×
×
جدیدترین‌‌ها

راهپیمایی هزاران نفری مردم چک علیه رهبران حامی غرب کشورشان

  • کد نوشته: 52142
  • آبان 8, 1401
  • ده‌ها هزار تن از معترضان بار دیگر در میدان اصلی پراگ تجمع کرده تا تورم افسارگریخته در بحبوحه حمایت دولت چک از تحریم‌های ضد روسیه و تخصیص بسته‌های کمکی به اوکراین را محکوم کنند.
    راهپیمایی هزاران نفری مردم چک علیه رهبران حامی غرب کشورشان

    به گزارش نخست نیوز ، به نقل از پایگاه خبری راشاتودی، این معترضان که از یک تعطیلی رسمی در روز جمعه برای تجمع استفاده کرده بودند، خواستار برکناری دولت حامی غرب کشورشان شدند. این تظاهرات جدید به دنبال دو تظاهرات مشابه ماه گذشته از جمله یکی که طبق گزارشات حدودا ۷۰ هزار تن در آن شرکت داشتند، برگزار شد.

    شرکت‌کنندگان در اعتراضات روز جمعه در میدان واتسلاو خواستار استعفای پتر فیالا، نخست وزیر جمهوری چک و پایان دادن به مشارکت پراگ در تحریم‌ها علیه مسکو به خاطر بحران اوکراین شدند؛ بحرانی که به افزایش قیمت انرژی، سوخت و مواد غذایی دامن زده است. معترضان در حالی که پرچم ملی جمهوری چک را در دست داشتند، شعار “استعفا، استعفا” سردادند.

    یکی از سخنگویان این راهپیمایی گفت: روسیه دشمن ما نیست، دولت جنگ‌افروزان دشمن ماست.

    گروهی موسوم به “اول جمهوری چک” که این اعتراضات را سازماندهی کرده بود، با ناتو مخالف است و از جمهوری چک می‌خواهد تا از نظر نظامی بی‌طرف باشد.

    لادیسلاو ورابل، سازمان‌دهنده این اعتراضات گفت: این یک احیای ملی جدید است و هدفش این است که جمهوری چک مستقل شود. وقتی جمعیت حاضر در میدان را دیدم، می‌توانم بگویم که هیچ کسی نمی‌تواند مانع ما شود.

    دولت فیالا به این معترضان بی‌اعتنایی کرده و آنها را “حامی روسیه” دانسته و سازماندهندگان آنها را به گوش دادن به “کمپین‌های اطلاعات غلط روسیه” متهم کردند.

    جمهوری چک در مارس ۱۹۹۹ میلادی چند روز پیش از آنکه ناتو به یوگوسلاوی حمله کند، به این بلوک تحت رهبری آمریکا ملحق شد و در سال ۲۰۰۴ میلادی نیز به عضویت اتحادیه اروپا در آمد.

    ویت راکوسان، وزیر کشور جمهوری چک روز جمعه در پستی در توییتر نوشت: ما می‌دانیم که دوستانمان چه کسانی هستند و چه کسانی برای آزادی ما جان می‌دهند. از سوی دیگر، ما دشمنانمان را نیز خیلی خوب می‌شناسیم و اجازه نخواهیم داد وطن پرستی‌مان را بدزدند.

    جمهوری چک به خاطر بحران انرژی اروپا که دست‌کم بخشی از آن به خاطر تکیه داخلی اروپا به گاز طبیعی روسیه است، به شدت آسیب دیده است.

    منبع: ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *