×
×
جدیدترین‌‌ها

نمایشگاه «عروسک‌ها فریاد می‌زنند» در نگارخانه موزه رضوی

  • کد نوشته: 109374
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۳
  • به مناسبت هفته ملی کودک و به همت معاونت موزه‌ها و گنجینه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی با مشاركت كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان خراسان رضوي، نمایشگاه عروسك‌هاي آييني بومي و محلي با عنوان «عروسك‌ها فرياد مي‌زنند»، در نگارخانه موزه رضوی دایر شد.
    نمایشگاه «عروسک‌ها فریاد می‌زنند» در نگارخانه موزه رضوی

    نخست نیوز – آیین گشایش نمایشگاه عروسک‌ها فریاد می‌زنند، صبح چهارشنبه، 18 مهرماه سال جاری، با حضور جمعی از مدیران و کارکنان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی و همچنین زائران و مجاوران علاقه‌مند در نگارخانه موزه رضوی در بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) برگزار شد.

    عادل مطوری حسین، رئیس اداره ارزیابی، مستندنگاری و معرفی آثار معاونت موزه‌ها و گنجینه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: این نمایشگاه با هدف گرامی‌داشت هفته ملی کودک و به یاد کودکان مظلوم غزه و لبنان با نمایش 60 عروسک آیینی بومی و محلی از خراسان رضوی و سایر استان‌های کشور و همچنین منتخبی از عکس‌های کودکان غزه با عروسک‌هایشان، برپا شده است.

    وی درخصوص برنامه‌های افتتاحیه نمایشگاه نیز گفت: رونمایی از حکم رتبه دوم در شاخص «کودک و نوجوان» از کمیته ملی موزه‌های ایران(آیکوم ایران) به پاس فعالیت‌های موزه‌های آستان قدس رضوی در حوزه کودکان و نوجوانان در سال گذشته و همچنین قصه‌گویی محمود خرقانی، مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با موضوع «امید و ناامید»، از جمله این برنامه‌ها بود.

    مطوری حسین با اشاره به برپایی کارگاه «عروسک‌سازی» ویژه کودکان به‌عنوان یکی دیگر از برنامه‌های جانبی این نمایشگاه، افزود: هم‌زمان با این کارگاه هنری، کارگاه «قالی‌بافی» نیز ویژه مخاطبان نوجوان در طبقه همکف موزه تخصصی فرش حرم مطهر رضوی در حال برگزاری است.

    وی تصریح کرد: امیدواریم روزی فرا برسد که دنیا از هرگونه جنگی عاری باشد و کودکان بتوانند در صلح و آرامش کامل به فعالیت‌های کودکانه خود بپردازند و برای دنیا آینده‌سازی کنند.

    گرامی‌داشت یاد کودکان غزه و لبنان

    همچنین محمدمهدی حسین‌پور، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی درباره دو هدف اصلی برپایی نمایشگاه عروسک‌ها فریاد می‌زنند، گفت: با توجه به انجام جنایات رژیم منحوس صهیونیستی در این ایام، کودکان غزه و لبنان پَر پَر می‌شوند و فقط از آنان، عروسک‌هایشان باقی می‌ماند. بنابراین باید به یاد این کودکان باشیم.

    وی با محوریت اهمیت عروسک‌های آیینی، ادامه داد: هر عروسک وجه تسمیه‌ و جایگاهی در آیین‌ها و پیشینه مردم ایران زمین دارد. همچنین عروسک‌های بومی و محلی از گوشه و کنار استان و کشور، برای خود داستانی دارند و بازگوکننده اتفاقات آن منطقه هستند.

    حسین‌پور خاطرنشان کرد: کودکان علاوه بر بازدید از این نمایشگاه موزه، می‌توانند فرآیند ساخت عروسک‌های ساده را از مربیان کانون در کارگاه عروسک‌سازی که در محل نمایشگاه دایر شده است، فرا بگیرند.

    گفتنی است، زائران و مجاوران به‌ویژه گروه‌های دانش‌آموزی می‌توانند از نمایشگاه «عروسک‌ها فریاد می‌زنند» تا یکشنبه، 22 مهرماه 1403، از ساعت 9 تا 13، در نگارخانه موزه رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر حضرت رضا (ع) دیدن کنند. کارگاه‌های هنری کودکان و نوجوانان این موزه نیز تا پنج‌شنبه 19 مهرماه، از ساعت 9 تا 12 پذیرای علاقه‌مندان است.

    جواد لگزیان

     

    <div id="mediaad-g3v2q"></div> <div id="mediaad-jrNj"></div>

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *