×
×
جدیدترین‌‌ها

بازگشت 17000 دست سازه‌ی غارت‌شده عراق

  • کد نوشته: 17851
  • شهریور 4, 1400
  •  نخست نیوز–  لوح های خط میخی و اشیاء دیگری که در موزه کتاب مقدس نگه داری می شد، توسط یک خانواده که صاحب فروشگاه های صنایع دستی زنجیره ای به نام “هابی لابی” هستند و همچنین دانشگاه کورنل پیدا شدند. هنگامی که هواپیمای نخست وزیر عراق هفته گذشته پس از یک سفر رسمی به آمریکا […]

    بازگشت 17000 دست سازه‌ی غارت‌شده عراق

     نخست نیوز لوح های خط میخی و اشیاء دیگری که در موزه کتاب مقدس نگه داری می شد، توسط یک خانواده که صاحب فروشگاه های صنایع دستی زنجیره ای به نام “هابی لابی” هستند و همچنین دانشگاه کورنل پیدا شدند. هنگامی که هواپیمای نخست وزیر عراق هفته گذشته پس از یک سفر رسمی به آمریکا در بغداد فرود آمد ، محموله آن شامل 17000 اثر باستانی بود که توسط یک موزه برجسته و دانشگاه آیوی لیگ به عراق بازگردانده شد و این بزرگترین بازگردانی میراث به عراق در طول تاریخشان بود. مانند تلاش برای بازگرداندن برنزهای مشهور “بنین” به کشور نیجریه. وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق در یک مصاحبه تلفنی گفت: “این فقط بازگشت چند هزار لوح باستانی به عراق نیست؛ مساله اصلی، مردم عراق هستند. ارتقاء و حمایت از هویت عراقی در این دوران دشوار، منجر به بازگرداندن اعتماد به نفس به مردم عراق می شود.” بسیاری از لوح های گلی و مهرهای برگشتی مربوط به ایریساگریگ ، شهر باستانی گم شده است. وجود این شهر تنها زمانی مشخص شد که لوح هایی که در آن ذکر شده بود در مرز اردن در سال 2003 ضبط شد ، درحالی‌که هزاران مورد دیگر در بازارهای بین المللی آثار باستانی ظاهر شد.

    مجموعه اشیاء بازگردانده شده از هابی لابی شامل معروف ترین دارایی هایش از منطقه بین النهرین نیست. شناخته‌شده‌ترین آن ها، تکه ای از لوح سفالی با قدمت تقریبی 3500 سال است که        قطعه‌ای از حماسه گیلگمش ، حماسه ای باستانی با شباهت هایی به افسانه ی طوفان بزرگ ، روی آن حک شده است. و باغ عدن که پیش از قرن ها قبل از عهد عتیق قدمت داشته است. وزارت دادگستری ، که آن را “اموال سرقت شده عراق” توصیف می کند ، این لوح را در سال 2019 توقیف کرد. از بین دست سازه های هابی لابی که به عراق بازگردانده می شود، این تنها موردی است که در موزه کتاب مقدس به نمایش گذاشته شده است.

     

    ترجمه – یاسمن حاتمی نژاد

     

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *