×
×
جدیدترین‌‌ها

مسوول کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی بیان کرد
بازی با نرخ ارز؛ ترمز صادرات

  • کد نوشته: 40448
  • اردیبهشت 15, 1401
  • پس از هدف‌گذاری صادراتی و توجه به توسعه تجارت فرا منطقه‌ای، رفع مشکلات صادرکنندگان در داخل ازجمله رفع تعهدات ارزی و عوارض صادراتی و اختصاص مشوق‌های لازم باید در اولویت قرار گیرد.
    بازی با نرخ ارز؛ ترمز صادرات

    نخست نیوز :  مسوول کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی دراین‌باره گفت: هدف‌گذاری امسال حوزه تجارت استان، همان هدف‌گذاری قرارگاه حمایت و پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی استاندار است که مبنای کار اقتصادی استان در سال ۱۴۰۱ قرارگرفته و رسیدن به عدد ۹ میلیارد دلار در صادرات کالا را هدف‌گذاری کرده است.
    محمدحسین روشنک افزود: قرار است با همکاری دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های بخش خصوصی اعم از اتحادیه صادرکنندگان، اتاق بازرگانی، کمیته پایش و کارگروه توسعه صادرات عدد ۹ میلیارد دلار در افق سال ۱۴۰۴ برای صادرات خراسان رضوی محقق شود.
    وی بیان کرد: برای رسیدن به این هدف برگزاری رویدادهای خارجی ازجمله برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی کالا در کشورهای دیگر و پذیرش و اعزام هیاتهای تجاری برنامه ریزی شده است.
    روشنک عدد ۹ میلیارد دلاری برای صادرات خراسان رضوی را قابل تحقق دانست و گفت: هرچند براساس سرانه جمعیتی ۵۰۰ دلار صادرات در سال، عدد صادرات کالا از خراسان رضوی در پایان سال ۱۴۰۴ از ۹ میلیارد دلار بیشتر می شود.
    رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: هرچند در سال ۱۴۰۰ بخش زیادی از برنامه های صادراتی استان محقق شد اما مشکلاتی نیز وجود داشت که دامنه آن تا سال ۱۴۰۱ کشیده شده و باید برای آن راه حلی یافت.
    وی اظهار داشت: یکی از مهمترین مشکلات افزایش بیش از ۴۰ درصدی قیمت تمام شده کالاهای صادراتی غیرنفتی در داخل کشور است به نحوی که قدرت جذب این کالاها در بازارهای هدف را کاهش می دهد به این معنا که خریداران کالا در کشورهای هدف صادراتی حاضر نیستند که کالای ایرانی را گرانتر از سال گذشته خریداری کنند.
    وی بیان کرد: مشکلات موجود در حوزه واردات نیز بر صادرات کالا سایه می اندازد و اگر این مشکلات حل نشود، قطعا رونقی در صادرات رخ نمی دهد زیرا با مواد اولیه وارداتی است که عمده کالاهای صادراتی تولید می شود و گران شدن مواد اولیه وارداتی در قیمت کالای صادراتی اثرگذار است.
    رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: مشکل بعدی صادرات، کمبود کالای صادرات محور برای جذب در بازارهای هدف صادراتی است، هم اینک تعداد کالاهای صادراتی استان در بازارهای هدف به یک دهم کاهش یافته است و باید این موضوع مدنظر قرار گیرد.
    روشنک، نبود زیرساختهای لازم را از دیگر چالشهای حوزه صادرات ذکر و بیان کرد: به عنوان مثال در حوزه زیرساختها نزدیک ۲۰ سال است که می گوییم استان با کمبود واگن صادراتی مواجه است، با اینکه راه آهن جمهوری اسلامی ایران متولی تامین واگن صادراتی است اما از بخش خصوصی توقع دارند که این واگن را تامین کند؛ پس بودجه وزارت راه و شهرسازی برای بخش راه آهن در کجا هزینه می شود؟
    وی اظهار داشت: اخیرا مجلس شورای اسلامی برای صادرات کالاهای کشاورزی عوارض وضع کرده است، این اقدام به هیچ وجه به نفع صادرات نیست، باید سیاستها در پی تشویق صادرکنندگان و ایجاد مشوق برای صادرات کالاها باشد نه اینکه با تعیین عوارض صادراتی، صادرکنندگان را از صادرات کالا ناامید کنند، مجلس شورای اسلامی در تصمیم اخیر خود برای واردات کالا مشوق در نظر گرفته و با تعیین عوارض برای صادرات کالاهای کشاورزی، برای صادرات تنبیه در نظر گرفته است، این تصمیمات کاملا برخلاف سیاستها برای ترویج و تقویت صادرات است.
    وی آنچه که “بازی با نرخ ارز” خواند، به عنوان یک مانع اصلی در مسیر توسعه صادرات یاد کرد و گفت: دولت نباید در نرخ ارز دخالت کند، پیشنهاد ما این بوده است که صادرات کالاهای غیرنفتی که توسط بخش خصوصی انجام می شود، با واردات کالاهای لوکس گره بخورد، به این معنا که اعلام شود “هر کس صادرات انجام داد، از محل عوارض صادراتی می تواند کالاهای لوکسی مانند گوشی موبایل، خودرو، لوازم خانگی را یا خود وارد کشور کرده و یا در اختیار یک واردکننده قرار دهد” تا از این طریق صادرات کالا تقویت شود.
    رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: برای رسیدن به اهداف صادراتی کشور لازم است که دولت واردات کالاهای لوکس و غیراجباری و غیرضرور را به صادرات کالاهای غیرنفتی گره بزند تا از محل ارز حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی و خام بتوان خودرو و گوشی موبایل و لوازم خانگی و سایر کالاهای لوکس را وارد کرد.
    روشنک، همچنین افزایش یکباره دستمزد کارگر را باعث بروز اثرات تورمی و کاهش صادرات کالا دانست و گفت: افزایش دستمزد کارگر تورم را افزایش می دهد و سفره مردم کوچکتر می شود، از سوی دیگر صادرات نیز کاهش می یابد، مگر می توان دستمزد کارگر در تهران را با دستمزد یک کارگر ساکن یک شهر کوچک یکسان در نظر گرفت؟
    سالهاست که خراسان رضوی با مشکل تامین واگن دست به گریبان است، مسوولان در سفر استانی رییس جمهوری پیگیر بودند که به خراسان رضوی مجوز واردات ۱۰۰ دستگاه واگن داده شود تا مشکل استان در این زمینه برطرف گردد.

    برچسب ها محمدحسین روشنک

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *