×
×
جدیدترین‌‌ها

فرماندار ایالت کالیفرنیا،
آیا ممکن است فرد دیگری جایگزین بایدن شود؟

  • کد نوشته: 101446
  • تیر 9, 1403
  • برخی حدس می‌زنند که گوین نیوسام، فرماندار ایالت کالیفرنیا، یا گرچن ویتمر، فرماندار میشیگان، می‌توانند جایگزین جو بایدن شوند. اما هیچ‌یک از این دو نفر هنوز تمایلی برای گرفتن جای آقای بایدن از خود نشان نداده‌اند.
    آیا ممکن است فرد دیگری جایگزین بایدن شود؟

    به گزارش نخست نیوز، اولین مناظره ریاست‌جمهوری به پایان رسیده و پس‌لرزه‌های آن برای رئیس‌جمهور فعلی، جو بایدن، خوب نبوده است.هدف اصلی آقای بایدن در مناظره روز پنج‌شنبه کاهش نگرانی‌ها در مورد سنش بود. اما در عوض این مناظره نگرانی‌ها در این زمینه را بیشتر کرد.

    گزارش شده که برخی سیاستمداران و فعالان دموکرات به مفسران سی‌ان‌ان پیام فرستاده‌اند و ابراز امیدواری کرده‌اند که آقای بایدن ۸۱ ساله، کنار بکشد.

    برخی حتی احتمال داده‌اند که به کاخ سفید بروند و به شکل علنی نگرانی‌های خود را درباره نامزدی جو بایدن در این انتخابات بیان کنند.

    آیا بایدن اکنون می‌تواند کنار بکشد؟ اگر او کنار بکشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ و چه کسی می‌تواند جای او را به عنوان نامزد حزب دموکرات بگیرد؟

    آیا جو بایدن می‌تواند کنار بکشد؟

    نامزد حزب دموکرات به طور رسمی در ماه اوت در «کنوانسیون ملی دموکرات‌ها» برگزیده خواهد شد. این گردهمایی از روز ۱۹ تا ۲۲ اوت در شیکاگو برگزار می‌شود.

    در آنجا، یک نامزد باید حمایت اکثریت «فرستادگان» یا مسئولان حزبی را که از سراسر کشور آمده‌اند تا به شکل رسمی نامزد را انتخاب کنند، به دست بیاورد.

    این فرستادگان بر اساس نتایج انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در هر ایالت، به نامزدی که بر اساس قوانین آن ایالت به آرای فرستادگان دست یافته، اختصاص داده می‌شوند.

    امسال بایدن تقریباً ۹۹ درصد از نزدیک به چهار هزار رای فرستادگان را به دست آورده است.

    طبق قوانین «کنوانسیون ملی دموکرات‌ها»، این نمایندگان به جو بایدن «متعهد» هستند و موظفند از نامزدی او حمایت کنند.

    اما اگر بایدن کنار بکشد، نامزدی حزب دموکرات در این انتخابات عملا به امکانی برای همه تبدیل خواهد شد. در حزب دموکرات هیچ سازوکار رسمی برای او یا کسی دیگر در حزب برای انتخاب جانشینش به عنوان نامزد انتخابات وجود ندارد.

    چنین وضعیتی بدین معنی است که اگر آقای بایدن از نامزدی حزب دموکرات کنار بکشد، دموکرات‌ها با یک کنوانسیون رقابتی مواجه خواهند شد.

    در این حالت به احتمال زیاد، آقای بایدن تا حدی بر نمایندگان متعهد به خود تأثیر خواهد گذاشت، اما در نهایت آن‌ها آزاد خواهند بود به هر کس که می‌خواهند رای بدهند.

    چنین وضعیتی می‌تواند به یک رقابت بسیار شدید در بین دموکرات‌هایی دامن بزند که می‌خواهند بخت خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری بسنجند.

    لازم به ذکر است که بایدن تاکنون هیچ نشانه‌ای از خود نشان نداده که تمایلی به کناره‌گیری دارد.

    آیا ممکن است که او مجبور شود کناره‌گیری کند؟

    احتمال چنین سناریویی حتی از احتمال کناره‌گیری داوطلبانه بایدن هم کمتر است.

    در دوران سیاسی معاصر، تاکنون در هیچ یک از دو حزب ملی بزرگ آمریکا، کسی سعی نکرده که به شکل تهاجمی و خصمانه نامزدی حزب را به دست بیاورد و هیچ نشانه‌ای نیز دیده نمی‌شود که کسی در حال حاضر به شکل جدی در حال برنامه‌ریزی برای چنین کاری باشد.

    با این حال، مقررات «کنوانسیون ملی دموکرات‌ها» برخی روزنه‌های کوچکی دارد که در تئوری می‌تواند امکان کنار گذاشتن آقای بایدن را فراهم کند.

    این قوانین به نمایندگان اجازه می‌دهد تا «با وجدان آسوده، خواسته‌های کسانی که آن‌ها را انتخاب کرده‌اند، منعکس کنند». به این معنا که اگر رأی‌دهندگان دموکرات در سراسر کشور به طور گسترده‌ای با نامزدی جو بایدن مخالف باشند، نمایندگان می‌توانند به یک نفر دیگر توجه کنند.

    آیا کامالا هریس می‌تواند جای بایدن را بگیرد؟

    اگر جو بایدن پیش از پایان دوران ریاست‌جمهوری از قدرت کناره بگیرد، کامالا هریس به شکل خودکار جانشین او خواهد شد.

    اما چنین قوانینی در صورتی که بایدن به عنوان نامزد انتخابات نوامبر کنار بکشد، اعمال نمی‌شوند و هیچ سازوکاری وجود ندارد که به معاون رئیس‌جمهور، برتری خاصی در کنوانسیون رقابتی بدهد.

    در عوض، خانم هریس باید مانند هر نامزد دیگری اکثریت آرای نمایندگان حاضر در کنوانسیون را به دست آورد.

    از آنجایی که او در حال حاضر همچنان نامزد معاون رئیس‌جمهور در انتخابات پیش‌روست و نامش بر روی برگه رای است، در چنین رقابتی قطعا مورد توجه قرار خواهد گرفت. اما محبوبیت نسبتا پایین او در بین مردم آمریکا ممکن است این مزیت را کمرنگ کند.

    طبق نظرسنجی وب‌سایت «پانصد و سی و هشت»، هم‌اکنون میزان نارضایتی از او از بایدن و دونالد ترامپ بیشتر است.

    چه شخص دیگری می‌تواند جای بایدن را بگیرد؟

    چندین دموکرات تلاش کردند تا در این دوره انتخاباتی بایدن را به چالش بکشند؛ از جمله دین فیلیپس، نماینده مینه‌سوتا و ماریان ویلیامسون، نویسنده.

    اما بخت هر دو نفر از همان ابتدا بسیار کم بود و بعید است که یکی از این دو نفر به بالای فهرست نامزدهای احتمالی برسند.

    برخی حدس می‌زنند که گوین نیوسام، فرماندار ایالت کالیفرنیا، یا گرچن ویتمر، فرماندار میشیگان، می‌توانند جایگزین جو بایدن شوند.

    اما هیچ‌یک از این دو نفر هنوز تمایلی برای گرفتن جای بایدن از خود نشان نداده‌اند.

    نیوسام روز پنج‌شنبه در میزگرد بررسی مناظره در سی‌ان‌ان در شهر آتلانتا گفت: «من هرگز به رئیس‌جمهور بایدن پشت نخواهم کرد. من زمان زیادی را با او گذرانده‌ام و می‌دانم که او در سه و نیم سال گذشته چه دستاوردهایی داشته است. می‌دانم که او قادر به انجام چه کارهایی است و می‌دانم که او چه دیدگاهی دارد. من هیچ نگرانی ندارم.»

    منبع فرارو

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *