×
×
جدیدترین‌‌ها

وای بر ما اگر امام زمان(عج) یک بار هم به «حوزه» قدم نگذاشته باشند

  • کد نوشته: 78718
  • شهریور 28, 1402
  • رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه تهران گفت: وای بر ما که طوری رفتار کرده باشیم که امام عصر(عج) حتی یک بار به حوزه ما قدم نگذاشته باشند. آن بزرگوار، با کرامت است و امکان ندارد به افراد تحت تکفل خود سرکشی نکند.

    وای بر ما اگر امام زمان(عج) یک بار هم به «حوزه» قدم نگذاشته باشند

    به گزارش نخست نیوز ،آیت‌الله علی‌اکبر رشاد؛ رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه تهران، ۲۶ شهریورماه در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علیمه امام رضا(ع) در تهران، گفت: ماه ربیع ایام امامت مولا و صاحب اصلی حوزه‌های علمیه، امام زمان(عج) است. کاش ما درک می‌کردیم که در حوزه حضورداشتن قرارگرفتن در حوزه و قلمرو عنایت خاصه امام زمان و در اردوگاه آمادگی تلاش برای ظهور است؛ کاش درک می‌کردیم که وقتی وارد مدرسه و حوزه علمیه می‌شویم وارد فضایی متفاوت شده‌ایم زیرا حوزه با دانشگاه و دبیرستان و حسینیه و مسجد و اماکن دینی دیگر تفاوت دارد و اینجا به صورت ویژه متعلق به آن حضرت است.

    رشاد با بیان اینکه همه هستی در قلمرو ولایت آن بزرگوار قرار دارد، اضافه کرد: مدرسه و حوزه علمیه مانند خانه خصوصی آن حضرت است و مدارس علمیه را با اطمینان می‌توانیم خانه آن امام بدانیم کما اینکه ایران کشور امام زمان(عج) است و اگر ما با این حس و روحیه باشیم امکان ندارد لحظه‌ای بدون وضو در حوزه باشیم زیرا اینجا را محضر ولی خدا خواهیم دانست و خواهیم دانست که وقتی صبح از خواب در حجره بیدار شدیم خود را در محضر آن حضرت می‌بینیم و باید بدانیم وجب به وجب این مدرسه و حجره شاید قدمگاه آن بزرگوار است.

    رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه تهران افزود: وای بر ما که طوری رفتار کرده باشیم که آن بزرگوار حتی یک بار به این حوزه و مکان قدم نگذاشته باشد؛ آن بزرگوار، با کرامت است و امکان ندارد به افراد تحت تکفل خود سرکشی نکرده باشد و نکند. در محیط مقدسی مانند حوزه، ریا و غیبت و سوءظن و سایر رذایل و مقبحات معنا ندارد.

    غیبت و سوء ظن در حوزه‌های علمیه جایی ندارد
    وی افزود: این حوزه منتسب به امام رضا(ع) هم هست و بزرگانی در اینجا نفس کشیده و نماز شب خوانده و درس خوانده و درس داده‌اند و کسانی چون مرحوم آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی در اینجا درس داده‌اند و محل رفت و آمدشان بوده است. اینجا ملک شخصی فردی بود که آن را در اختیار کسانی چون حضرات آیات مجتبی تهرانی، امامی کاشانی و مهدوی کنی و … که علیه شاه مبارزه داشتند قرار داد و حاج آقا مجتبی را وصی خود قرار داد تا در مسیر معارف اسلامی مورد استفاده قرار گیرد.

    رشاد اظهار کرد: حاج آقا مجتبی هم اینجا را به صورت محضری به نام بنده کردند که بفروشید و پول آن را صرف حوزه کنید و ما پیشنهاد دادیم که مرکز علوم و معارف اسلامی شود و بعد به مدرسه علمیه تبدیل شد؛ ایشان به بنده گفت که من خواب دیدم از این محل نهر زلال و پرآبی جاری است و فرمودند من خیلی به آینده اینجا امیدوارم. ایشان سالک و مقید و متخلق و مجتهد اخلاق بود و رؤیای صادقه داشت.

    رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: بنده در یک سخنرانی گفتم که ما مجتهد اخلاقی در حوزه کمابیش داریم ولی مجتهد اخلاق خیلی خیلی کم داریم و آقا مجتبی از مجتهدان اخلاق بودند. آخرین فیلسوف تهران یعنی مرحوم آقای مصطفوی در اینجا طلبه بوده است و بعد استاد هم شده است و به مقام اجتهاد هم رسید و بزرگترین حکیم متاخر تهران بود.

    ایجاد رشته سلامت معنوی
    استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مکانی که ما در آن هستیم از چند بخش تشکیل شده است، ادامه داد: یکی مدرسه امام رضا(ع) که در حال تبدیل شدن به مدرسه عالی امام رضا(ع) و دیگری پژوهشکده است و ما قدرشناس همه مدیرانی هستیم که در طول ۴۰ سال در اینجا فعالیت داشته‌اند و مدیران و استادان بسیار خوبی در اینجا داشته‌ایم و داریم. هم اکنون هفت درس خارج و پایه‌های اول تا دهم حوزه در حال تدریس است. در مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع) فقه‌های جدید مانند فقه سیاست و حکومت و … در حال تدریس است و امسال رشته سلامت معنوی هم به رشته‌ها افزوده شده است.

    وی با تاکید بر اینکه مدرسه علمیه نباید در یک سطحی متوقف شده و رو به رشد باشد، ادامه داد: الان کسانی را در مدرسه داریم که اینجا درس‌خوانده‌اند و منشا خدمات علمی و اجرایی هستند از جمله یکی از استادان مشغول تصحیح و تحقیق آثار حلیین هستند و عمدتا آثار کلامی را بررسی می‌کنند و برگزیده جشنواره علامه حلی در سطح کشور هم شدند یا کسانی داریم که مجتهد در فقه‌السیاسیه هستند و ده جلد اثر آنها توسط دبیرخانه شورای نگهبان چاپ شده است.

    رشاد تصریح کرد: پژوهشکده این مدرسه در واقع به دنبال پیوند میان فقه و علوم انسانی است و بنده معتقدم بدون اینکه فقه و علوم انسانی را با هم پیوند بزنیم فقه ما کارآمد نخواهد بود و نمی‌تواند جامعه را مدیریت کند؛ ۵ گروه در این پژوهشکده تاسیس شده است و ۵ سال است حلقه فقه نظام‌ساز را در دست داریم و بیش از هزار صفحه هم تولید علمی داشته‌ایم.

    وی افزود: فقه‌السیاسه حدود ۵ سال است که مورد بحث قرار دارد همچنین فقه زیست‌فناوری در دست تدریس است و شاید ۲۰ سال طول بکشد زیرا خیلی از موضوعات امروز دنیاست که می‌تواند از منظر فقه مورد بحث قرار بگیرد ولی فقهای ما وارد آن نشده‌اند. فلسفه و الهیات و حقوق زیست‌فناوری از جمله مبانی است که دراین رشته مورد بحث است و بنده بیش از ۲۰ جلد در این باره نوشته‌ام و به ۷۰ جلد خواهد رسید. همچنین امسال پانزدهمین سالی است که اصول را تدریس می‌کنیم که در قالب ده جلد عربی منتشر شده است.

    رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه تهران بیان کرد: یکی از کارهای پژوهشکده سامان‌دادن به این مباحث است. تلاش ما بر این است که طلبه هم محقق و پژوهشگر و فاصل تربیت شود و هم بتواند به عنوان استاد تدریس کند.

    احیای حکمت در تهران
    رشاد با اشاره به اینکه این مجموعه به مجتمع آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تبدیل خواهد شد و می‌تواند شعبه هم تاسیس کند، تصریح کرد: الان مدیر حوزه با این موضوع موافقت کرده است و به تدریج این مسئله انجام خواهد شد. هدف ما این است که حکمت در تهران احیاد شود؛ حضرت آقا فرمودند که حوزه تهران، حوزه ریشه‌داری است و اگر بگوییم قدیمی ترین حوزه شیعه است اغراق نکرده‌ایم. فرمودند حوزه تهران روزی کانون حکمت بوده است و باید این موضوع احیا شود و از سال قبل کارهای جدی شروع شده است.

    رشاد با بیان اینکه انجمن فلسفه حوزه در این راستا تاسیس شده است و در قم و تهران فعال خواهد شد، گفت: از سال قبل یکسری دروس حکمت و فلسفه هم شروع شده است و از محضر استادان فاضلی مانند صدوقی سها بهره می‌بریم و با برخی از استادان دیگر هم مذاکره شده است.

    رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: تلاش ما بر این است که تهران همانطور که روزی شهر هزار حکیم بود مجددا احیا شود و بنده از شما می‌خواهم تلاش کنید مانند آقاشیخ احمد خوانساری که ملقب به فقیه مقدس بود بشوید؛ کمتر فقیهی مانند ایشان احتیاطات فقهی داشتند تا جایی که امام خمینی(ره) که یل فقه بودند وقتی خواستند حکم حلیت شطرنج را بدهند به ایشان استناد کردند و از جایگاه علمی ایشان استفاده کردند.

    وی افزود: تهران امروز نیازمند کسانی مانند آقاعلی مدرس مؤسس و آقاشیخ احمد خوانساری است. پایتخت حکیم جلوه و شعرانی و الهی قمشه‌ای‌های جدیدی لازم دارد. مرحوم آقا مجتبی به بنده فرمودند من داشتم به سمت مسجد می‌رفتم که با مرحوم الهی قمشه‌ای برخورد کردم که به من نزدیک شد و سلام کرد و فرمود بابای شما همینجا با من خداحافظی کرد و من هم از تو خداحافظی می‌کنم (چون در روایت داریم که مؤمنین وقتی می‌خواهند به رحمت خدا بروند از دیگر مؤمنین خداحافظی می‌کنند)؛ من جدی نگرفتم ولی مدتی نکشید که در روزنامه خواندم آیت‌الله الهی قمشه‌ای به رحمت خدا رفته‌اند.

    طلاب عمرشان را تلف نکنند
    وی افزود: ما باید چنین افرادی را تربیت کنیم و اگر بنده لایق نبودم شما باید مراقب باشید این لیاقت را در خود ایجاد کنید. امروز حجت بر شما تمام شده است و نباید وقت خود را تلف کنید و سستی بورزید و یا خدای ناکرده برخی مقبحات مانند غیبت و تهمت و … در اینجا وجود داشته باشد. اگر عمرتان را تلف کنید و مشغول حاشیه و مسائل بی‌ارزش باشید در پیشگاه خداوند شرمنده خواهید شد و بنده هم شکوه و گلایه خواهم کرد.

    رشاد بیان کرد: بنده پای کار طلاب و حوزه هستم و در این مسیر جان خود را گذاشته‌ام؛ سراغ وزارت و وکالت و کارهای دیگر نرفتم با اینکه گاهی توصیه‌هایی به بنده شد ولی من وقتم را صرف این کار کرده‌ام و حجت را بر شما تمام می‌کنم و از شما توقع دارم و توصیه می‌کنم فرصت جوانی را از دست ندهید و بدانید این فرصت گرانقدر بازنخواهد گشت. شما استعداد و ظرفیت و انرژی زیادی دارید و حیف است آن را به بطالت بگذرانید

    منبع:ایکنا

    برچسب ها تهران حوزه علمیه

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *