×
×
جدیدترین‌‌ها

جایگاه ویژه‌ عقل در مبانی دینی

  • کد نوشته: 18150
  • شهریور 4, 1400
  • و ماکان لنفس ان تومن الا باذن ا… و یجعل الرجس علی الذین لایعقلون نخست نیوز – جواد ظفر امیلی – و حال آنکه هیچ کسی را نرسد که جز به اذن و توفیق الهی ایما ن آورد و پلیدی را بر کسانی که تعقل نمی کنند مقرر می دارد (آیه 100 سوره یونس ) این […]

    جایگاه ویژه‌ عقل در مبانی دینی

    و ماکان لنفس ان تومن الا باذن ا… و یجعل الرجس علی الذین لایعقلون

    نخست نیوز جواد ظفر امیلی – و حال آنکه هیچ کسی را نرسد که جز به اذن و توفیق الهی ایما ن آورد و پلیدی را بر کسانی که تعقل نمی کنند مقرر می دارد (آیه 100 سوره یونس )
    این آیه شریفه موید اهمیت و ارزش عقل و جایگاه ویژه‌اش در مبانی دینی خصوصاً در دین اسلام می‌باشد علاوه بر این در 48 آیه دیگر همین سوره هم بر اهمیت تدبر و تفکر به‌طورجدی تاکید شده است که بیانگر نقش حیاتی تعقل در حوزه معرفت دینی می‌باشد ، علیرغم آنکه در هیچ‌یک از آیات قرآنی و احادیث، فردگرایی مذموم شمرده نشده لیکن عده ای می‌پندارند اسلام فی نفسه با خردورزی میانه خوبی ندارد در حالی که احکام الهی مبنا و محدوده اش عقلانیت است به تعبیر امیر المومنین عقل یکی از مواهب الهی و از برترین نعمت ها به شمار می رود و در معرفت دینی از آن به عنوان حجت باطنی و رسول درونی یاد می‌گردد و به گفته حکما و قدما عقل از عالم ماورا و در بهجت لایتناهی قراردارد و ازنظر دینی عقل مخاطب خداوند است ، کما اینکه اگر فردی فاقد عقل و شعور باشد برایش وظیفه و تکلیفی در عرصه دینی مقررنمی گردد.به‌طورقطع وادی عقول ، عرصه آگاهی و روشنی است و در تقابل باجهل و خرافه هاست از این روی ارزش عبادت و خداپرستی در گرو تفکر و تدبر بوده و در این صورت است که آثار و برکاتش نمایان و تعالی در آن متجلی می‌گردد.بدین جهت پیامبر اکرم ارزش یک ساعت تفکر را معادل شصت سال عبادت می‌داند ،البته تعقلی که مومنان را به راه پرستش و شناخت آگاهانه و معرفت دینی رهنمون باشد .

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *