×
×
جدیدترین‌‌ها

سوئد و فنلاند همکاری امنیتی خود را تقویت می‌کنند

  • کد نوشته: 35299
  • اسفند 15, 1400
  • نخست وزیران کشورهای سوئد و فنلاند درخصوص حمله روسیه به اوکراین اعلام کردند که هر دو کشور "همکاری امنیتی" خود را بیشتر تقویت خواهند کرد اما "هیچ تعهدی" نسبت به پیوستن به ناتو ندارند.
    سوئد و فنلاند همکاری امنیتی خود را تقویت می‌کنند

    گزارش نخست نیوز ، به نقل از خبرگزاری رویترز، «سانا مارین»، نخست وزیر فنلاند در یک کنفرانس خبری در هلسینکی به همراه «ماگدالنا آندرسون»، نخست وزیر سوئد، به خبرنگاران گفت: جنگ روسیه علیه حاکمیت اوکراین، امنیت اروپا را به خطر انداخته است. در چنین موقعیتی که فضای امنیتی تغییر پیدا کرده است، فنلاند و سوئد همکاری خود را درخصوص امنیت بیشتر تقویت خواهند کرد.

    سوئد و فنلاند روابط تاریخی قوی و محکم و همچنین همکاری امنیتی نزدیکی از جمله برگزاری رزمایشات مشترک را با یکدیگر دارند.

    حمله روسیه به اوکراین که روسیه آن را “عملیات ویژه نظامی” نامیده است، همچنین باعث تغییراتی سریع در رویه و نگاه هر دو کشور نسبت به ناتو شده است؛ کشورهایی که در حال حاضر خارج از این ائتلاف هستند.

    نتایج نظرسنجی‌ها در روزهای اخیر حاکی از آن است که اکثریت مردم در هر دو کشور موافق پیوستن به ناتو هستند. مارین اظهار کرد که چنین چیزی “قابل درک” است که اکثر مردم در سوئد و فنلاند در حال حاضر می‌خواهند به ناتو بپیوندند.

    مارین افزود: ما در حال حاضر گفت‌وگوهایی را در فنلاند داریم. ما با پارلمان، با رئیس جمهور، با دولت و با تمامی احزاب گفت‌وگو خواهیم کرد.

    آندرسون گفت: مسئله امنیت به شکل “خیره کننده‌ای” تغییر پیدا کرده است. من رهبران احزاب مختلف سوئد را بارها در هفته اخیر ملاقات کرده‌ام و درخصوص مسائل مختلفی گفت‌وگو کرده‌ایم.

    ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در ماه ژانویه عنوان داشت که این دو کشور (سوئد و فنلاند) اگر قصد دارند، “خیلی سریع” باید عضو این ائتلاف شوند.

    همچنین کاخ سفید روز شنبه اعلام کرد که روسای جمهوری آمریکا و فنلاند درباره اهمیت سیاست “در باز” ناتو و همکاری بین اروپا و آمریکا علیه روسیه گفت‌وگو کردند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *