×
×
جدیدترین‌‌ها

اولویت دولت مهار کرونااست

  • کد نوشته: 17373
  • مرداد 30, 1400
  • رئیس‌جمهور در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی گفت: روابط سببی، نسبی، خانوادگی و فشار از ناحیه فرد و حزب و جریانی مطلقا در انتخاب وزرا نقش نداشته است.
    اولویت دولت مهار کرونااست

    به گزارش نخست نیوز ، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران صبح امروز(شنبه) در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم که در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار شد ضمن تسلیت ایام محرم و شهادت امام حسین(ع) در تشریح برنامه های دولت و دفاع از وزرای پیشنهادی اظهار داشت: باید صمیمانه از حضور مردم و هیئت‌های عزاداری و اینکه خالصانه و با رعایت مقررات بهداشتی عزاداری کردند، تشکر کنم.

    رئیسی تاکید کرد: باید از نمایندگان محترم و ابتکار خوب مجلس شورای اسلامی نسبت به بررسی وضعیت وزرای پیشنهادی که سخنان آنها در کمیسیون های اصلی و فرعی شنیده شد و وقت خوبی برای این عزیزان گذاشته شد، از رئیس محترم مجلس، برادر مجاهدم آقای دکتر قالیباف و هیئت رئیسه و اعضای کمیسیون‌ها تشکر کنم.

    وی عنوان کرد: باید از این حرکت ابتکاری در جهت شناخت وزرای پیشنهادی و برنامه آنها که بسیار حرکت خوبی بود تقدیر کرد.

    رئیس‌جمهور بیان کرد: خداوند منان را شکرگزار هستیم که دل‌های مردم صبور و فهیم ایران را هدایت کردند و توفیق عظیم خدمت و بار سنگین امانت را به بندگانی از دل مردم سپرد که در آستانه قرن پانزدهم هجری با تکیه بر اصیل ترین شعارهای خمینی کبیر و رهنمودهای رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، امانت دار اولین دولت گام دوم انقلاب اسلامی در ملک عالم آل محمد(ص) و زمینه ساز جهش به سوی ایران قوی باشد.

    تحول‌خواهی جز با تکیه بر شعارهای اصیل انقلاب محقق نخواهد شد

    رئیسی افزود: می‌دانیم که فرصت خدمت کوتاه و رنج ها و مشکلات مردم بسیار هستند و این بار امانت جز با هدایت الهی، عنایت اهل بیت و عزم و اراده فولادین برای تحول به سر منزل مقصود نخواهد رسید.

    وی ادامه داد: تحول خواهی جز با تکیه بر شعارهای اصیل انقلاب اسلامی و پیروی از رکن رکین ولایت فقیه به ساحل امن عدالت و پیشرفت منتهی نخواهد شد.

    رئیس‌جمهور تاکید کرد: اکنون هنگامه حرکت جهادی، حکیمانه، شجاعانه و مردمی است تا با بهره جویی از ظرفیت‌های عظیم فکری و نخبگانی و مشارکت جویی از آحاد ملت و همراهی و همدلی مجلس انقلابی و در چارچوب سند تحول دولت مردمی زمینه ساز تحقق ایران قوی باشیم.

    سند تحول دولت مردمی، چارچوب حاکم در برنامه‌های وزرای پیشنهادی است

    وی خاطرنشان کرد: سند تحول دولت مردمی به عنوان چارچوب حاکم در برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم برگرفته از محورهای بنیادین پنج‌گانه است؛ بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تعالی فرهنگ اسلامی و ایرانی، اقتصاد مقاومتی، تامین و بهبود معیشت جامعه به ویژه اقشار کم در آمد، توسعه روابط بین الملل بر اساس منافع ملی و الهام بخشی در جهان اسلام.

    رئیس جمهور تاکید کرد: در هر یک از برنامه ها، عدالت و پیشرفت کانون برنامه ریزی قرار گرفته است. برآیند آنها رونق تولیدی داخلی و تعالی ایران اسلامی خواهد بود. علاوه بر آن زنجیره کامل فرآیند تحولی شامل توصیف و تحلیل واقع بینانه از وضع موجود و تصویر سازی از آینده مطلوب و تاکید بر ارائه راهبردها و راهکارها معطوف به علل وقوع چالش ها و برنامه ریزی در چارچوب ظرفیت های ساختاری، انسانی و مالی دولت با رویکرد یاری و همراهی دیگر قوا و نهادهای حاکمیتی مدنظر قرار گرفته است.

    رئیسی تصریح کرد: همچنین کاهش نقش های تصدی گرایانه و افزایش نقش میدان ساز دولت برای به صحنه آمدن و بسیج ظرفیت گسترده و متنوع مردمی به ویژه جوانان و نخبگان که همواره پیشتاز و پیشگام تحول خواهی هستند از دیگر حوزه های مورد تاکید در برنامه است.

    وی افزود: تمامی برنامه ها به گونه ای تهیه و تنظیم شده است که تضمین کننده تحقق دو محور اصلی و مهم یعنی عدالت و پیشرفت در کشور باشد. عدالت محوری هم در توزیع منابع و هم در توزیع فرصت ها و توانمندسازی و کشف و تقویت استعدادها است. علاوه بر این، عدالت محوری در شایسته سالاری و شکستن باندهای بسته ثروت و قدرت می باشد. رویکرد عدالت محوری در تضمین حقوق همه مردم از زن و مرد، کودک و نوجوان، روستایی و شهری مطرح می شود.

    رئیسی ادامه داد: محور دوم در پرتو مشارکت و تلاش همه جانبه برای مردمی سازی اقتصاد و فرهنگ و صیانت از آزادی های اساسی و حقوق عامه می باشد. همچنین در فعال سازی با رویکرد خانواده گرا و حمایت همه جانبه از خانواده، برنامه شکل می گیرد.

    وی گفت: دولت چرخش‌های تحول آفرین برای تحول در دو محور عدالت و پیشرفت را در برنامه‌ها و محورهای زیر دنبال می کند؛ چرخش از دموکراسی کند کننده و فساد خیز به نفع ساز و کارهای جلب مشارکت عمومی، تغییر رویکرد از اقدامات صرفا مقابله ای با فساد به اقدامات پیشگیرانه از فساد، چرخش رویکرد تفکیکی در برنامه ریزی های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به رویکرد تلفیق سیاست های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و تغییر رویکرد از بخشی نگری و پایتخت محوری در اتخاذ تصمیمات و توزیع منابع و امکانات به فعالسازی ظرفیت ها در سراسر کشور براساس آمایش سرزمینی.

    رئیس‌جمهور اضافه کرد: گذار از تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای و موسمی در حلقه‌های بسته کارشناسی به خدمت فرآیندهای جلب مشارکت حداکثری به ویژه در حوزه نخبگانی و تغییر رویکرد مداخله ای به رویکرد هدایتی و حمایتی ونظارتی در بازارهای سرمایه، ممانعت از تغییر پی در پی مقررات جهت ایجاد ثبات و تقویت تولید و تجارت از برنامه‌های دولت است.

    رئیسی اظهار کرد: افزایش نقش دولت در تنظیم گری فضای کسب و کار، تغییر رویکرد اقتصاد سنتی متمرکز بر منابع و توجه بیش از پیش به اقتصاد دانش بنیان و مبتنی بر فعالیت‌های نرم و نوین، تغییر رویکرد از صادرات مبتنی بر مواد خام اولیه به تولید محصولات صنعتی با تکنولوژی بازار محور و تغییر رویکرد از اداره کشور بر اساس درآمدهای نفتی و روش‌های تورم‌زا در تامین منابع مالی دولت و افزایش بهره وری، خلق ثروت ملی و درآمدهای پایدار، تغییر رویکرد از بودجه ریزی سنتی و مبتنی بر چانه‌زنی به بودجه ریزی بر مبنای عملکرد عملیاتی هوشمند و توجه بیش از پیش به فرصت های اقتصادی روستا و تقویت اقتصاد مبتنی کشاورزی و افزایش ساز و کارهای هدایتی و حمایتی جهت تقویت بنیه اقتصادی گروه های محروم به صورت پایدار از جمله برنامه‌های دولت است.

    رئیسی گفت: ما یک برنامه آنی و فوری با محوریت مشکلات پیش روی دولت در کوتاه مدت تعریف کرده‌ایم.

    وی ادامه داد: یک برنامه میان مدت و بلند مدت نیز وجود دارد که به زودی در اختیار نمایندگان محترم و نخبگان کشور قرار خواهد گرفت و موضوعاتی که دغدغه عزیزان و همه نمایندگان، نخبگان و دلسوزان کشور است انشاالله در این برنامه تقدیم خواهد شد.

    اولویت دولت مهار کرونا است

    رئیس‌جمهور افزود: اولویت اول ما در دولت مهار کرونا و ارتقاء وضعیت بهداشتی در کشور است.

    رئیسی ادامه داد: تسریع در مورد واکسیناسیون عمومی، اجرای پروتکل های بهداشتی و ارتقاء سطح درمان، اولویت اولی است که دولت دنبال می‌کند.

    وی تاکید کرد: اولویت بعد مسئله اقتصاد، ثبات اقتصادی و بهبود شاخص‌های کلان و در یک کلمه تقویت معیشت مردم و رفع مشکلات معیشتی و تقویت فضای کسب و کار است.

    وضعیت فعلی اقتصاد نتیجه شرطی کردن اقتصاد است

    رئیس‌جمهور ادامه داد: وضعیت فعلی، نتیجه گره زدن اقتصاد به خواست دیگران و شرطی کردن اقتصاد بوده است و شما به خوبی از این وضعیت مطلع هستید.

    رئیسی گفت: ما امروز با مسائلی از جمله تورم بالای ۴۴ درصدی بر اساس ارقام مرکز آمار و یا بیش از ۵۵ درصد بر اساس آمار بانک مرکزی، کاهش شدید ارزش پول ملی، کسری قابل توجه بودجه، کاهش قدرت خرید خانوارها و سختی معیشت مردم، رشد بالای نقدینگی، حجم بالای بدهی دولت و مسائلی از این دست مواجه هستیم.

    وی ادامه داد: به حول و قوه الهی حل مسائل امکان پذیر است؛ اول نیاز به برنامه دارد و ثانیاً نیازمند نیروی کارآمدی است که در جای جای کشور بتواند تحول‌آفرین باشد.

    دولت با کمک مجلس می‌تواند بر همه‌ مشکلات فائق بیاید

    رئیس‌جمهور تصریح کرد: شرط سوم پیگیری و نظارت علی الدوام بر برنامه‌ها و تحقق آن‌ها در کشور است. اگر این سه شرط باشد حتما بر این مشکلات به لطف خداوند متعال فائق خواهیم آمد.

    رئیسی ادامه داد: دولت با کمک مجلس می‌تواند بر همه‌ مشکلات فائق بیاید.

    وی افزود: من ابتدا لازم می‌دانم که قبل از ورود به بحث وزرای پیشنهادی، به شاخص‌هایی که مورد توجه ما برای انتخاب همکاران بوده است اشاره کنم.

    روحیه انقلابی، فسادستیزی و مردمی بودن، شاخص تعیین وزرای پیشنهادی بوده است

    رئیس‌جمهور ادامه داد: مسئله توجه به تخصص و داشتن دانش در حوزه ماموریت از مسائل مورد توجه است.

    رئیسی افزود: داشتن تعهد کاری، روحیه انقلابی، روحیه فسادستیزی و مردمی بودن از شاخص‌های مورد تاکید بوده است.

    وی افزود: در کابینه تلاش شده است ترکیبی از جوانگرایی و تجربه در کنار یکدیگر قرار بگیرد تا بتواند مجموعه‌ای از تخصص، تعهد، داشتن دانش در حوزه ماموریت و تجربه کاری که کارها را به پیش ببرد و از آن (مجموعه) کارآمدی بسازد، مورد تاکید بوده است.

    نام تمام وزرای پیشنهادی در سامانه مردم یار تکرار شده است

    رئیس‌جمهور در خصوص فرآیند روش انتخاب وزرای پیشنهادی نیز گفت: من لازم است ابتدا روش انتخاب یا متد کار را خدمت شما توضیح بدهم.

    رئیسی افزود: ابتدا ما یک فراخوان در سایت[سامانه مردم یار] اعلام کردیم و بسیاری از مردم به ویژه نخبگان در آن شرکت کردند.

    وی تصریح کرد: افراد بسیاری از سوی گروه‌ها، دسته‌جات و دلسوزان معرفی شدند. افراد مختلف و چهره‌های بسیاری معرفی شدند و این مشارکت مردم در معرفی نیروهای کارآمد، برای دولت بسیار مفید و موثر بود.

    وزرای پیشنهادی در ۹ کارگروه تخصصی بررسی شدند

    رئیس‌جمهور در ادامه گفت: وزرای پیشنهادی غیر از دو وزیر محترمی که در واقع در این اواخر مشخص شد؛ نام سایر وزرا ده‌ها بار در این سایت تکرار شده است. بعد از پیشنهادات، اسامی به کارگروه‌های تخصصی (۹ کارگروه) ارسال شد تا بررسی کنند.

    رئیسی تصریح کرد: افرادی که برای این کار بتوانند ایفای نقش کنند را گروه‌های کارشناسی اعلام کردند و استعلام از مراجع ذیصلاح و دستگاه‌های نظارتی چه در درون دولت و چه بیرون دولت و استعلام از دستگاه قضایی انجام شده است که با حساسیت سوابق اجرایی افراد را دنبال کردند.

    رئیس‌جمهور گفت: برای هر وزارتخانه چند نفر مشخص شدند و در کارگروه‌های تخصصی که تعیین شده بود، هم برنامه عزیزان و هم مصاحبه با تک‌تک عزیزانی که در معرض وزارت بودند انجام شد.

    رئیسی ادامه داد: در هر کارگروه ۵ نفر مورد مصاحبه و ارزیابی قرار گرفتند. مصاحبه کنندگان خودشان با تعیین کردن شاخص‌هایی برای نمره دادن، از نظر یکدیگر مطلع نبودند و نتایج در جای دیگر جمع بندی می‌شد. هرکدام از مصاحبه کنندگان برای خودش نظر می‌داد و در جای دیگر جمع بندی و مورد توجه قرار می‌گرفت.

    وی تصریح کرد: نظرات آمد و بنده نیز توفیق داشتم خدمت عزیزان برسم و از نزدیکان یک سری از مباحث را که بررسی شده بود را بتوانم با ارزیابی‌های دقیق نهایی کنم.

    رئیس‌جمهور ادامه داد: ما تلاش کردیم سراغ نیروهایی که امروز خیلی‌ از آنها در ذهن شما هستند، برویم و همچنین سراغ خیلی از نیروهایی که شما می‌شناسید و از این شاخص هایی که اعلام کردم برخوردار هستند، رفتیم.

    رئیسی ادامه داد: اما طبیعتاً هر دعوتی ممکن است با مسائلی مواجه شود. برخی در مجلس بودند و ترجیح آنها ماندن در مجلس بود مانند آقای نیکزاد و آقای امیرآبادی. بعضی ها ترجیح‌شان کاری بود که الان فعلاً در آن حضور دارند.

    وی تصریح کرد: در بررسی پیشنهاداتی که انجام شد، مطلقا رابطه‌ای که بعضی‌ها از سایت‌ها نوشته‌اند، نبوده است. رابطه سببی، نسبی، خانوادگی، فشار از ناحیه یک حزب، جریان و یا فردی، مطلقا در انتخاب و پیشنهاد وزرا نقشی نداشته است.

    رئیس‌جمهور افزود: خودتان من را می شناسید، من کسی نیستم که بخواهند با فشار، یک فردی را به بنده تحمیل کنند؛ این در روحیه من نیست.

    رئیسی ادامه داد: پیشنهاداتی از طرف افراد مختلفی از دلسوزان مطرح شد که نامه نوشتند و معرفی کردند، اما به هیچ وجه این طور نبوده است که ما بخواهیم تحت تاثیر یک جریان خاصی قرار بگیریم.

    وی تصریح کرد: ترکیب به این صورت است که افراد شایسته را از بخش‌های مختلف پیگیری و آنان را معرفی کنیم. این ترکیب از یک حزب و تشکل سیاسی نبوده است که بخواهیم بگوییم در تشکل سیاسی خودمان هرکس پیدا شد آن را بگذاریم. صحبت از تشکل و حزب خاصی نیست.

    رئیس‌جمهور در معرفی وزرای پیشنهادی به ترتیب حروف الفبا گفت: در وزارت آموزش و پرورش چند نکته بسیار مهم وجود دارد. در دوره انتخابات نیز تاکید شد، مسئله فرهنگ در کشور مسئله بسیار مهمی است.

    رئیسی ادامه داد: توجه به توانمندسازی معلمان، هم توانمندی علمی و هم توانمندی معیشتی مورد تاکید ما قرار دارد. حتماً فرهنگیان عزیز بدانند که در بدنه دولت توجه به فرهنگیان به ویژه مسئله طرح رتبه بندی معلمان مورد تاکید است که با همکاری مجلس محترم آن را دنبال خواهیم کرد.

    وی ادامه داد: مسئله توجه به سند تحول آموزش و پرورش نیز مورد تاکید است. این سند باید با تمام ابعادش اجرایی شود.

    رئیس‌جمهور گفت: توجه به شورای عالی آموزش و پرورش بسیار مهم است. بررسی کنید که روسای جمهور در ادوار گذشته چند نفرشان در جلسات این شورا شرکت کردند. انشالله در مسائل مهم، شورای عالی آموزش و پرورش را تشکیل می‌دهیم و من خودم در آن حاضر خواهم شد. حداقل در مسائل مهم در آموزش و پرورش من خودم شرکت خواهم کرد؛ برای اینکه آموزش و پرورش مسئله ما است.

    رئیسی ادامه داد: در همه ادوار دولت‌ها از آموزش و پرورش بحث شده است اما باید مسئله، حل اساسی شود. مسئله معلمان و دغدغه شان مسئله مهمی است.

    وی ادامه داد: در زمینه آموزش و پرورش ما گزینه های مختلف را بررسی کردیم و به آقای «باغگلی» رسیدم البته آشنایی ما به گذشته برمی‌گردد. در آستان قدس رضوی که بودم از دانشگاه فردوسی که یک دانشگاه غنی است، خواستیم که برخی از اساتید را برای همکاری به ما معرفی کنند تا با آنها همکاری کنیم. به همین دلیل بود که چند استاد به ما معرفی شد و ما آنها را جذب کردیم. در بخش تربیت بدنی و مسائل روانشناسی چهره‌های خوبی جذب شدند. آقای باغگلی در زمینه آموزش و پرورش با نگاه تحولی مشغول کار شد؛ یک جوان تحول‌گرا که همان موقع یک عده مقابلش ایستادند و نامه و شب‌نامه پخش کردند.

    رئیس‌جمهور گفت : ما یک گروه تخصصی فرستادیم ببینیم که کارهای ایشان چه اشکالی دارد که هیچ مشکلی پیدا نشد و ایشان کار خود را ادامه داد بعد از این که ما از آنجا آمدیم، در زمان تولیت جدید نیز دوباره شروع کردند به شب‌نامه پخش کردن، تولیت جدید نیز یک گروه را برای بررسی موضوع از تهران آوردند و کار ایشان را بررسی کردند اما مسأله‌ای پیدا نشد و ایشان تا امروز کار خود را ادامه داده است.

    رئیسی ادامه داد: در آموزش و پرورش هم مساله تخصص را در نظر گرفتیم. ایشان دکترای تعلیم و تربیت دارند و برخلاف آنچه در برخی سایت‌ها پخش کردند معلمی از سطح مدرسه، مهد کودک و همچنین در حوزه دبستان و دبیرستان تا دانشگاه همه مراحل را طی کرده‌اند.

    رئیسی گفت: برخی می‌گویند وزیر پیشنهادی باید تجربه داشته باشد. ما نام اداره کردن چندین مجموعه آموزشی با هفت هزار دانش آموز و هزار معلم و همکاری با بخش‌های مختلف آموزش و پرورش را، تجربه می‌گذاریم، آقای باغگلی این خصوصیت را دارند یعنی هم دانش و هم تجربه دارند. همه گزینه‌ها از کارگروه‌های ما عبور کردند. نسبت به تک‌تک این‌ها بررسی صورت گرفته و به آنها نمره داده شده است.

    ‌وی با اشاره به وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در راستای جوانگرایی آقای زارع پور انتخاب شدند، در این انتخاب نیز علم، دانش و تخصص و تجربه مورد نظر ما بوده است. ایشان تجربه دهه ۸۰ را دارند و هم مدتی که در دستگاه قضایی کار کردند، تجربه موفقی داشتند.

    رئیس‌جمهور تصریح کرد: برنامه ما در وزارت ارتباطات هوشمندسازی، شفاف‌سازی، فعال کردن اقتصاد فضای مجازی است و با شناختی که از آقای دکتر زارع پور داریم، ایشان می‌توانند با تخصص و تجربه‌ای که دارند این موارد را به نتیجه برسانند.

    رئیسی با اشاره به وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات گفت: آقای خطیب هم دانش اطلاعاتی و امنیتی دارند و هم تجربه چندین ساله در وزارت دارند. یعنی این دو جهت علم و دانش و تجربه کار هردو در آقای خطیب وجود دارد. ما بدنه بسیار انقلابی و حزب اللهی در وزارت اطلاعات داریم.

    وی ادامه داد: آقای خطیب با توجه به روحیه تحولی که دارند می‌توانند با انتخاب همکاران و مدیران انقلابی در این مجموعه، بدنه انقلابی وزارت را کاملاً در جهت تحول حرکت دهند و تحول ایجاد کنند و بتوانند در جهت پیشگیری و مبارزه با فساد و جلوگیری از نفوذ، صیانت از دولت و صیانت از همه بخش‌های نظام و صیانت از مردم در مقابل هجوم‌ها برنامه‌ریزی داشته باشند.

    رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود به وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی اشاره کرد و گفت: آقای خاندوزی برای این وزارت خانه پیشنهاد شدند. در این وزارتخانه موضوع دانش و تخصص و داشتن اطلاعات اقتصادی، آشنایی با وزارت اقتصاد مورد تاکید بوده است. بهترین نوع از معرفت و شناخت نسبت به یک دستگاه، بودن در یک مجموعه است اما منحصر به این نیست. شناخت یک مجموعه برای فردی که می‌خواهد احراز یک مسوولیت کند، مهم است.

    رئیسی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در بیانه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: ایشان می‌فرمایند بی‌گمان یک مجموعه جوان و مومن و انقلابی خواهد توانست به مقاصد برسد. ما آقای خاندوزی را با توجه به شناختی که داریم انتخاب کردیم. ما یک جوان انقلابی می‌خواهیم که نظام مالیاتی را متحول کند و نظام درآمدی دولت را اصلاح کرده و در کسب و کار مردم اصلاح و بهره‌وری را ارتقا دهد و مدیریت شرکت‌های دولتی را سامان دهد و ایجاد شفافیت کند.

    وی گفت: ما این مصمم بودن را در چهره ایشان می‌بینیم تا با همکاری تیم اقتصادی دولت بتواند این کار را انجام دهد.

    رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما معاون اول را برای اینکه بگو مگو نباشد، مسئول تیم اقتصادی دولت گذاشتیم.

    رئیس‌جمهور با اشاره به وزیر پیشنهادی برای وزارت امور خارجه گفت: آقای امیرعبداللهیان برای این وزارتخانه پیشنهاد شدند. ایشان هم علم و دانش و تخصص مورد نظر را دارند و هم دارای تجربه هستند و مراحل مختلف در وزارت خارجه را طی کرده‌اند.

    وی ادامه داد: آقای امیرعبداللهیان فردی خوشنام هستند. ما در وزارت خارجه مسئله سیاست خارجه متوازن و توسعه روابط همسایگی را اولویت اول می‌دانیم و توجه به اقتصاد در تعاملات خارجی به ویژه در ارتباط با همسایگان را مد نظر قرار داده‌ایم و همکاری اقتصادی با همسایگان در دستور وزارت خارجه خواهد بود که ایشان را به عنوان کسی که بتواند در این بخش موفق باشد پیشنهاد کرده‌ایم.

    رئیسی گفت: برای وزارت بهداشت آقای دکتر عین‌اللهی معرفی شدند، البته برای این وزارتخانه افراد مختلفی مدنظر بود و با آنها مصاحبه و صحبت شد برخی از آنها که نماینده مجلس بودند و اولویتشان مجلس بود، مثلاً آقای قاضی‌زاده هاشمی اولویتشان مجلس بود.

    وی ادامه داد: آقای عین اللهی استاد تمام دانشگاه هستند و نامشان برای تمام چهره‌های حوزه بهداشت و درمان آشناست. ایشان یک چهره انقلابی هستند که همواره، همراه انقلاب بوده اند. ایشان فردی در میدان هستند البته در این خصوص آقای ایمانی نیز مدنظر بودند که از چهره‌های شاخص بهداشت و درمان در شیراز هستند البته مسائلی در این خصوص وجود داشت و ایشان مشغولیت‌هایی داشتند که نشد در خدمتشان باشیم.

    رئیس‌جمهور گفت: آقای عین اللهی چهره شاخص هستند و در مساله کرونا که مسئله اول کشور ماست می‌توانند با موفقیت موضوع را دنبال کنند؛ همچنین نگاه به مردم و ضعفا دارند.

    رییسی در خصوص وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آقای عبدالملکی جوان، پاکدست، فساد ستیز و دارای تجربه موفقی در جایی که بوده‌اند، هستند. ایشان دکترای اقتصاد دارد و از فرهیختگان دانشگاه و اساتید دانشگاه در اقتصاد است. علاوه بر این ایشان معاونت بخش اشتغال کمیته امداد را برعهده داشتند. علاوه بر اینها، ایشان عضو هیات امنا از طرف مقام معظم رهبری هستند.

    وی ادامه داد: وزارت تعاون بخش مهمی به عنوان رفاه اجتماعی دارد. ایشان قبل از این سوابقی در آنجا دارند. در صندوق‌های مختلفی که در آنجا عضویت داشتند و موفقیتی هم در معاونت اشتغال داشتند. من از بازرسانی که رفتند و حوزه ایشان را بررسی کرده‌اند سوال کردم، آنها گفتند از حوزه‌های موفق معاونت کمیته امداد امام، معاونت اشتغال است. در این مدت ایشان با مبلغی که در اختیارشان بوده، سعی کرده‌اند به نحو کامل نسبت به ایجاد اشتغال اقدام کنند.

    رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: آقای عبدالملکی دارای دانش اقتصادی هستند و هم در ارتباط با داشتن تجربه موفقی در اشتغال که مساله ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، می‌توانند موفق باشند.

    رئیسی گفت: ما به مردم قول داده‌ایم وزارتخانه‌ای که مساله اشتغال را بر عهده دارد، باید توانا باشد تا بتواند اشتغال را اجرایی کند. ایشان با نیروی جوانی و نخبگی و پاکدستی حتماً می‌تواند در این وزارتخانه تحول ایجاد کند.

    رئیسی در دفاع از وزیر پیشنهادی نیرو خاطرنشان کرد: متاسفانه در حوزه آب و برق خیلی دچار عقب ماندگی هستیم و این را خوب می‌دانید و این عقب ماندگی ها باید جبران شود. اگر به برنامه ششم توسعه عمل می شد در زمینه تولید، امروز شاهد قطع برق نبودیم و این جزء دستورکار است. آقای محرابیان هم وزارتخانه را می شناسند و هم تجربه کار وزارت دارد. نیروگاه ها و سدسازی هایی که در دستور کار ایشان بوده تعداد بسیار بالایی هستند. امروز بحث ما ایجاد نیروگاه ها، تولید برق و مدیریت آب است. کمبود نزولات آسمانی با مدیریت دقیق و با تدبیر و کمک مردم و نمایندگان می‌تواند به وضعیت خوبی رهنمون شود.

    وی در دفاع از وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان بیان کرد: جلسه ای با نام آوران ورزش داشتم و آنها گفتند چهل سال است در رأس ورزش چهره های سیاسی انتخاب می شوند، نمی شود از درون خود ما فردی انتخاب شود؟ سه، چهار نفر در کارگروه مورد نظر مورد بحث و بررسی قرار گرفتند و آقای سجادی که ۱۶ مدال آورده و هم سلسله مراتب علمی خود را در دانشگاه هایی گذرانده و دارای مدرک عالی تربیت بدنی است، پیشنهاد شدند.

    رئیس‌جمهور ادامه داد: ایشان هم در مجموعه ورزش بوده و هم دارای دانش تربیت بدنی است و می‌توانند زمینه خوبی ایجاد کنند که چهره‌های دانشگاهی با تحصیلات مرتبط که جامعه ورزشی آنها را قبول دارند، کار خود را در این مجموعه با اجرا و مفاهمه دنبال کند. به بحث ورزش و جوانان توجه بایسته ای صورت نگرفته است.

    رئیسی تصریح کرد: شرطی که آقا در زمان تنفیذ با من مطرح کردند، ننوشته و نگفته، با همه وزرای خود خواهیم داشت. تا زمانی که روحیه انقلابی و فساد ستیزی و روحیه کارآمدی و مردم داری بین عزیزان باشد ما در خدمت شما خواهیم بود. این را رهبری به عنوان عالی ترین مقام نظام به بنده طلبه در جلسه تنفیذ بیان کردند و من هم به همکاران عرض می کنم. وجود این شرایط همواره در عزیزان به عنوان تداوم اعتماد ما یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. در اینجا نگاه نمایندگان ملت اهمیت دارد.

    وی تاکید کرد: وزیر شدن دو شرط دارد؛ پیشنهاد رئیس‌جمهور و رأی اعتماد مجلس. اگر این دو شرط تحقق پیدا کند آقایان در جایگاه وزارت قرار می‌گیرند. اعتماد شما بسیار مهم است و کار شما در کمیسیون ها مورد تقدیر بنده است و حتما بدانید رای و نظر شما به عنوان بهترین مشاورین مورد قبول و احترام بنده خواهد بود.

    رئیس‌جمهور گفت: نظر شما بعد از شنیدن صحبت ها و دیدن برنامه ها، نسبت به هر کدام از عزیزان صائب است و آن را قانونی می دانیم. شما از روی دغدغه مندی مسایل را دنبال می‌کنید.

    رئیسی عنوان کرد: پیشرفت در این میدان نیازمند حمایت مجلس محترم است. بررسی اینکه دولت و مجلس در رفع مشکلات معیشتی، بیکاری و ایجاد اشتغال و تولید موفق بوده است یا نه را با هم می‌بینند. درست است در جایگاه خدمتگزار شما در دولت هستم اما همه ما با هم دیده می شویم و انتظار مردم و حوزه های انتخابیه شما این است.

    وی افزود: کمیسیون های تخصصی، شما را بهترین مشاورین خود که می توانند به دولت مشورت دهند می‌بینند. به دکتر قالیباف گفتم از وقتی مجلس کار خود را شروع کرده نگاه های تخصصی خود را با دولت در میان بگذارند و با نگاه های دغدغه مند دوستانمان در مجلس بتوانیم کار را پیش ببریم.

    رئیس‌جمهور اظهار داشت: به آنهایی که معتقد هستند کار پیش نمی‌رود و نمی‌شود نشان دادیم که در عمل از اصحاب «ما می‌توانیم» هستیم و یقین داریم با عنایت خدا و کمک ائمه موفق خواهیم شد مشکلات پیش روی مردم و دولت را با همراهی ملی و عمل به رهنمودهای مقام معظم رهبری رفع کنیم تا گشایشی در زندگی مردم ایجاد شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *