×
×
جدیدترین‌‌ها

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد
جهاد تبیین در چارچوب قوانین امر به معروف و نهی از منکر قرار می‌گیرد

  • کد نوشته: 40165
  • اردیبهشت 10, 1401
  • حوزه جهاد تبیین همانند حوزه امر به معروف و نهی از منکر است؛ چراکه در چارچوب و قوانین آن می‌گنجد.
    جهاد تبیین در چارچوب قوانین امر به معروف و نهی از منکر قرار می‌گیرد

    به گزارش نخست نیوز سیدحسین سیدموسوی در خصوص بهره‌مندی از جهاد تبیین برای مشخص و روشن شدن شبهات مختلف موجود در جامعه و لزوم توجه به آن اظهار کرد: مقام معظم رهبری ۲ واژه جهاد و تبیین را مورد استفاده قرار داده‌اند. واژه جهاد در فرهنگ دینی و حتی عرف جامعه به فعالیت‌های همگانی اطلاق می‌شود که به سن، موقعیت اجتماعی و طبقه‌ای خاص محدود نمی‌شود و هر فرد توانمندی می‌تواند در فعالیت‌های جهادی ورود پیدا کند. امروز ۴۴ سال از انقلاب اسلامی گذشته و تقریبا ۳۸ سال از پایان دفاع مقدس نیز می‌گذرد. با این وجود مشکلات اقتصادی یکی از مشکلاتی است که در جامعه ما وجود دارد. علاوه بر این به نظر من دشمنان و کسانی که مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران هستند، توقعاتی را در جامعه ایجاد می‌کنند.
    وی افزود: در واقع دشمنان ابتدا جنگ نظامی را علیه ایران ایجاد کردند که به نتیجه دلخواه آن‌ها نرسید. از این رو جنگ اقتصادی را راه انداختند و باز هم نتیجه‌ای برای آن‌ها حاصل نشد. بنابراین وارد فضای فرهنگی شدند که مقام معظم رهبری تحت عنوان هجمه و شبیخون فرهنگی از آن یاد کرد. من تصور می‌کنم جهاد تبیین نیز ذیل موضوع شبیخون فرهنگی قرار می‌گیرد.
    عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: زیر سوال بردن تمام شعائر انقلاب یکی از مسائلی است که در جامعه امروزی و با وجود شبکه‌های مختلف اجتماعی ایجاد شده است. به عنوان نمونه این پرسش که چرا ما با دنیا درگیر هستیم، یکی از مواردی است که بیان می‌شود. در حالی که چنین رویکردی وجود ندارد و لازم است روشن شود که ما با دنیا درگیر نبوده و تنها با آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها درگیر هستیم. در این موارد نیز آن‌ها هجمه وارد کرده‌اند و در واقع آن‌ها به درگیری پرداخته‌اند و ما در حالت تدافعی قرار گرفته‌ایم.
    سیدموسوی خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر شبهات دیگری در زمینه‌های مختلف مانند حضور در لبنان، سوریه و ارتباط نداشتن با آمریکا و… نیز وجود دارد که لازم است برای نسلی که انقلاب و دفاع مقدس را تجربه نکرده، مشخص شود. به علاوه توقعات جامعه نیز افزایش یافته و تغییرات در زندگی افراد در کنار مشکلات مدیریتی جامعه شبهاتی را در خصوص اصل نظام جمهوری اسلامی ایجاد کرده است و این اتفاق همان هدفی است که دشمنان دنبال آن هستند.
    وی عنوان کرد: بنابراین به نظر من مقام معظم رهبری جهاد تبیین را بیان کرده‌ زیرا شبکه‌های اجتماعی بستری فراهم کرده که هر کسی با هر موقعیت و در هر فضایی می‌تواند به تمام اطلاعات، حتی اطلاعات نادرست، دست پیدا کند. در این راستا دشمنان نیز دروغ‌ها را به اندازه‌ای تکرار می‌کنند که مورد پذیرش عموم قرار گیرد. از این رو روشن و مشخص شدن شبهات و اطلاعات نادرست باید اتفاق افتد تا از این طریق شبهات برطرف شود. در غیر این صورت طرفداری از نظام جمهوری اسلامی کاهش می‌یابد و این اتفاق هدفی است که دشمنان به دنبال آن هستند.
    عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی اضافه کرد: حتی در برخی مواقع این عدم تبیین در میان گروه‌های خودی نیز وجود دارد. بنابراین در فضایی که جایگاه متهم و مدعی عوض شده است و نسل جدید نیز اطلاع چندان زیادی از این وضعیت ندارد، لازم است مسائل مختلف تبیین شود.
    سیدموسوی افزود: به اعتقاد من اولین وظیفه اصول دستورات دینی این است که زندگی دنیایی انسان‌ها را سروسامان بخشد و با سروسامان دادن زندگی دنیایی، زندگی اخروی نیز بر اساس آن درست می‌شود. در حوزه دینی و اعتقادی نیز شبهات فراوانی وجود دارد که در حوزه اعتقادی نیز لازم است مسائل و موضوعات تبیین شود. با این وجود به نظر من نوک پیکان تمام این شبهات به سمت حکومت اسلامی، جمهوریت و اسلامی بودن است.
    وی گفت: این در حالی است که گاهی مواقع دفاع به شکل نادرستی صورت می‌گیرد. به عنوان مثال دلیل وضعیت اقتصادی نامناسب، گناه مردم و جامعه عنوان می‌شود. حتی اگر این پاسخ صحیح باشد نیز عنوان کردن آن در چنین شرایطی درست نیست. بنابراین جهاد تبیین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
    عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی تصریح کرد: البته در کنار جهاد تبیین، باید وضعیت معیشتی نیز بهبود یابد، زیرا شرایط اقتصادی نامناسب بسیار به فضای ایجادشده توسط دشمنان کمک می‌کند. به این ترتیب به نظر من علت طرح جهاد تبیین، زیرمجموعه‌ای از هجوم و شبیخون فرهنگی است.

    سیدموسوی اظهار کرد: از طرفی دیگر افرادی که به جهاد تبیین می‌پردازند، در گام نخست باید در حوزه مربوطه مانند نظامی، سیاسی و… اطلاعات دقیق و نگرش و دید گسترده و باز داشته باشند. به تعبیری باید به صورت تخصصی به حوزه جهاد تبیین وارد شده و از بیان اطلاعات گمانی و ظنی بپرهیزند. این افراد در گام دوم نیز باید مخاطب‌شناس باشند. حتی گاهی مخاطبان تحصیل‌کرده نیز عوامانه قضایا را بررسی می‌کنند و به تعبیری نقل‌گرا هستند و به استناد سخنان و روایات دیگران سخن گفته و نتیجه‌گیری می‌کنند. برخی از مخاطبان نیز عقل‌گرا هستند که نسل جوان را می‌توان در زمره مخاطبان عقل‌گرا قرار داد چرا که استدلال‌های عقلانی را می‌پسندد.
    جذب حداکثری در اعتمادسازی میان مخاطبان جهاد تبیین حائز اهمیت بسیاری است
    وی بیان کرد: عده دیگری از مخاطبان تجربه‌گرا هستند و لازم است از این طریق با آن‌ها وارد گفت‌وگو شد. برخی دیگر نیز شهودگرا هستند و بر این اساس افرادی که به جهاد تبیین می‌پردازند، مخاطب را باید دقیق بشناسند و سپس کلام اقناع‌کننده داشته باشد. من معتقدم که در حوزه تبیین باید محکم و مستدل حرف زد، اما از طرفی مخاطب نباید این‌گونه احساس کند که مفاهیم به او تحمیل می‌شود و لازم است زمینه پرسش، نقد و چالش نیز ایجاد شود. به این ترتیب این موارد از جمله الزامات جهاد تبیین محسوب می‌شود. بنابراین به نظر من افرادی که نگرش صفر یا صد دارند، در زمینه جهاد تبیین موفق عمل نمی‌کنند.
    عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی ادامه داد: حوزه جهاد تبیین، همانند حوزه امر به معروف و نهی از منکر است. به این معنا که در چارچوب و قوانین امر به معروف و نهی از منکر می‌گنجد. همانطور که گاهی در امر به معروف و نهی از منکر لازم است تنها تلنگری زده شود و در موقعیت‌های جدید و متفاوت تلنگر و واکنش‌های متفاوت نشان داده شود. به این ترتیب افرادی که می‌خواهند در مسیر جهاد تبیین گام بردارند، باید نسبت به مستند بودن و صحت نظرات و اطلاعات اطمینان حاصل کنند.
    سیدموسوی خاطرنشان کرد: بهترین روش نیز از طریق برخورد و تبیین مؤدبانه، شخصیت دادن به مخاطب، آزاد گذاشتن مخاطب برای بیان انتقادات و عدم ایجاد احساس تحمیل صورت می‌گیرد. در شرایطی که این اقدامات در راستای رضایت خداوند نباشد، اثربخش نخواهد بود و اگر برای رضای خداوند باشد، خداوند برکت را در زندگی و اقدامات افراد جاری می‌سازد.
    وی اظهار کرد: تعبیر جذب حداکثری مقام معظم رهبری در اعتمادسازی میان مخاطبان و افرادی که به تبیین می‌پردازند، بسیار حائز اهمیت است. در حالی که متاسفانه در شرایط فعلی دفع حداکثری انجام می‌شود. پیامبر اکرم (ص) رحمهللعالمین است و بر این اساس باید سعه صدر ایجاد کنیم تا اعتماد مخاطب جذب شود و برای ارتقاء سعه صدر باید جزم‌گرایی کنار گذاشته شود. جزم‌گرایی به این معنا نیست که اعتقاد خود را تغییر دهیم بلکه به این معنا است که اعتقادات خود را داشته باشیم و نقد افراد نسبت به آن‌ را بشنویم. برای اعتمادسازی، مخاطب باید احساس هم‌دلی پیدا کند و به تدریج به سمت مسیر معین‌شده حرکت کرده و هدایت شود.

    منبع: ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *