×
×
جدیدترین‌‌ها

تشریح فرایند جذب هیات علمی در مرکز توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه

  • کد نوشته: 15023
  • مرداد 5, 1400
  • رییس سابق مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه کشور می‌گوید از بین داوطلبان عضویت در هیات علمی این مرکز در سال ۹۹، هنوز هیچ فردی به طور قطعی و کامل از سوی وزارت علوم مورد تایید قرار نگرفته است.
    تشریح فرایند جذب هیات علمی در مرکز توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه

    به گزارش نخست نیوز، مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری به‌منظور کمک به تحقق اهدافِ سازمان برنامه‌وبودجه کشور و نیز استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، برای انجام پژوهش‌های مورد نیاز در زمینه توسعه و آینده‌نگری با چهار هدف «پشتیبانی اندیشه‌ای از نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی کشور و تقویت ابتناء مستمر آن بر دانش و رویکردهای علمی در مسیر پیشرفت و توسعه و بهبود و توانمندسازی و ارتقای نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی»، «کمک به رفع نیازهای پژوهشی، فناوری و آموزشی سازمان برنامه‌وبودجه در زمینه توسعه و آینده‌نگری»، «تقویت تعامل با مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری» و «افزایش نقش مشارکتی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی در انجام پژوهش‌های موردنیاز» در سال ۱۳۹۶ تشکیل شد.

    در روزهای اخیر ادعاهایی مطرح شد که «کامبیز مهدی‌زاده» داماد رییس جمهوری به عضویت هیات علمی این مرکز درآمده است. با این حال «علیرضا آزموده اردلان» رییس سابق مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه ضمن تشریح روند جذب اعضای هیات علمی در این مرکز گفت: این مرکز در سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ برای جذب هیات علمی از طریق مرکز جذب وزارت علوم اقدام کرد. در حال حاضر تنها کسانی که در سال ۱۳۹۷برای مصاحبه دعوت شده و حدنصاب‌های لازم مدنظر وزارت علوم را بدست آورده‌اند، برای عضویت در هیات علمی انتخاب شده‌اند و فرایند جذب هیات علمی از بین داوطلبان سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ همچنان در جریان بوده و قطعی نشده است.

    وی با تکذیب پذیرش داماد رییس جمهوری در هیات علمی این مرکز، ادامه داد: مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه از طریق سامانه مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم و سایت این مرکز در سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ برای جذب هیات علمی اعلام نیاز کرد؛ ثبت نام برای این موضوع عام است و هر فردی که احساس کند شرایط لازم را برای عضویت در هیات علمی دارد، می‌تواند با توجه به شرایط در سامانه مرکز جذب ثبت نام کند. این رویه برای تمامی افراد یکسان است و هیچ فردی مستثنی از این رویه نیست.

    آزموده اردلان با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۹ نیز این مرکز از طریق مرکز جذب وزارت علوم اعلام نیاز کرد، اظهار داشت: بعد از پایان مهلت ثبت نام، از افرادی که دارای رشته تخصصی مطابق با نیاز مرکز بودند، برای مصاحبه دعوت کردیم؛ تمامی جلسات مصاحبه با افراد متقاضی جذب، ضبط و ثبت شده و در تمامی جلسات مصاحبه نیز ناظر وزارت علوم حضور داشته است.

    وی تصریح کرد: نام تمامی داوطلبان در فهرست سامانه مرکز جذب وزارت علوم وجود دارد و بعد از پایان جلسات مصاحبه، هریک از اعضای مصاحبه کننده به طور کاملا مجزا و مخفی، امتیازات هر فرد را در فُرم‌های جمعبندی ثبت کردند و تا زمانی که بنده در مرکز مسوولیت داشتم، ما در مرحله بارگذاری فُرم‌ها بودیم.

    آزموده اردلان با طولانی خواندن روند فرایند جذب اعضای هیات علمی از سوی وزارت علوم، تاکید کرد: تا زمانی که فرایند جذب به اتمام نرسد، هیچ جذبی قطعی نیست. تعداد افراد ثبت نام کننده، دعوت شده به مصاحبه و امتیازات آنها در سامانه مرکز جذب وزارت علوم وجود دارد و تمامی مراحل نیز ثبت و ضبط شده است.

    این استاد دانشگاه با رد ادعاهای مطرح شده نسبت به خود در خصوص جذب کامبیز مهدی‌زاده داماد رییس جمهوری در این مرکز گفت: در تمامی گفت‌وگوها با رسانه‌ها تاکید کرده‌ام که فرایند جذب اعضای هیات علمی سال ۱۳۹۷ به پایان رسیده و هنوز درباره افراد دعوت شده برای مصاحبه در سال‌های ۹۸ و ۹۹ هیچ موضوعی قطعی نیست. تا زمانی که فرایندی به انتها نرسیده، نه به کسی تبریک می‌گوییم و نه اطلاع می‌دهیم. هر زمانی فرایند جذب هیات علمی به پایان برسد، وزارت علوم این موضوع را اعلام خواهد کرد.

    وی بار دیگر یادآور شد که نام هیچ فردی را در گفت‌وگو با رسانه‌ها برای جذب در هیات علمی بر زبان نیاورده و جذب هیچ فردی تضمین شده نیست.

    این در حالی است که برخی از خبرگزاری‌ها مدعی شده‌اند که براساس مصاحبه سال ۹۹، نام‌های سیدحمید پورمحمدی (معاون هماهنگی اقتصادی و بودجه سازمان برنامه و بودجه)، زهرا میراحسنی (رئیس اسبق مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری)، کامبیز مهدی‌زاده (داماد حسن روحانی رئیس جمهور)، علی اکبر حاجی محمدی (مشاور نوبخت) به عنوان اعضای هیات علمی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری به وزارت علوم معرفی شده است.

    وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۷ شورای گسترش وزارت علوم مجوز لازم برای جذب اعضای هیات علمی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه را صادر کرد و بنده نیز به عنوان عضو هیات علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران به این مرکز مامور شدم.

    رییس سابق مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: اسامی که در روزهای اخیر در رسانه‌ها اعلام شده است، در سال ۱۳۹۹ برای عضویت در هیات علمی مرکز درخواست داشته‌ و با آنها مصاحبه شده است.

    آزموده اردلان با بیان اینکه برای عضویت در هیات علمی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه تنها موضوع تحصیلات دانشگاهی ملاک نیست، خاطرنشان کرد: این افراد باید دارای سوابق پژوهشی هم باشند و کارهای پژوهشی آنها نیز مورد آزمون قرار خواهد گرفت.

    وی افزود: از بین افراد دعوت شده چند برابر ظرفیت سال ۱۳۹۷ تنها سه نفر به عضویت هیات علمی این مرکز انتخاب شده‌اند.

    پیشتر برخی از خبرگزاری‌ها و سایت‌ها خبری مدعی شده بود که فرایند جذب هیات علمی در این مرکز بدون انجام فرایندهای مربوطه از جمله اعلام نیاز عمومی انجام و یکی از افرادی که برای عضویت در هیات علمی انتخاب شده، داماد رییس جمهوری بوده است.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *