×
×
جدیدترین‌‌ها

مکتب امام حسین(ع) و جهاد تبیین

  • کد نوشته: 71810
  • تیر 29, 1402
  • به گزارش نخست نیوز ،مکتب امام حسین(ع) مکتب شجاعت و شهامت، مکتب بینش و معرفت و مکتبی است که عمل به آموزه‌های آن، ضامن سعادت و عاقبت بخیری هر انسانی است. در سیره امام حسین (علیه‌السلام) می‌توان مشاهده کرد که چگونه در برهه‌های مختلف و در هرزمانی برای تبیین حقایق و دفاع از ارزش‌ها عمل می‌کردند […]

    مکتب امام حسین(ع) و جهاد تبیین

    به گزارش نخست نیوز ،مکتب امام حسین(ع) مکتب شجاعت و شهامت، مکتب بینش و معرفت و مکتبی است که عمل به آموزه‌های آن، ضامن سعادت و عاقبت بخیری هر انسانی است.
    در سیره امام حسین (علیه‌السلام) می‌توان مشاهده کرد که چگونه در برهه‌های مختلف و در هرزمانی برای تبیین حقایق و دفاع از ارزش‌ها عمل می‌کردند و در زمان حرکت برای قیام تاریخی عاشورا به‌صورت روشن ،بیان فرمودند که هدف از این قیام اصلاح امت جد خود و اقامه امربه‌معروف و نهی از منکر است.
    ازاین‌رو می‌توان قیام امام حسین(علیه‌السلام) را در زوایای مختلف آن ،جهاد تبیینی نامید هم در عرصه مقابله با دشمن که حقایق و ارزش‌ها را وارونه جلوه داده بود و بدعت‌هایی در دین اسلام وارد می‌کرد و هم در مقام معرفی و تبیین جلوه‌های حق ارزش‌های دین مبین اسلام . لذا مشاهده می‌شود که اگر فقط بخواهیم سبک و سیره آن امام معصوم را از لحظه حرکت از مدینه تا لحظه شهادت موردبررسی قرار دهیم هرلحظه‌ آن، با هر شیوه و روش ممکن در حال جهاد در راستای تبیین و روشنگری بوده‌اند و این سیره و رفتار در عمل صحابه مکرم امام حسین(علیه‌السلام) نیز دیده می‌شود.
    نکته قابل‌توجه در زمان کنونی که زمان غیبت امام عصر(عج) بوده و وظیفه زمینه‌سازی ظهور برای ما مشخص‌شده جهاد تبیین بیشتر موردتوجه باید قرار گیرد چراکه در آخرالزمان، دشمن با حضور همه‌جانبه سعی در وارونه جلوه دادن حقایق و ارزش‌ها دارد تا جایی که در روایات داریم که گویا در عصر ظهور، دین جدیدی توسط امام عصر (عج) ارایه می‌شود که این براثر وارونه کردن ارزش‌ها و جلوه دادن باطل به‌جای حق رخ می‌دهد که مراد از دین جدید همان دین اصیل اسلام ناب محمدی (صلی‌الله علیه و آله) است.
    پس برای ایجاد تمدن نوین اسلامی، جهاد تبیین در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، خانوادگی و… باید موردتوجه قرار گیرد و هرکس در حد توان خود باید در این عرصه‌ها نقش‌آفرینی کند و با بازخوانی مجدد این ارزش‌ها و سیره اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و ثبت و ارایه آن به نسل کنونی جلوی این حرکت دشمن ایستاد و در حفظ ارزش‌های اسلامی کوشش کرد.
    همچنین باید توجه داشت که منظور و مراد از جهاد تبیین لزوما حضور در برخی عرصه‌های دانشگاهی و یا مجامع علمی نیست بلکه هر صحنه و عرصه‌ای در فضای حقیقی یا مجازی، در جمع خانواده، دوستان و … می‌تواند عرصه جهاد تبیین باشد مهم این است که باید خود را به سلاح لازم جهت حضور در این صحنه از جهاد که همان علم، آگاهی، معرفت، بینش و عقلانیت است مسلح کرد و با استعانت از خداوند تبارک‌وتعالی و تاسی بر سیره سراسر نور و معرفت اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و نیز بیانات راهگشای رهبر حکیم و فرزانه باقوت و استقامت در این عرصه از جهاد واردشده و راه و یاد شهدا به‌ویژه شهید مقاومت سردار سلیمانی عزیز و هم‌رزمانشان را زنده نگاه‌داریم.

    دکتر علی پاکباز خسرو شاهی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *