×
×
جدیدترین‌‌ها

رئیس شورای تامین دام کشور:
ذخایر دامی در شرایط مناسبی است، قیمت گوشت کاهشی می‌شود؟

  • کد نوشته: 109720
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۳
  • وی اظهار کرد: قیمت دام زنده در محدوده ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار تومان و گوساله با احتساب نژاد و کیفیت در محدوده قیمتی۱۷۰ تا ۱۹۵ هزار تومان است.
    ذخایر دامی در شرایط مناسبی است، قیمت گوشت کاهشی می‌شود؟

    به گزارش نخست نیوز، سال۱۴۰۰-۱۳۹۹ بود که به دلیل خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی بسیاری از نقاط جهان از جمله ایران درگیر خشکسالی شدند و بر اساس داده‌های سازمان هواشناس کشور، در این سال بیشتر مناطق کشور در وضعیت خشکسالی متوسط تا بسیار شدید قرار داشتند. خشکسالی شدید و بسیار شدید در بیشتر مناطق غرب، جنوب غرب، شمال شرق و استان‌های کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، گیلان و سمنان بود. این خشکسالی بسیار شدید در مناطق غرب و جنوب غرب که سرچشمه رودهای بزرگ جنوب غرب همچون دز، کارون و کرخه بسیار خود را نشان می‌داد و خشکسالی متوسط تا بسیار شدید در نوار شمالی و شمال شرق کشور، تاثیرات مخرب خود را بر عملکرد بخش‌های کشاورزی و دامداری نشان می‌داد.

    اگر همان بازه زمانی که خشکسالی قوت گرفت تا به امروز مقایسه کنیم شاهد این خواهیم بود که قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی در سال ۱۳۹۹حدود ۱۳۰ هزار تومان بوده است این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۱۸۰ هزار تومان در بازار رسید. اما در حال حاضر قیمت‌ گوشت گوسفندی تولید داخل بیش از ۵۰۰ هزارتومان و گوساله بالای ۴۵۰ هزار تومان است و بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، گوشت قرمز و گوشت ماکیان به‌صورت ماهانه درگیر تورم ۱.۷ درصدی و سالانه دچار تورم ۵۳.۲ درصدی است.

    در این میان نیز به دلیل خشک بودن اقلیم ایران و دسترسی محدود به مراتع و همچنین تامین نهاده‌های مورد نیاز تولید از طریق واردات هزینه تولید افزایشی است و به گفته رئیس شورای تامین دام کشور در چنین شرایطی نمی‌توان چندان انتظار کاهش قیمت داشت. هر چند که فعلا بازار دام در یک ثبات نسبی قرار دارد. در ادامه این مطلب به شرایط دام و قیمت و میزان تولید داخل و واردات پرداخته خواهد شد.

     

    منبع ایسنا

    <div id="mediaad-g3v2q"></div> <div id="mediaad-jrNj"></div>

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *