا« آل عمران/ 103 .)اعتصام به حبل الله برای هر مسلمان یک وظیفه است؛ اما ً جمیعا ؛قرآن به اینکه ما را به اعتصام به حبل الله امر کند، اکتفا نمیکند، بلکه به ما میگوید که اعتصام به حبل ً الله را در هیئت اجتماع انجام بدهید، »جمیعا«، همه با هم اعتصام کنید و این اجتماع و این اتحاد، یک واجب دیگر است« )مقام معظم رهبری، 30/5/1385
    8- »همچنین از جمله عواملی که میتواند محور وحدت قرار گیرد ؛ تبعیت از اهل بیت پیغمبر است. مسلمین میتوانند بر آن اتّفاق نظر کنند، تبعیت از اهل بیت پیغمبر را همه مسلمین قبول دارند. البته شیعه اعتقاد به امامت آنان دارد و غیر شیعه، آنان را به معنای امامت در اصطلاح شیعی، امام نمیداند؛ لکن از بزرگان اسلام که میداند، خانواده پیغمبر که میداند، ّمطلع از معارف و احکام اسلامی که میداند. مسلمین باید در عمل به ّ کلمات ائمه علیهم السلام و اهل بیت پیغمبر، اتّفاق کلمه کنند. 1374/5/24
    9- »امروز منطقه جغرافیایی مسلمانان، مهمترین مناطق عالم است. کشورهای آنها از لحاظ طبیعی، جزو ثروتمندترین کشورهای عالم است. امروز دروازه آسیا به اروپا، دروازه اروپا به آسیا و آفریقا، آفریقا ّ به اروپا و آسیا، متعلق به مسلمانان است. این منطقه سوق الجیشی و سرزمینهای بابرکتی که در اختیار مسلمانان است، امروز حامل و ّ حاوی امکاناتی چون نفت و گاز و امثال اینهاست که بشر برای تمدن خودبه صورت روزمر آن احتیاج دارد. یک میلیارد و چند صد ، میلیون نفر مسلمان هستند؛ یعنی بیش از یک پنجم مردم دنیا. این، یک امکان بزرگ در اختیار مسلمانان است«.1376/5/1

    برچسب ها حمیدرضا ترقی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *