×
×
جدیدترین‌‌ها

چراغپور:
شاگردان اسکوچیچ سه ضعف فنی دارند

  • کد نوشته: 21514
  • مهر 19, 1400
  • کارشناس فوتبال گفت: باید شرایط فنی تیم ملی را عمیق‌تر ببینیم و اشکالات این تیم را در پشت 10 برد متوالی پنهان نکنیم.
    شاگردان اسکوچیچ سه ضعف فنی دارند

    به گزارش نخست نیوز ، جلال چراغپور در مورد بازی سه‌شنبه تیم ملی کشورمان با کره جنوبی در مقدماتی جام جهانی اظهار داشت: قطعاً تیمی که برنده می‌شود را نباید زیاد مورد انتقاد قرار داد و روی مسائل آن مته به خشخاش گذاشت اما ما وظیفه داریم برای بهتر شدن تیم ملی آسیب‌شناسی مناسبی از بازی با امارات انجام بدهیم. با بررسی مسابقه گذشته تیم ملی می‌توانیم درک بهتری از شرایط آن داشته باشیم.

    وی افزود: بهتر است مسائل را با تحلیل عمیق‌تر و فنی‌تر نگاه کنیم و اشکالات را عمیق‌تر ببینیم. اجازه بدهید از مسائلی مانند 10 برد پشت‌سر هم، رکوردهای تاریخی و … تیم ملی فاصله بگیریم. هنوز چند بازی دیگر باقی مانده است. در دیدار برابر امارات تیم ملی چند اشکال داشت. هر وقت در میانه زمین توپ را از دست دادیم، مورد حمله سریع (quick attack) قرار گرفتیم. اتفاقی هم که برای شجاع خلیل‌زاده رخ داد، روی یکی از همین حملات سریع بود. امارات در آن صحنه بازی‌سازی نکرد بلکه با یک حمله سریع و پاس از میانه میدان تحت فشار قرار گرفتیم و خلیل‌زاده اخراج شد که خوشبختانه با بازی‌بینی صحنه توسط کمک داور ویدیویی آن کارت قرمز پاک شد. در بازی با امارت روی ضد حملات (counter attack) نیز تحت فشار قرار می‌گرفتیم. وقتی ما روی دروازه حریف بودیم تحت ضدحملات حریف قرار می‌گرفتیم. به هر حال در آن مسابقه شانس و امتیاز خوبی به دست آوردیم که هم پیروز شدیم و هم آن کارت قرمز برگشت خورد.

    چراغپور با اشاره به توانایی‌های تیم ملی عنوان کرد: تیم ملی ما منسجم حمله می‌کند و به دلیل خصوصیاتی که بازیکنان تیم ملی دارند در حمله کمتر اشکال داریم. اما بعد از دست دادن توپ دفاع‌های چپ و راست تیم ملی مرتکب خطاهای نسبتاً خشنی می‌شوند و روی بازیکن حریف از پشت تکل می‌زنند که علت آن این است که دفاع‌های چپ و راست ما خارج از بازی قرار می‌گیرند و مجبور به انجام چنین خطاهایی می‌شوند. در بازی با امارات نورافکن دو بار تکل زد که داور به او کارت زرد هم نشان داد و در صحنه سوم که تکل زد داور با ما مهربان بود.

    وی با اشاره به نقطه ضعف دیگر تیم ملی گفت: مسئله دیگری وجود دارد این است که بین شجاع خلیل‌زاده و کنعانی باید یک هافبک دفاعی داشته باشیم تا چابک عمل کند اما متأسفانه این هافبک دفاعی ما در بازی با امارات کند و سنگین بود. باید هافبک دفاعی داشته باشیم که ریزنقش و چابک باشد و سرعت انتقال بازی خوبی هم داشته باشد و دوندگی‌های زیادی هم در میانه میدان انجام بدهد. این هافبک دفاعی در بازی با امارات سعید عزت‌اللهی بود که سنگین و کند حرکت کرد.

    وی ادامه داد: عزت‌اللهی در دیدار مقابل امارت یکی دو بار توپ‌هایش قطع شد یا توپ‌ها را لو داد. اما فراموش نکنیم در بازی با کره حریف 180 درجه با امارات هم از نظر سرعت تیمی، سرعت فردی و کیفیت بازیکنان متفاوت است. تیم ملی ما سه ضعف عمده در بازی با امارات داشت؛ اول ضد حمله خوردن، دوم حمله سریع حریف از میانه میدان و سوم هافبک دفاعی کند و سنگین.

    چراغپور در مورد اینکه با توجه به شرایطی که گفتید ممکن است تیم ملی در بازی با کره روز سختی را تجربه کند، گفت: همانطور که گفتم نمی‌خواهم قبل از مسابقه خیلی مته به خشخاش بگذارم اما وظیفه خودم می‌دانستم این نکات منفی را گوشزد کنم زیرا شخص قدرتمندی به لحاظ فنی روی نیمکت تیم ملی نمی‌بینم. در تیم ملی کشورمان در دفاع چپ چندین نفر را امتحان کرده‌ایم. از چه کسانی شروع کرده‌ایم و به چه کسانی رسیده‌ایم؛ وحید امیری، حاج صفی، محمدی و امید نورافکن.

    وی در مورد بحث روز فوتبال ملی مبنی بر اینکه تیم ملی ما بازیکن‌محور است یا مربی‌محور، اظهار داشت: تیم ملی ما روی دو محور می‌چرخد؛ اول روی کلاس بازی مهدی طارمی و سردار آزمون. این دو از تمام دفاع وسط‌های حریفان تاکنون سرتر بوده‌اند و در آینده هم برتر از مدافعان حریف خواهند بود. یکی از آنها در پرتغال و اروپای لاتین بازی می‌کند، در لیگ قهرمانان اروپا بازی می‌کند و گل می‌زند و دیگری هم که سردار آزمون باشد در بلوک شرق اروپا حضور دارد. هر دو بازیکن در اوج جوانی و فوتبال‌شان هستند.

    چراغپور تصریح کرد: محور دوم هم نسلی از فوتبالیست‌های ما هستند که همزمان به اروپا ترانسفر شده‌ و قسمتی از فوتبال تنظیم شده اروپایی را با خود به تیم ملی آورده‌اند. مثلاً‌ علی قلی‌زاده اگر در سایپا بودریال همان قلی‌زاده کنونی می‌شد؟ قطعاً خیر. این بازیکنان با خود بار دانشی از فوتبال اروپا را در حمله به تیم ملی آورده‌اند و به همین دلیل تیم ملی در شرایط بهتری در موقعیت حمله قرار می‌گیرد اما در فاز دفاعی چون باید تصمیم‌سازی کنیم شرایط سخت می‌شود.

    وی ادامه داد: نقش مربی تیم ملی زمانی پررنگ‌تر خواهد شد که زیر حمله‌‌های شدیدتر حریفان قرار بگیریم. سرمربی تیم ملی با چرخش در پست‌های مختلف مثل دفاع چپ و دفاع راست، هافبک‌های وسط سعی می‌کند از آنالیز حریفان فرار کند که این نشان از هوش اسکوچیچ است. در بازی با امارات ما با شانس لحظه‌ای که به دست آوردیم توانستیم از آن مسابقه پیروز خارج شویم و به همین دلیل من آن بازی را آسیب‌شناسی کردم.

    کارشناس فوتبال کشورمان در مورد اینکه به عنوان رئیس کمیته آموزش فدراسیون آیا به فدراسیون می‌رود، اظهار داشت: من فقط یک بار به فدراسیون رفتم. جلسه‌ای سه ساعته با رئیس فدراسیون داشتم که چند نفر دیگری هم حضور داشتند. بعد به من گفتند منتظر باشید تا با شما تماس بگیریم که بعد از حدود 60 روز هیچ تماسی با من گرفته نشد. نمی‌دانم شاید در تصمیم‌شان تجدیدنظر کرده‌اند که اگر اینگونه است بهتر است آن را اعلام کنند تا رسانه‌‌ها و مردم نیز در جریان آن قرار بگیرند. شاید هم امکان اجرایی وعده‌هایی که داده‌اند را نداشتند. در این حالت بهتر است بگویند به رسانه‌ها که تجدیدنظر کرده‌ایم.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *