×
×
جدیدترین‌‌ها

خیانت مهاجر فرستی /شرحی برحدیث ولایت حمیدرضا ترقی

  • کد نوشته: 27616
  • آذر 22, 1400
  • نخست نیوز – در بعضی از دانشگاه‌ها عناصری هستند که جوان نخبه را به ترک کشور تشویق میکنند؛ من صریح میگویم که این خیانت است؛ این دشمنی با کشور است؛ دوستی با آن جوان هم نیست. مقام معظم رهبری ۱۴۰۰/۰۸/۲۶ انواع مهاجرت ۱. مهاجرت تحصیلی : یکی از دلایل اکثریت مردم برای مسافرت و مهاجرت […]

    خیانت مهاجر فرستی /شرحی برحدیث ولایت حمیدرضا ترقی

    نخست نیوز – در بعضی از دانشگاه‌ها عناصری هستند که جوان نخبه را به ترک کشور تشویق میکنند؛ من صریح میگویم که این خیانت است؛ این دشمنی با کشور است؛ دوستی با آن جوان هم نیست. مقام معظم رهبری ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    انواع مهاجرت
    ۱. مهاجرت تحصیلی :
    یکی از دلایل اکثریت مردم برای مسافرت و مهاجرت به دلیل تحصیل در شرایط و موقعیت بهتر می باشد . تحصیل در رشته و موقعیتی که در کشور خود از داشتن آنها محروم بوده و یا به آن اهمیتی داده نمیشده است ، دلیلی قابل توجه برای مهاجرت است . همچنین افراد برای کسب تحصیلات عالیه و رساندن خود به سطح بالای علمی دست به مهاجرت می زنند
    . ۲. مهاجرت سیاسی :
    دلایل سیاسی از جمله دلایل تصمیم مهاجرت برخی افراد می باشد . شخصیت های سیاسی به دلایل مختلفی چون دست یابی و رسیدن به اهداف سیاسی خود دست به مهاجرت می زنند ؛ و متقابلا برخی از افراد نیز به دلیل دور ماندن از شرایط سیاسی بد منطقه و جنگ های نظامی به مهاجرت روی می آورند .
    ۳. مهاجرت به منظور رسیدن به شرایط بهتر :
    این دلیل بسیاری از مهاجران برای سفر دائمی به کشوری دیگر است . مهاجران به دلیل دست یابی به رفاه و یک زندگی استاندارد و دور ماندن از فقر و استبداد و شرایط دشوار به انتخاب انواع مهاجرت روی می آورند . این افراد در کشور جدید به دنبال کسب دست آورد های بهتر و ایجاد زندگی مرفه می باشند .
    علل اصلی مهاجرت جوانان ایرانی چیست؟
    بسیاری از افراد به دلیل نداشتن شغلی مناسب و بی‌اهمیتی مسئولان در جایگاه های مختلف شغلی نسبت به توانایی و استعداد آن‌ها در نهایت تصمیم به مهاجرت و اقامت در دیگر کشورها می‌گیرند.
    علاوه بر مشکلات و گرفتاریهای اقتصادی و مالی، گاهی افراد به دلیل اختلاف نظر سیاسی با دولتمردان و عدم مدیریت آن‌ها با این مسئله تصمیم به مهاجرت و پناهندگی به سایر کشورها می‌گیرند و در برخی از موارد تصمیم‌های این چنینی به قیمت جان فرد مهاجر تمام می‌شود.
    مشکلات فوق از جمله مهمترین معضلاتی هستند که اغلب جوانان ایرانی را به مهاجرت سوق می‌دهد و با سری پر از رؤیا غافل از شرایط نامناسب و غیر قابل باوری که در کمپ اسکان مهاجران و پناهندگان حاکم است در آسمان خاکستری و نامعلوم مهاجرت به پرواز در‌می‌آورد.
    بسیاری از جوانان خوش فکر و با استعداد در حالی از ایران مهاجرت می‌کنند و نامشان در مراکز علمی معتبر و مشهور دنیا در کنار دانشمندان و اندیشمندان طراز اول و حتی بالاتر از آن‌ها به چشم می‌خورد که در داخل کشور به دلیل بی اعتمادی مسئولان به نسل جوان، از داشتن شغلی ساده هم محروم بوده‌اند و اینگونه فرصتهای ناب و سرمایه‌های ارزشمند انسانی ما به مرور از دست می‌رود.
    دریک دسته بندی علل مهاجرت جوانان را میتوان درموارد زیرخلاصه کرد :
    1-دعوت به ادامه تحصیل در مقاطع گوناگون از اقراد نخبه توسط کشورهای مهاجر پذیر
    2-تشویق بعضی از اساتید دانشگاهها که عامل کشورهای مهاجر پذیر هستند .
    3-عدم امکان و برنامه ریزی برای جذب و بکار گیری فارغ التحصیلان درکشورهای خارج در سیستم اجرائی کشور
    4-کمبود نیروی نخبه در کشورهای غربی برای علوم تجربی وجذب آنها از کشور های درحال توسعه وغرب زده
    5-علاقه بعصی جوانان به آزادیها ی صوری وجلوه های ظاهری تمدن غرب
    6-فراهم شدن امکان کار و درآمد همراه با تحصیل در کشورهای مهاجر پذیر
    7-تبلیغات مسموم غرب از ایران و ایران هراسی برای دانشجویان مهاجر وترساندن آنها از برگشت به ایران
    8- فقدان شایسته سالاری در ایران و ترجیح رابطه بر ضابطه در بکاارگیری نیروها .
    مهاجرت مثبت
    نکته‌ی دیگری که در باب نخبگان وجود دارد بحث مهاجرت است که امروز هم در یکی از صحبتها یک اشاره‌ای شد. خب یک وقت هست که یک دانشجویی بر اساس نیازهایش، بر اساس نیازهای فکری‌اش یا بحث خانوادگی‌اش مایل است برود در یک کشوری تحصیل کند؛ این اشکالی ندارد؛ یعنی بنده بارها گفته‌ام که این مانعی ندارد؛ عمده این است که فراموش نکند که بدهکار کشورش است و درس بخوانند و برگردند بیایند؛ مقام معظم رهبری ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    خیانت مهاجر فرستی
    لکن آن چیزی که اشکال دارد مهاجرفرستی است. به بنده گزارش داده‌اند -البتّه مال امروز هم نیست، مدّتها است یک چنین چیزی وجود دارد- که در بعضی از دانشگاه‌ها عناصری هستند که جوان نخبه را به ترک کشور تشویق میکنند؛ من صریح میگویم که این خیانت است؛ این دشمنی با کشور است؛ دوستی با آن جوان هم نیست. امروز در کشور ما جوانهای نخبه میتوانند رشد کنند و در برهه‌هایی هم میتوانند بروند از یک کشور دیگر استفاده کنند و برگردند امّا اینکه ما یک جوانی را نسبت به آینده‌ی کشور ناامید کنیم، دلسرد کنیم، آینده را تلخ و سیاه به او نشان بدهیم که او برود و مهاجرت کند، این را من واقعاً یک خیانتی میدانم که بایستی دنبال کنیم. مقام معظم رهبری ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    آمارها چه میگویند؟
    بر اساس شاخصدانشجو فرستیکشور ایران در سال 2018رتبه نوزدهم را در دنیا دراختیار دارد.
    ) آخرین آمار موجود 2021
    درسال گذشته 1250 پرستار درخواست مهاجرت کرده اند یعنی معادل 30 دانشکده پرستاری که نیروی انسانی تربیت میکنند و این زنگ خطی برای نظام سلامت است .
    درسال 99 تعداد3000 پزشک ایرانی دراوج کرونا طبق گزارش نظام پزشکی درخواست مهاجرت کرده اند.
    سهم ایران از مهاجرت جهانی در 10 سال گذشته 16/0 %افزایش یافته که همچنان پایین تر از سهم جهانی جمعیت ایران است و لذا نمیتوان این مقدار مهاجرت را به سیل مهاجرت تعبیر کرد
    متقابلا نرخ بازگشت متخصصان و فارغ ذالتحصیلان ایرانی به داخل کشور از سال 2015 تا سال 2021 روندی صعودی داشته بطوریکه طی 5سال اخیر1989 نفر برگشته اند.
    سهم دانشجو فرستی ایران از سال 2012 روندی کاهشی به خود گرفته واز حدود 3/1 % به 1%درسال 2018 رسیده است
    راه کار چیست؟
    اگر جهانی شدن را به مثابه گسترش روابط اجتماعی به سطح جهانی در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تعریف کنیم، جهانی شدن بازار کار زمینه مهاجرت متخصصان را فراهم می آورد. در این شرایط نگاهی به تجربه بین المللی در خصوص مهاجرت نیروی انسانی ماهر نشان می دهد که با گسترش روند جهانی شدن به ویژه در حوزه اقتصاد در واقع میزان مهاجرت متخصصان نیز افزایش یافته است. جمهوری اسلامی ایران در یک مقایسه بین المللی، در منطقه آسیا و اقیانوسیه با 16درصد مهاجرت متخصصان دارای دومین رتبه به لحاظ میزان مهاجرت افراد دارای تحصیلات عالی بالای 25 سال به آمریکا می باشد. هم چنین به لحاظ مهاجرت نیروی انسانی متخصص به مقصد کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) ایران با از دست دادن 30درصد از نیروی انسانی ماهر خود دارای رتبه دوم در منطقه آسیا و اقیانوسیه است.با توجه به حجم بالای مهاجرت متخصصان از جمهوری اسلامی،‌ بنظر می رسد که برای مواجه شدن با چالش های جهانی شدن در زمینه مهاجرت نیروی انسانی متخصص باید راه کارهای جدی در برنامه های ملی توسعه پیش بینی شوند. از جمله مهم ترین این راه کارها در کوتاه مدت ایجاد شبکه های متخصصان ایرانی خارج از کشور برای جلب همکاری پاره وقت آن ها با مراکز علمی داخلی و در بلند مدت ایجاد فضای مناسب در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای حفظ متخصصان کشور و جلوگیری از مهاجرت آن ها به خارج می باشند.
    البته شناسائی و اخراج اساتید مهاجر فرست از دانشگاهها موضوع مهمی است که نباید از آن غفلت کرد .

    برچسب ها حمیدرضا ترقی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *