×
×
جدیدترین‌‌ها

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو:
واردات خودرو به وابستگی ارزی گره خورده است

  • کد نوشته: 91330
  • بهمن 10, 1402
  • دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: احتمالا سرنوشت واردات خودروهای برقی کارکرده نیز مشابه عرضه خودروهای کارکرده خارجی به بازار باشد، واردات خودرو را به وابستگی ارزی گره زدند.
    واردات خودرو به وابستگی ارزی گره خورده است

    به گزارش نخست نیوز، به تازگی مجلس شورای اسلامی قانونی در خصوص واردات خودروهای برقی کارکرده تصویب کرده است که احتمالا سرنوشت مشابه واردات سایر محصولات کارکرده داشته باشد. سکانداری عباس علی آبادی در وزارت صمت منجربه حرکت عجولانه به سمت خودروهای برقی شده است، خودروهایی که نه تنها کمکی به کاهش تقاضا کاذب در بازار نخواهند داشت، بلکه هنوز در بازار کشور محصول «لوکس» شناخته می شوند.

    ظاهرا وزارت صمت دولت سیزدهم تمایل چندانی به تعادل و تنظیم بازار خودرو به کمک محصولات وارداتی ندارد، لذا باید منتظر بود و دید که مجلس شورای اسلامی پس از اتمام مهلت طرح سوال و دعوت وزیر صمت، کارنامه عملکرد عباس علی آبادی را چگونه ارزیابی خواهد کرد.

    از همین رو برای بررسی واردات خودرو با مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به گفت و گو پرداختیم؛

    به تازگی خانه ملت قانون واردات خودروهای کارکرده برقی را تصویب کرده است، به نظر شما وزارت صمت با فرمان فعلی واردات می تواند این محصولات را در بازار کشور عرضه کند؟

    ابتدا باید گفت فرمان واردات خودرو بریده شده است، احتمالا سرنوشت واردات خودروهای برقی کارکرده نیز مشابه عرضه خودروهای کارکرده خارجی به بازار باشد. واردات خودرو را به وابستگی ارزی گره زدند و تا زمانی که این موضوع حل نشود، برنامه واردات خودرو با قوت و جدیت در راستای کاهش قیمت ها اجرایی نمی شود. حال با این چالش مهم شعار واردات خودروهای برقی و غیر برقی کارکرده به کشور را دارند.

     آمار متناقضی در خصوص واردات خودرو به کشور وجود دارد، تا کنون چند هزار دستگاه خودرو وارد و تا پایان سال تیراژ آن چقدر خواهد بود؟

    ترخیص قطعی خودروهای وارداتی جهت عرضه به بازار کشور به بیشتر ۵ هزار دستگاه رسیده است. باتوجه به عدم تسهیل فرآیند واردات و چالش های ارزی از سوی وزارت صمت، احتمالا تا پایان سال ۲ هزار دستگاه دیگر به تیراژ مذکور اضافه شود.

    به چالش های ارزی و ارادت خودرو اشاره داشتید، اما شاهد وعده دولت و مجلس شورای اسلامی در خصوص تخصیص ارز به صنعت خودرو هستیم، بر این اساس آیا مشکل مذکور حل خواهد شد؟

    بعید می دانم علاقه ای به حل چالش ارزی برای واردات خودرو داشته باشند، حل این مشکلات نیازمند تدبیر بلند و تغییر اساسی در انگاره و نگاه به بازار خودرو با هدف جلب رضایت مردم است. متاسفانه عده ای که از فضای فعلی حاکم بر بازار خودرو سود می برند، دولت را از گرانی ارز به دلیل واردات خودرو می ترسانند. مردم باید برای تامین بسیاری از کالاهای مورد نیازشان مانند خودرو از ارز خودشان استفاده کنند. در صورتی که دولت سیزدهم تصمیم به اتخاذ و اجرای چنین سیاستی بگیرد، به سرعت شاهد اثر مثبت آن در بازار خواهد بود. متاسفانه افزایش نرخ ارز در شرایطی ایجاد می شود که کالا یا خودرو در بازار موجود نیست، اگر خودرو در بازار موجود و افزایش نرخ ارز ایجاد شود، مشتریان ناراضی نخواهند بود. با این تفاسیر باید دید که آیا مسئولی به چنین سیاستی اندیشیده است؟

     نظر شما به عنوان دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه فروش خودرو چیست؟

    فروش سامانه ای خودروهای وارداتی نیز یک بازی جدید است، عرضه این محصولات در سامانه مفهومی ندارد. این نوع مکانیزم فروش فقط منجربه سود دلالان می شود، آیا وزارت صمت ارزیابی از رضایت مصرف کنندگان واقعی خودرو در خصوص این سامانه دارد؟

     آیا واردات برند تویوتا توسط چند شرکت به کشور سیاست درستی در بازار است؟

    واردات برند تویوتا توسط چند شرکت نشان از آزادی برای واردات خودرو دارد و این سیاست وزارت صمت را باید اقدام مثبت تلقی کرد، هر چند که باید این سیاست برای همه مردم لحاظ شود. مشکل اصلی وزارت صمت در اینجاست که به شرکت ها لقب واردات خودرو می دهد، اما به آن ها اجازه واردات محصول جهت عرضه به بازار نمی دهد. اگر فعالیت شرکت های وارد کننده را بررسی کنید متوجه خواهید شد که در تامین ارز، ثبت سفارش و اخذ مجوزها چالش جدی دارند، از متولیان باید سوال کرد که آیا این رویه منجربه بهبود بازار خواهد شد؟ خودرو به دلیل حفظ سرمایه از سوی مشتریان تبدیل به کالای سرمایه ای شده است، اگر واردات یا تولید خودرو به فراوانی انجام شود، مشتریان اقدام به خرید کالا و ایجاد تقاضا کاذب نخواهند داشت.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *