×
×
جدیدترین‌‌ها

مزایای دورکاری چیست؟

  • کد نوشته: 101822
  • تیر 15, 1403
  • دورکاری برای کارفرمایان مزایای زیادی دارد که مهم‌ترین آن صرفه جویی در هزینه‌ها و امکانات است.
    مزایای دورکاری چیست؟

    به گزارش نخست نیوز، سید معین امامی میبدی_مزیت‌های دورکاری برای کارفرمایان

    در واقع این کاهش به این معنی نیست که کارمندان دستمزد کمتری می‌گیرند بلکه این امر مخارج کار و محیط آن‌را کمتر می‌کند. با این روش مواردی از قبیل هزینه‌های سیستم‌ها، برق، آب، تجهیزات، اجاره مکان، جابه جایی‌ها و … تا حد زیادی کاهش می‌یابد و مواردی مانند جای پارک، فضای کاری، مبلمان و … نیز به حداقل خود می‌رسد. با این حساب ،شرکت‌ها می‌توانند هزینه‌های خودرا به خوبی مدیریت کرده و درصد بیشتری از کارمندان تاثیرگزار خودرا حفظ کنند. هم چنین تحقیقات نشان داده است که اگر شخصی از چارچوب و کنترل سازمان خارج شود، برای بهبود خود تلاش می‌کند تا بتواند در کمترین زمان ممکن، بیشترین بازدهی‌را داشته باشد. علاوه بر این‌ها، با اجرای این روش میزان تعارضات و تنش‌های‌احتمالی درسازمان‌ها تا حدزیادی کاهش پیدا می‌کند.

    مزیت‌های دورکاری برای کارمندان

    از طرف دیگر، کارکردن از راه دور فرصتی مناسب برای کارمندان است. این روش هزینه‌های گوناگون یک کارمند مثل هزینه رفت وآمد به محیط کار یا البسه را کاهش‌می‌دهد. اگر شما دورکاری می‌کنید، در واقع زمان روزانه رفت وآمد به محل کارخودرا ذخیره می‌کنید و زمان بیشتری در اختیار خواهید داشت تا از آن به بهترین شکل استفاده کنید. استقلال شغلی بیشتر برای کارکنان، کاهش فشارهای روانی محیط کار، فرصت بیشتر برای حضور درجمع خانواده، افزایش زمان آزاد کارمندان و درنتیجه انعطاف‌پذیرتر شدن برنامه‌های روزانه از دیگر ویژگی‌های مثبت این روش است.

    کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوا

    کاهش رفت و آمدهای روزانه درون شهری به ویژه در شهرهای بزرگ برای رفت و برگشت از محل کار، زمینه مناسبی را برای کاهش استفاده از بنزین، وسایل نقلیه شخصی و تک سرنشین فراهم می‌کند، همان چیزی که آرزوی بزرگ شهرداری های شهرهای بزرگ محسوب می‌شود.

    ایجاد فرصت‌های شغلی برابر

    زنان خانه دار، دانشجویان، معلولین و اقشار مختلف دیگری نیز، با سختی‌های بسیار برای رفتن به محل کار روبرو هستند. دورکاری موقعیتی را فراهم می‌آورد تا از این پتانسیل‌های فراموش شده بتوان به بهترین شکل بهره برد و زمینه توانمندسازی این افراد را نیز، فراهم کرد.

    امکان استخدام نیروهای متخصص بدون محدودیت جغرافیایی

    سازمان ها و شرکت‌های موفق، همواره به دنبال داشتن نیروهایی متخصص هستند. نیروهایی که بعد مسافت باعث می‌شود، نتوان به خوبی از تخصص و مهارت آن‌ها برای سازمان استفاده کرد. اما دورکاری شرایطی را فراهم آورده است که به عنوان مثال، سکونت شما در شهری مانند مشهد مانع از کارکردنتان برای استارتاپ های موفق در اصفهان یا کشورهای دیگر نشود.

    افزایش رضایت کارکنان

    بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، ۵۱ درصد از کارمندان برای داشتن زندگی متعادل تر، دورکاری را به حضور فیزیکی در محل کار ترجیح داده اند. در واقع آن‌ها مزایا و معایب دورکاری را ارزیابی کرده و به این نتیجه رسیده اند که دورکاری منجر به ایجاد انعطاف میان زندگی شخصی و کاری آن ها شده است.

    سایر مزایای دورکاری یا فریلنسینگ

    یرطرف شدن مشکلات حضور و غیاب افراد در شرکت

    تمرکز بر نتیجه نهایی کار به‌جای توجه بر ساعات حضور

    امکان حضور تمامی افراد جامعه شامل: معلولین، خانم‌های خانه‌دار و یا سایر افرادی که شرایط خروج از منزل را ندارند.

    ضمنا دورکاری متناسب با نوع مشاغل می باشد و برای برخی از مشاغلی که با ارباب رجوع حضوری مواجه هستند پیشنهاد نمی شود مثلا برای کسب و کار ها و شرکت های خدماتی معمولا امکان پذیر نمی باشد اما منظور از این مقاله آشنایی با دورکاری و مزیت های آن متناسب با مشاغل و شرکت هایی که امکان انجام کارها به حضور الزامی ندارد .

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *