×
×
جدیدترین‌‌ها

تظاهرات امروز مخالفان کودتا در سومین سالروز انقلاب سودان

  • کد نوشته: 28093
  • آذر 28, 1400
  • همزمان با فراخوان ها برای تظاهرات گسترده امروز (یکشنبه) در سومین سالروز انقلاب سودان، نخست وزیر این کشور تاکید کرد که ثبات و وحدت سودان در خطر است و باید توافقی درباره منشور سیاسی برای حمایت از آینده سودان حاصل شود.
    تظاهرات امروز مخالفان کودتا در سومین سالروز انقلاب سودان

    به گزارش نخست نیوز ، به نقل از خبرگزاری آناتولی، عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان در سخنانی به مناسبت سومین سالروز انقلاب دسامبر۲۰۱۸ که به سرنگونی نظام عمر البشیر منجر شد، تأکید کرد: سودان امروز شاهد عقب نشینی بزرگ از مسیر انقلاب است. این عقب نشینی امنیت، وحدت و ثبات کشور را تهدید می‌کند و باعث می‌شود سودان به سمت پرتگاهی برود که دیگر نه وطن و نه انقلابی برای ما نماند.

    وی تاکید کرد: امضای توافق سیاسی با نظامیان به خاطر فشار از سوی هیچ طرفی نبوده بلکه ما به این نتیجه رسیدیم که این توافق باعث جلوگیری از ریختن خون جوانان سودانی می‌شود. من از گروه‌های سودانی می‌خواهم با منشور سیاسی که که اشتباهات گذشته را حل کند و اهداف انقلاب و روند دموکراسی را محقق سازد، توافق کنند. ما به عدالت برای محاکمه جنایتکاران و کسانی که مرتکب نقض‌هایی علیه سودانی‌ها شده‌اند، پایبند هستیم.

    از ۲۵ اکتبر سودان شاهد اعتراضاتی در مخالفت با اقدامات عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده ارتش است. وی پیشتر کابینه و شورای حاکمیتی را منحل کرده و شورای جدیدی را تشکیل داد.

    البرهان و حمدوک ۲۱ نوامبر به توافق سیاسی برای تشکیل دولت و آزادی بازداشت شدگان رسیدند. اما گروه‌های سیاسی و مدنی با این توافق مخالفند و آن را تلاشی برای مشروعیت بخشی به کودتا می‌دانند.

    از سوی دیگر و همزمان با فراخوان‌ها برای تظاهرات امروز (یکشنبه) سودانی‌ها علیه سلطه ارتش بر قدرت و درخواست برای تشکیل دولت غیرنظامی، مقامات امنیتی بیشتر پل‌های خارطوم را از نیمه شب گذشته مسدود کردند.

    کمیته‌های مقاومت و تجمع مشاغل سودان و گروه‌های سیاسی دیگر از مردم خواسته‌اند امروز در مخالفت با توافق سیاسی حمدوک و البرهان در خارطوم و شهرهای دیگر تجمع کنند.

    درخواست برای شرکت در تظاهرات در سالروز انقلاب ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ علیه نظام عمر البشیر صورت گرفته است. فرماندهی ارتش البشیر را در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ از ریاست جمهوری خلع کرد.

    برچسب ها سودان

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *