×
×
جدیدترین‌‌ها

تنش در خاورمیانه و قواعد بازی چینی!

  • کد نوشته: 95140
  • فروردین 3, 1403
  • «در مورد جنگ غزه شاهد بودیم که چین به نحوی عملگرایانه و فرصت طلبانه، حمایت از مردم فلسطین و تقابل صریح با اسرائیل را در دستورکار قرار داد.
    تنش در خاورمیانه و قواعد بازی چینی!

    نخست نیوز، منطقه خاورمیانه سال هاست که بستر تنش و درگیری‌های مختلفی است. منطقه‌ای که در قالب آن دولت‌های مختلف چه به صورت مستقیم و چه به صورت نیابتی، رقابت و تنش‌های مختلفی را تجربه کرده اند. با این حال، به طور خاص پس از عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر سال ۲۰۲۳ میلادی، شاهد وقوع زلزله‌ای بزرگ در قالب معادلات سیاسی و راهبردی منطقه خاورمیانه و به طور خاص غرب آسیا بوده ایم.

    رویدادی که همچنان نیز تبعات و پیامد‌های آن در قالب جنگ غزه و درگیری‌های صریح و آشکار محور مقاومت با رژیم اشغالگر قدس و دولت آمریکا و دیگر متحدان غربی آن ها، به صراحت قابل مشاهده است. با این همه، یکی از نکات جالب توجه و البته قابل تامل در بحبوحه اوج گیری تنش‌ها در منطقه غرب آسیا، جنس خاص کنشگری هایِ دولت چین بوده است.

    در حقیقت، دولت چین که همزمان با حضور شی جین پینگ رئیس جمهور این کشور در قدرت، تا حدی از اولویت‌های اقتصادی خود فاصله گرفته و رویکرد‌های سیاسی و ایدئولوژیکش را با قدرت بیشتری دنبال می‌کند، همزمان با اوج گیری تنش‌ها در غرب آسیا، تحولات این حوزه را به مثابه یک بستر مناسب برای خود جهت توسعه دامنه نفوذش و البته تضعیف رقبا ارزیابی کرده است.

    منبع فرارو

    برچسب ها رژیم اشغالگر

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *