×
×

نشست بغداد؛ مقدمه‌ای برای تشکیل اتحادیه منطقه‌ای

  • کد نوشته: 17780
  • شهریور 3, 1400
  • یک کارشناس مسائل منطقه گفت: خط جدید همکاری کشورهای منطقه با برگزاری نشست‌هایی مانند نشست بغداد می‌تواند در مبارزه با تروریسم و ایجاد امنیت منطقه و توسعه اقتصادی موثر باشد.
    نشست بغداد؛ مقدمه‌ای برای تشکیل اتحادیه منطقه‌ای

    به گزارش نخست نیوز ، حسین کنعانی مقدم در تحلیل خود از برگزاری نشست بغداد گفت: هر چه پیمان‌های منطقه‌ای و همگرایی در بین کشورهای منطقه از جمله ایران و ترکیه و کشورهای عربی شکل گیرد به همان اندازه به توسعه اقتصادی کشورها و آرامش در منطقه منجر می شود.
    وی تصریح کرد: عراق از مدت ها پیش به دنبال این بود تا با مصر و اردن در ارتباط با یکسری مسائل خودش تعاملاتی را داشته باشد، مذاکراتی هم در این زمینه انجام داد و پس از آن نیز تمایل داشت تا ایران و برخی کشورهای دیگر هم در این گفت‌وگوها حضور داشته باشد، در واقع به نظر می رسد خط جدید همکاری کشورهای منطقه می تواند در مبارزه با تروریسم، ایجاد امنیت منطقه‌ای و به ویژه توسعه اقتصادی و روابط تجاری موثر باشد.
    این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد : پیش از این طرحی مطرح شده بود تا پول واحدی بین ایران و عراق و یکی دو کشور دیگر شکل گیرد، شاید این نشست مقدمه ای برای شکل گیری اتحادیه منطقه ای به خصوص در حوزه اقتصادی باشد.
    کنعانی مقدم یادآور شد: الکاظمی در آستانه برگزاری انتخابات مجلس قراردارد و علاقه مند است در این عرصه ها نیز حضور داشته باشد تا بتواند رأی و نظر مجلس آینده را هم بگیرد.
    وی در ادامه درباره این که گفته شده مساله ایران و عربستان نیز در حاشیه این نشست مطرح خواهد شد، گفت: ایران و عربستان در سه محور چاره ای ندارند جز این که با هم تبادل نظر داشته باشند؛ افغانستان، امنیت خلیج فارس و مساله مبارزه با تروریسم این سه محور است، ضمن این که گروه های طرفدار عربستان در عراق قاعدتا در حاشیه نشست تبادل نظرهایی را انجام دهند اما اگر قرار باشد عادی سازی روابط ایران و عربستان وارد مرحله جدیدی شود باید طبق سیاست های نظام پی‌گیری صورت گیرد.
    این کارشناس مسائل منطقه درباره استقبال اتحادیه اروپا به ویژه فرانسه از برگزاری نشست بغداد نیز اظهار کرد: اروپایی ها از طرح هایی که نفوذ ایران را در منطقه کاهش دهد و نقش آنها را پر رنگ کند، استقبال می کنند، وقتی عراق تبادلات اقتصادی را به سمت مصر، اردن و عربستان می برد، این تصور ایجاد شد که رابطه اش را با ایران متعادل‌تر کرده و از حالت یک طرفه خارج می شود.
    وی در پایان خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که در سیاست خارجی، عراق را حیات خلوت اروپا نکنیم، تجربه نشان داده هر زمان آمریکا از مناطقی که اشغال کرده خارج می شود انگلیسی ها و فرانسوی ها ورود می کنند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *