×
×
جدیدترین‌‌ها

محیط زیست، کرونا، فساد، مهاجرت و جرایم الکترونیکی از محورهای بیانیه پایانی نشست سران گروه ۲۰

  • کد نوشته: 23310
  • آبان 10, 1400
  • رهبران گروه ۲۰ در بیانیه پایانی خود بر مسائل زیست محیطی، مقابله با جرایم الکترونیکی، مقابله با کرونا و دیگر مسائل جهان تمرکز کردند.
    محیط زیست، کرونا، فساد، مهاجرت و جرایم الکترونیکی از محورهای بیانیه پایانی نشست سران گروه ۲۰

    به گزارش نخست نیوز ، به نقل از رویترز، سران ۲۰ کشور بزرگ اقتصادی روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای نهایی توافق کردند که اقدامات “هدفمند و موثری” برای محدود کردن روند گرمایش زمین انجام گیرد؛ اما تعهدات ملموسی در این نشست ارائه داده نشد.

    به نوشته گاردین، سران نشست ۲۰ بر سر این مساله توافق کردند که کشورهای جهان باید اقداماتی هدفمند را اتخاذ کنند تا جلوی گرمایش جهان بیش از یک و نیم درجه سانتیگراد را بگیرند.

    رهبران کشورهای عضو گروه بیست در بیانیه پایانی نشست خود در رم خواستار اقدامی «معنادار و موثر» برای محدودسازی گرمایش کره زمین به یک و نیم درجه سانتیگراد شدند.

    به نقل از یورونیوز، با این حال در این بیانیه تعهدات مشخصی برای دستیابی به این هدف تعیین نشده است. اکثر رهبران کشورهای عضو گروه بیست با پایان نشست رم عازم گلاسگو، محل برگزاری اجلاس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (کوپ ۲۶) در اسکاتلند شدند.

    در بیانیه پایانی نشست سران گروه بیست اشاره‌ای به سال ۲۰۵۰ میلادی به عنوان مهلت دستیابی به شرایط «کربن خنثی» (تعادل بین میزان انتشار و زدودن گاز دی اکسید کربن) نشده و تنها از اهمیت تحقق آن در «میانه قرن» سخن گفته شده است. رهبران کشورهای گروه بیست همچنین تنها تاکید کرده‌اند که طرح‌های ملی کشورها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای «در صورت لزوم» باید تقویت شود.

    کشورهای عضو گروه بیست ۸۰ درصد از اقتصاد جهان را نمایندگی می‌کنند. برزیل، چین، هند، آلمان و آمریکا از جمله کشورهای عضو این گروه هستند. در بیانیه پایانی نشست گروه بیست آمده است که تبعات تغییرات آب و هوایی با گرمایش یک و نیم درجه‌ای کره زمین «بسیار کمتر» از گرمایش دو درجه سانتیگرادی آن خواهد بود.

    کارشناسان سازمان ملل متحد تاکید می‌کنند که برای جلوگیری از تسریع چشمگیر در وقوع رویدادهای اقلیمی فاجعه‌بار مانند خشکسالی، طوفان‌ها و سیل شدید باید گرمایش کره زمین به یک و نیم درجه سانتیگراد محدود شود. آنها در همین راستا تاکید می‌کنند که کشورهای جهان تا سال ۲۰۵۰ باید به شرایط «کربن خنثی» برسند.

    چین که در صدر فهرست کشورها با بیشترین میزان انتشار گاز دی اکسید کرین قرار دارد هدف خود را دستیابی به شرایط «کربن خنثی» تا سال ۲۰۶۰ اعلام کرده است. روسیه و هند نیز به عنوان دو کشوری که ردپای کربنی بالایی دارند تاکنون از اعلام پایبندی خود به تحقق شرایط «کربن خنثی» تا سال ۲۰۵۰ سر باز زده‌اند.

    به گفته کارشناسان سازمان ملل متحد افزایش دمای کره زمین حتی با اجرای کامل طرح‌هایی که کشورها تاکنون برای مقابله تغییرات آب و هوایی اعلام کرده‌اند همچنان ۲.۷ درجه سانتیگراد خواهد بود.

    سازمان صلح سبز این بیانیه را ضعیف و آن را “عاری از بلندپروازی و بصیرت” توصیف کرده است.

    یک منبع غیردولتی عنوان کرد که این بیانیه به جای “اقدامات فوری ملموس”، “اقدامات نیمه کاره‌ای” را ارائه داده است.

    رهبران گروه ۲۰ خواستار همچنین متعهد شدند در چارچوب تلاش سازمان‌های بین‌المللی در سایه پاندمی کرونا برای ازسرگیری سفر جهانی به شکل امن و برنامه‌ریزی شده وارد عمل شوند.

    در بیانیه پایانی گروه ۲۰ آمده است، برای ازسرگیری سفر امن و برنامه‌ریزی شده جهانی مطابق با فعالیت سازمان‌های بین‌المللی مربوطه نظیر سازمان بهداشت جهانی، سازمان هواپیمایی جهانی، سازمان دریانوردی بین‌المللی و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه تلاش خواهد شد.

    رهبران گروه ۲۰ از وزارت‌خانه‌های بهداشت کشورهای مختلف جهان خواستند امکان تسریع واکسیناسیون در جهان را بررسی کنند. آنها گفتند از وزیران بهداشت خواستند پیشرفت احراز شده در این باره رصد کنند و راه‌های جدید برای تسریع واکسیناسیون را کشف کنند.

    همچنین در بیانیه پایانی این نشست آمده است، ما نقش فزاینده تکنولوژی اطلاعات (ICT) را در جوامع‌مان درک‌ می‌کنیم. ما بر نیاز به مقابله با تهدیدات فزاینده امنیتی در محیط دیجیتال تاکید داریم. از جمله آنها برنامه غرامت و دیگر اشکال جرایم الکترونیکی است از این رو برای تقویت همکاری دو جانبه و جهانی برای تامین امنیت تکنولوژی ارتباطات و تماس‌ها و مقابله با نقاط ضعف و تهدیدات شایع و جرایم الکترونیکی تلاش خواهیم کرد.

    این کشورها همچنین به اهمیت تضمین سیل آزاد اطلاعات از طریق مرزها با بهبود فضاهای شخصی اینترنتی و امنیت شخصی و حقوق فکری اشاره کردند.

    در این بیانیه همچنین با تاکید بر تعهداتشان به عدم کنار آمدن با فساد در دو بخش خصوصی و دولتی و تحقق اهداف مشترک در جنگ جهانی علیه فساد گفته شده است: طرح کاری ما برای مقابله با فساد برای سال ۲۰۲۲-۲۰۲۴ است و ما به تقویت مشارکت خود با افراد مربوطه نظیر محافل آکادمیک و جامعه جهانی و رسانه‌ها و بخش خصوصی و مشارکت آنها در این زمینه ادامه می‌دهیم.

    در این بیانیه همچنین درباره مهاجرت غیرقانونی آمده است: ما به اتخاذ گام‌هایی برای حمایت از مشارکت کامل مهاجران ازجمله کارگران مهاجر و پناهجویان در تلاش‌هایمان برای پاسخگویی به پاندمی و بهبودی اقتصاد با روحیه همکاری بین‌المللی طبق قوانین و سیاست‌گذاری‌های ملی، احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی صرف نظر از مهاجر بودن آنها متعهد هستیم. طبق سند مصوب گروه ۲۰ رهبران اقتصادی جهان بر اهمیت ممانعت از سیل مهاجران غیرقانونی و قاچاق مهاجران تاکید کردند.

    رهبران ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان (G۲۰) معاهده حداقل مالیات جهانی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) را برای شرکت‌های چند ملیتی تایید کردند.

    جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده آمریکا که در اجلاس سران گروه ۲۰ در رم، پایتخت ایتالیا شرکت کرد، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که رهبران گروه ۲۰ توافقنامه سازمان همکاری و توسعه اقتصادی با ۱۳۶ کشور را برای مالیات بر شرکت‌های چندملیتی با نرخ حداقل ۱۵ درصد از سال ۲۰۲۳ در کشورهایی که در آن فعالیت می‌کنند، تصویب کرده‌اند.

    یلن با بیان اینکه رهبران گروه ۲۰ “یک توافق تاریخی در مورد قوانین مالیاتی بین المللی جدید، از جمله حداقل مالیات جهانی” را تصویب کردند، گفت که تصویب حداقل مالیات برای شرکت‌های آمریکایی و کارمندان آنها “منافع” تامین خواهد کرد.

    یلن اعلام کرد: “این معامله، اقتصاد جهانی را به مکانی پردرآمدتر برای مشاغل و کارگران آمریکایی تبدیل خواهد کرد.”

    در ۸ اکتبر، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی موافقتنامه اصلاح مالیات بین المللی ۱۳۶ کشور از جمله ایالات متحده آمریکا، چین، آلمان، فرانسه، انگلیس، ژاپن و ترکیه را که بیش از ۹۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را نمایندگی می‌کنند، امضا کرد.

    توافق؛ تضمین می‌کند که شرکت های جهانی از جمله شرکت های اینترنتی مانند گوگل، آمازون، مایکروسافت و فیس بوک از سال ۲۰۲۳ مشمول نرخ مالیات حداقل ۱۵ درصدی خواهند شد.

    برچسب ها نشست گروه 20

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *