×
×
جدیدترین‌‌ها

ورزش درآب» به معنا شنا کردن نیست

  • کد نوشته: 89158
  • دی 15, 1402
  • یکی ازشیوه های ورزش درمانی که امروزه بسیار متداول گشته و مورد توجه عموم افراد جامعه وحتی متخصصین پزشکی قرار گرفته ورزش در اب است۰
    ورزش درآب» به معنا شنا کردن نیست

    نخست نیوز، مجید خروشی-به همین مناسبت پای صحبت بانوی با تجربه شنای استان و مربی با اخلاق و با تجربه خراسان رضوی نشستیم و گفتمانی کوتاه با اهداف و برنامه های این شیوه پیشگیری و درمانی را به تبادل گذاشتیم.

    مهناز اخوان کارشناس ورزش وکارشناس تغذیه ورزشی،مربی امادگی جسمانی وایروبیک،مربی پیلاتس،مربی بدنسازی وتمرینات مقاومتی داور امادگی جسمانی مربی ورزش دراب،دبیرسابق کمیته تندرستی وحرکات اصلاحی هیات،مسیول کمیته استعداد یابی استان،نایب رییس بانوان هیات ورزش بیماران خاص وپیوند اعضاء،مسیول سابق کمیته ورزش در اب استان خراسان رضوی ناظر سابق ستاد نظارت برسلامت اماکن ورزش هیات پزشکی ورزشی استان،وعضو مجمع ورزشی بانوان مشهدود رحال حاضر در استان قدس رضوی در مجموعه ابی وسالن بدنسازی بانوان در کارنامه دارد. وی در خصوص اهمیت و معنای واقعی «آب درمانی» می گوید: ورزش دراب تلفیقی از تمرین در اب وابدرمانی است که در محیط های ابی(استخر)انجام میگیرد.

    قرار گرفتن در اب باعث میشود که فرد به فعالیت واداشته شود وورزش کندزیرا برای هر حرکت ویاتمرین در اب باید بر مقاومت اب غلبه کرد که این امر موجب فعال شدن عضلات ودستگاهای قلبی وتنفسی میشود وی افزود: ورزش درآب به معنا شنا کردن نیست بلکه انجام حرکات ورزشی وتمرینات جسمانی خاصی است که با توجه به هدف فرد توسط مربی این رشته طراحی واجرا میشود.

    اخوان در پاسخ به این سوال که چه کسانی ویاگروهای میشود توصییه کرد که ورزش دراب انجام دهند گفت: سوال خیلی ها است که مرتب از من میکنند معتقدم عموم مردم افرادی که به هر دلیل دچار نارسایی های عملکردی یا حرکتی هستند.

    یا افرادی که مدتی دور از ورزش وفعالیت جسمانی بودنند میتواند شروع خوبی با ورزش دراب باشد وی همچنین به دیگر گروههایی که می توانند از این روش برای پیشگیری و درمان استفاده کنند اشاره و اظهار داشت: ورزشکاران دردوره اماده سازی،دوره توانبخشی ورزشی پس از آسیب گروه دیگر بیماران هستند،افراد که بیماری های مفصلی(آرتروزویااستءوآرتریت)،خشکی مفاصل که باعث محدودیت حرکتی در مفاصل میشودو کسانی که ضعف عضلانی شدید دارند،گروهای خاص جامعه مانند سالمندان،زنان باردار بویژه در ماههای اول بارداری(با اجاز ه پزشک ) وافراد دارای اضافه وزن مفرط با رویکر مناسب می توانند از این ورزش بهره ببند . تمرینات آب ‌درمانی چگونه انجام می‌شوند؟ اخوان در ادامه با اشاره به تمرینات در آب به مزایا و خطرات آبدرمانی برای بانوان اشاره و گفت: تمرینات آب ‌درمانی و ورزش کردن در آب در آب گرم انجام می‌شود. آب برای افرادی مفید است که به راحتی نمی‌توانند به حالت اولیه قبل از آسیب برگردند یا بیرون از آب ورزش کنند.

    در اینجا به برخی از ورزش‌هایی اشاره می‌شود که می‌توانید آن‌ها را در آب انجام دهید. دقت کنید قبل از انجام هر تمرین ورزشی باید با متخصص حرکات اصلاحی مشورت کنید.

    مزایا وخطرات آب درمانی برای بانوان چیست؟ افراد مبتلا به سیاتیک، التهاب لگن یا روماتیسم در انگشتان پا یا مچ پا، باید از حمام‌های آب سرد خودداری کنند و تمرینات درمانی را در آب گرم انجام دهند.ممکن است افراد مسن و کودکان خردسال از گرمای زیاد دچار مشکل و احساس خستگی شوند؛ از این‌ رو باید از روش‌های درمانی طولانی مدت در آب گرم مانند سونا دوری کنند.پس اگر موارد کاربردی هیدروتراپی(اب درمانی) را بخواهیم فهرست وار بیان کنیم می توان بهبود دامنه حرکتی مفاصل،درمان مشکلات وناتوانی های تحمل وزن در خشکی،درمان اختلالات راه رفتن،کاهش تورم،پیشگیری از بروز اتروفی های عضلانی، تقویت عضلات،کاهش درد ،اسپاسم،وگرفتگی عضلانی،ایجاد ریلاکسیشن وارام سازی بدن،ایجاد نشاط و شادابی در محیط زندگی و کار،بهبود تعادل وحس عمقی مفاصل می توان اشاره کرد همچنین در مواردی از جمله باید از ورزش در آب اجتناب کرد-تب بالا،صرع کنترل نشده،اختلالات حسی،دیابت،فشار خون پایین وضعیتی،عفونتهای مجاری ادراری،بیماریهای عفونتی وپوستی، آسم شدید،-دوره قاعدگی بانوان،ترس شدید از اب،بیماران قلبی وعروقی،معلولین فلج مغزی وعقب ماندگان ذهنی،وجود حساسیت به مواد شیمایی استخر،افراد که مبتلا به بیماری های گوش داخلی واختلالات تعادلی میباشند در پایان به همه عزیزان توصیه میکنم که پیش از استفاده ازهیدرو تراپی حتما با پزشک وفیزیوتراپیست خود مشاوره بگیرند.

    برچسب ها شنا ورزش درآب

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *