×
×
جدیدترین‌‌ها

کشور ایران و ترکمنستان ،
توسعه همکاری‌های علمی، بین المللی دو کشور

  • کد نوشته: 105320
  • مرداد 28, 1403
  •  رویداد توسعه همکاری‌های علمی، بین‌المللی و آشنایی با حوزه فناوری و تکنولوژی 2 کشور ایران و ترکمنستان با محوریت دانشگاه اوغوزخان ترکمنستان و پارک علم و فناوری خراسان رضوی برگزار شد.
    توسعه همکاری‌های علمی، بین المللی دو کشور

    به گزارش نخست نیوز علی اسماعیلی، رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی اظهارکرد : هدف اصلی جلسه تعیین نحوه همکاری و تقویت اکوسیستم نوآوری و رشد آن است. اگر منابع، انرژی و شبکه‌های موجود با هم ترکیب شوند، فرصت خارق العاده ای برای پیشرفت تکنولوژی هردو کشور ایجاد می گردد.

    وی گفت : دو کشور می‌توانند پروژه های تحقیقاتی و استارت آپ‌های مشترک در جهت تحقق اهداف خود داشته باشند وجود شبکه قوی در نظام نوآوری موجب افزایش سرعت فناوری می‌گردد. شبکه نوآوری ایران و ترکمنستان می‌توانند در کنار هم فناوری‌های خاص و خارق العاده‌ای را توسعه بدهند. به واسطه نزدیکی اقلیمی دو کشور به هم و وجود نیازهای یکسان امکان همکاری در حوزه‌های مختلف بسیار است. اسماعیلی خاطر نشان کرد : هدف از همکاری ایران ایجاد مراکز نوآوری و توسعه فناوری، برگزاری ورکشاپ‌های مشترک و دعوت سرمایه گذاران مشترک دو کشور به این حوزه است. در ادامه ساناز حسینیان نژاد، سرپرست اداره توسعه بازار پارک علم و فناوری خراسان همچنین گفت: در حال حاضر پارک علم و فناوری 475 شرکت فناور فعال در حوزه فناوری اطلاعات، صنایع غذایی، کشاورزی و تجهیزات پزشکی دارد که نزدیک به 6 هزار نفر مشغول به فعالیت در این شرکت‌ها هستند.

    تمامی این شرکت‌ها زیر مجموعه مراکز رشد می‌باشند که نزدیک به ده مرکز رشد به تفکیک حوزه‌های تخصصی در ICT، انرژی، فرهنگی، کشاورزی و 5 مرکز رشد جامع در سایر شهرستان‌های استان خراسان وجود دارد حامد شجاع سنکچولی، نماینده پارک علم و فناوری خراسان در حوزه بین‌الملل نیز در این نشست افزود: پارک علم و فناوری خدمات متعددی به شرکت‌های زیر مجموعه خود ارائه می‌دهد که مهم ترین آن اختصاص فضای استقرار و تسهیلاتی در قالب وام به شرکت‌ها می‌باشد.

    از دیگر خدمات پارک برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه‌های مختلف بازاریابی، حسابداری، مدیریت منابع انسانی و… است. همچنین در بحث فروش محصولات شرکت‌ها، پارک به عنوان واسطه و تسهیل گر در بازار داخلی و خارجی عمل می‌کند. سایر زیر ساخت شرکت از جمله اینترنت، برق، تلفن و… توسط پارک تامین می‌گردد.

    وی در ادامه فعالیت های بین المللی پارک علم و فناوری اظهار کرد: اولین فعالیت بین‌المللی جدی احداث مرکز تبادلات علم و فناوری در کشور قزاقستان بوده است. همچنین با کشورهای ژاپن و تاجیکستان نیز تعامل داشته اند. بازدیدهای متنوعی نیز از پارک علم و فناوری توسط هییت های خارجی انجام شده است.

    شجاع گفت: شرکت های مطرح پارک از جمله سامان دارو در حوزه تولید داروهای‌های تک، آهار تامین کننده بردهای حوزه نفت و گاز، به پویان در زمینه هوشمند سازی انرژی، کاوش صنعت تولید کننده پمپ‌ها و کمپرسورهای سانتریفیوژ با فناوری پیشرفته، راژمان تولید کننده اپلیکیشن نشان، طاها قالب در حوزه تولید هیترهای صنعتی، احیا درمان در حوزه ساخت تجهیزات پزشکی، نگین سامان در حوزه هوشمند سازی انرژی هتل‌ها و ساختمان‌ها را معرفی نمود.

    آخال آکگایف، مدیر مرکز نوآوری و علمی دانشگاه اوغوزخان ترکمنستان، ضمن تاکید بر اهمیت تعاملات علمی و فناوری بین دو کشور گفت: این همکاری‌ها می‌تواند به توسعه فناوری‌های نوین و افزایش توانمندی‌های علمی هر دو کشور کمک کند. وی افزود: ما درخواست انعقاد تفاهم‌نامه‌ای مشترک بین دانشگاه اوغوزخان ترکمنستان و پارک علم و فناوری خراسان را با هدف تقویت همکاری‌های علمی، پژوهشی و فناوری و همچنین تبادل دانش و تجربیات بین دو کشور داریم.

    مدیر مرکز نوآوری و علمی دانشگاه آغوزخان همچنین گفت: توانمندی پارک علم و فناوری خراسان رضوی در صنایع پتروشیمی، الکترونیک و دیگر حوزه ها ما را علاقمند کرده تا در کشور ترکمنستان نیز، به لحاظ مشترکات زیاد بین دو کشور، به ویژه در دانشگاه اغوزخان زمینه همکاری مشترک در حوزه نوآوری و فناوری را فراهم کنیم. شایان ذکر است در این رویداد سه روزه علاوه بر معرفی پارک علم و فناوری خراسان کارگاه آموزشی دانش‌بنیان با هدف بیان مفاهیم دانش‌بنیان و قوانین حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و همچنین مذاکرات b2b با شرکت‌ها، بازدید از کارخانه نوآوری مشهد و دانشگاه فروسی مشهد پرداخته خواهد شد

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *