×
×
جدیدترین‌‌ها

انتخابات از نگاه امام خمینی(ره)

  • کد نوشته: 9855
  • خرداد 13, 1400
  • نخست نیوز -امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی همواره انتخابات را امری بسیار مهم در تعیین سرنوشت یک کشور می دانستند و بر حضور همگانی در این رویداد مهم تاکید و فراهم کردن شرایط انتخابات آزاد را به عنوان مهمترین وظیفه دولت ها قلمداد می کردند. انتخابات به عنوان یکی از عرصه های تجلی مشارکت سیاسی […]

    انتخابات از نگاه امام خمینی(ره)

    نخست نیوز -امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی همواره انتخابات را امری بسیار مهم در تعیین سرنوشت یک کشور می دانستند و بر حضور همگانی در این رویداد مهم تاکید و فراهم کردن شرایط انتخابات آزاد را به عنوان مهمترین وظیفه دولت ها قلمداد می کردند.

    انتخابات به عنوان یکی از عرصه های تجلی مشارکت سیاسی از ابتدای انقلاب تاکنون توانسته است تا رابطه متقابل میان ملت و نظام را به نمایش بگذارد. با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 هجری خورشیدی و با پایان حکومتی استبدادی که در آن انتخابات ها به صورتی فرمایشی برگزار می شد و رژیم با دخالت و اعمال نفوذ خود، افرادی همسو با سیاست های خود را به مجلس می فرستاد، امام خمینی(ره) مبنای حکومت ایران را بر پایه اراده مردم استوار ساختند و بر حضور تمام قشرهای جامعه در انتخابات آزاد تاکید کردند.

    امام خمینی(ره) انتخابات را یکی از مهم ترین رویکردهای سیاسی برای حفظ اسلام و حکومت اسلامی می دانستند و همواره بر اهمیت آن در تمامی دوره ها تاکید داشتند، ایشان همواره روز برگزاری انتخابات را بسیار سرنوشت ساز عنوان می کردند.

    «فراهم کردن شرایط انتخابات آزاد، حضور همگانی در انتخابات، شیوه های انتخاب فرد اصلح، اهمیت انتخابات و نقش مردم، میدان ندادن به دشمنان اسلام در انتخابات، پرهیز از اختلاف در انتخابات و لزوم هوشیاری رای دهندگان»مهم ترین محورهای سخنان بنیانگذار انقلاب درباره انتخابات است.

    – برنامه ما این است که رجوع کنیم به آرای عمومی، به آرای مردم.‏ ‏‏قوای انتظامی را کنار بگذاریم؛ خود مردم را، محول کنیم تنظیم انتخابات را به دست خود جوان های مردم. در هر شهری جوان ها خودشان؛ که قوای انتظامی، شهربانی، شهرداری همه کنار بروند. آن کسی که دخالت می خواهد بکند برای حفظ صندوق آرا و امثال ذلک، خود ملت باشد… مردم یکی را تعیین کنند برای اینکه رییس جمهور باشد… قهرا مردم وقتی آزاد هستند یک نفر صالح را انتخاب می کنند و آرای عمومی نمی شود خطا بکند. (بیانات امام خمینی(ره) در دیدار ایرانیان مقیم خارج؛ 10 دی57)

    – یکی از مهمترین وظایف اولیه جمعی که پس از سقوط شاه مسوولیت امور را به دست می گیرند، فراهم کردن شرایط انتخابات آزاد است که به هیچ وجه اعمال قدرت و نفوذ از هیچ طبقه و گروهی در انتخابات نباشد.‏‏ (گفت و گو با روزنامه «اکونومیست»؛ 18 دی 57)

    – همان طور که قبلا تذکر دادم مردم در دادن رای به اشخاص واجد شرایط آزاد هستند و هیچ کس را حق الزام کسی نیست و من امیدوارم که ملت شریف ایران در این امر مهم الهی که منحرفان از هر چیزی بیشتر با آن مخالفت کرده و می کنند و این نیز از اهمیت آن است، یکدل و یک جهت در روز انتخابات به سوی صندوق ها هجوم برند و آرای خود را به صندوق ها بریزند. (پیام به ملت ایران؛ 16 آذر 1361)

    – مردم در سراسر کشور در انتخاب فرد مورد نظر خود آزادند و احدی حق تحمیل خود یا کاندیداهای گروه یا گروه ها را ندارد.‏ (پیام به ملت ایران؛ 22 بهمن 62)

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *